Sverige Bästa Branschblogg 2022

31 January, 2022

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.

 

Bästa branschblogg utsedd

En lång rad bloggar inom respektive bransch har analyserats. Vinnarna har utsetts genom en sammantagen bedömning av tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).

Låt oss presentera årets vinnare!

Vinnare Bank & Finans

COLLECTOR

Juryns motivering

Collector är specialiserad på finansieringslösningar för företag och privatpersoner och har ett särskilt fokus på små och medelstora företag. I sin blogg delar Collector med sig av tips, råd och tankar om företagsfinansiering. Bloggen innehåller en mängd inlägg med olika typer av innehåll, alltifrån konkreta tips till nedslag och berättelser om företag och entreprenörer. Inläggen skrivs av bolagets egna medarbetare som alla även har en kortare presentationssida. Förutom snygg design och bra funktionalitet med bl.a. filtrering innehåller bloggen intressant, lärorik och aktuell information.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 4
  • SEO: 4
  • Totalt: 20

Vinnare Energi

FORTUM

Juryns motivering

Fortum är ett av Sveriges ledande energibolag inom ren energi som aktiv arbetar med att skapa ett grönare och mer hållbart Sverige. Deras blogg, som uppdateras ofta och regelbundet, innehåller mycket matnyttig information kring energi, miljö och hållbarhet. Texterna är omsorgsfullt skrivna och det märks att Fortum är kunniga inom sin bransch. Bloggen innehåller både konkreta tips och guider samt längre reportage kring tyngre ämnen som välgörenhet och näringsliv. En gedigen och välarbetad blogg med tilltalande design och framför allt kunskapsrikt innehåll.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 5
  • SEO: 3
  • Totalt: 18

Vinnare Juridik

ENKLA JURIDIK

Juryns motivering

Enkla Juridik är en juristbyrå placerad i Stockholm som även hjälper klienter på ett flertal andra orter runt om i Sverige. I sin blogg ”Enkla Juridikbloggen” finns massvis med information för den som vill lära sig mer om juridik, regler och lagar. I bloggen som uppdateras ofta finns alltifrån guider och instruktioner till förklarande texter och snabba tips. Inläggen har en seriös men lättförståelig ton och skrivs av byråns medarbetare. Extra plus för de olika Word-mallarna som finns att ladda ner under flera av inläggen!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 4
  • Totalt: 19

Vinnare Transport & Logistik

C LAND

Juryns motivering

C Land är en oberoende speditör och logistikföretag som samverkar med världens främsta flygbolag och rederier för transporter till och från världens alla kontinenter. I sitt nyhetsflöde delar bolaget med sig av stort och smått kring logistik och transport. Innehållet är både personligt och intressant och här presenteras aktuell information som rör branschen. Flödet uppdateras ofta och under den pågående pandemin har C Land varit duktiga på att berätta om den ansträngda situationen och hur det påverkar verksamheten. Ett personligt, intressant och lärorikt flöde som tar logistik och transport på allvar.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 17

Vinnare Rekrytering & Bemanning

BRAVURA

Juryns motivering

Bravura är ett svenskt bemannings-och rekryteringsföretag som finns representerade på ett flertal orter i Sverige. I sin blogg, Bravura Insights, delar företaget med sig av tips, information, case och nyheter om rekrytering och bemanning. En tilltalande design tillsammans med en smart och funktionell navigering gör att bloggen sticker ut i en bransch med stor konkurrens. Innehållet är genomtänkt och gediget och här finns mycket användbar information både för den som söker jobb och den som söker medarbetare. Extra plus för e-böckerna som finns att ladda ner under flera av blogginläggen!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 5
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 5
  • SEO: 4
  • Totalt: 22

Vinnare IT

ATEA

Juryns motivering

Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum. I sin blogg, Ateabloggen, delar företagets specialister med sig om informationsteknologi. Bloggen uppdateras regelbundet och inläggen berör alltifrån säkerhet och strategi till hållbarhet. Inläggen har varierande längd och här finns stoff för både den som är ute efter en snabb inblick i ämnet och den som vill ta del av djupare analyser. Ämnena är aktuella är och Ateas specialister är duktiga på att förklara även komplexa fenomen. Med hjälp av filtreringsfunktionen är det enkelt att hitta det man söker. På det stora hela är det en informativ, genomtänkt och inspirerande blogg!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 5
  • SEO: 3
  • Totalt: 20

Vinnare Revision

FAR

Juryns motivering

FAR är en branschorganisation inom redovisning, revision och rådgivning, och är ett av Sveriges största privata utbildningsföretag inom ekonomiområdet. I sin blogg, FAR-bloggen, kommenterar organisationens experter olika aktuella händelser som påverkar branschen. Bloggen har en snygg och tydlig design som lockar till läsning. Innehållet är pålitligt och här finns information om många viktiga ämnen. I en bransch där information och rådgivning ofta saknas har FAR tagit stafettpinnen och visat att revision går att göra både tydligt, intressant och inspirerande.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 17

Vinnare Bygg & Projektering

BONAVA

Juryns motivering

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som skapar hem och grannskap. Under fliken Inspirera delar företaget med sig av tips, råd och inspiration gällande inredning, bostäder och inflyttning. Den visuell upplevelsen håller en hög kvalitet och den spännande navigationen lockar det läsning. På sidan finns både korta och långa artiklar. En del av artiklar innehåller konkreta instruktioner på ex. hur man rengör en ugn medan andra är längre, mer målande reportage. Bonovas Inspirations-sida är välkomnande, personlig och modern!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 5
  • Funktionalitet: 5
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 21

Vinnare Möbler & Inredning

SENAB

Juryns motivering

Senab är en av Nordens ledande leverantörer av inredning för offentlig miljö med fokus på kontor, hotell, restaurang och butik. På deras blogg samlas trender, tips och information för den som vill skapa framtidens mötesplatser. Bloggen är snygg och stilren och designen går hand i hand med varumärkets övriga profil. Inläggen känns intressanta och här presenteras tips och inspiration på ett lättsamt sätt. Bloggen integrerar företagets produkter på ett stilfullt sätt, både i skrift och via produktvyn som avslutar de flesta inlägg. Överlag, en inspirerande blogg som både är snygg och informativ!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 5
  • SEO: 4
  • Totalt: 21

Vinnare Företagshälsovård

LINKURA

Juryns motivering

Linkura hjälper företag och medarbetare att öka energi och minska stress genom att erbjuda digitala träningsprogram för mental kondition. Under rubriken Inspiration samlar företaget intressanta artiklar kopplade till psykisk hälsa. Inspirationssidan har en snygg design med ett brett innehåll av olika poster. Här finns förutom rena text-artiklar även ingångar till andra typer av medier som podcastsavsnitt och e-böcker. Ett modernt bloggflöde som känns lekfullt, genomtänkt och inspirerande!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 5
  • SEO: 4
  • Totalt: 20

Vill du också skapa en framgångsrik branschblogg?

Vi har lång erfarenhet av kommunikation och vet vilka faktorer som är viktiga att tänka på. Läs vårt blogginlägg och ta del av våra 10 bästa tips.

Vill du veta mer om Sveriges Bästa Branschblogg är du välkommen att höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 733 43 99 22
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Kvalitet slår kvantitet inom content marketing

15 Apr, 2019

Det finns ett begrepp inom marknadsföring som varit på allas tunga det senaste decenniet. Content marketing. Innehållsmarknadsföring. Inget slår content, content is king. Sant, framför allt sedan traditionella metoder att nå målgrupperna (läs disruptiv kommunikation) ständigt tappar kraft. I dessa tider är det egenproducerat innehåll som ska locka besökare till hemsidor, bloggar och sociala medier. Varje företag är sin egen redaktion eller mediehus. Men precis som vanligt med trender finns det också risk att det slår över. I ivern att ständigt publicera nytt, fräscht och unikt innehåll för att tillfredsställa marknad och sökmotorer ser vi ofta exempel på att kvantitet blivit viktigare än kvalitet. Content med lågt värde, och i värsta fall även dåligt skrivet. Erfarenheten säger oss att detta är en farlig väg att gå.

Läs hela

Den ultimata KPI-modellen

13 Dec, 2024

Som du säkert känner till finns det en uppsjö av KPI:er att välja mellan och med tanke på den exponentiella tillväxten av data kommer det inte att finnas färre framöver. Utmaningen är att hitta och välja en väl fungerande modell som hjälper dig att hantera dina viktigaste KPI:er på ett överskådligt sätt. I den här artikeln utforskar vi en ny modell som visualiserar de olika aspekterna ur ett lite annorlunda och mer samlat perspektiv.

Läs hela

Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?

17 Sep, 2021

Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt ett ekosystem för all din digitala kommunikation. Alla kanaler hänger ihop och gör din webbplats till din bästa säljare genom att driva trafik och skapa konverteringar. I det här blogginlägget beskriver vi vilka kanaler du ska använda för inbound marketing när du vill lyckas bli kunskapsledare och attrahera nya kunder.

Läs hela