SEO för B2B – så funkar det

20 April, 2020

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. SEO för B2B – så funkar det!

 

33 punkter att prioritera

Här har vi sammanställt de 33 viktigaste punkterna som påverkar din ranking hos Google. Ambitionen är inte att vara heltäckande. Google har över 200 viktiga rankingsignaler och över 10 000 subsignaler som de utgår från. Dessutom gör de fler än 900 uppdateringar per år. Men genom att följa de grundläggande principer kring din SEO som vi presenterar här, kommer du att täcka upp för de viktigaste.

Ladda ner vår infographic

Vill du ladda ner informationen på den här sidan som en infographic hittar du den här!

New call-to-action

On-page-faktorer

Dessa faktorer har du som publicerar kontroll över. Några av de viktigaste är kvaliteten på ditt innehåll, att du använder relevanta sökord och sökfraser på dina sidor och att du har en arkitektur som gör det lätt för både besökare och sökmotorer att hitta dina sidor.

Off-page-faktorer

Faktorer som påverkas av besökare, läsare och andra som publicerar. Dessa är svårare att få kontroll över än on-page-faktorerna men det finns ändå mycket du kan göra för att förbättra off-page, exempelvis i form av kvalitativa länkar.

Innehåll

Uttrycket ”Content is King” kan väl knappast ha undgått någon och det ligger mycket sanning i det. Det är anledningen till varför innehåll är överst på listan över vad du bör prioritera för att ranka högt.

  • 1 Kvalitet
    • Är dina sidor välskrivna och fyllda med relevant, intressant innehåll?
  • 2 Sökord
    • Har du undersökt vilka sökord och sökfraser människor använder för att hitta ditt innehåll?
  • 3 Ord och fraser
    • Använder du ord och fraser på sidorna som du vill bli hittad på?
  • 4 Aktuell
    • Är dina sidor uppdaterade och innehåller aktuellt innehåll?
  • 5 Vertikalt
    • Har du bilder, nyheter, video eller annat vertikalt innehåll på sidorna?
  • 6 Svar
    • Har du förvandlat innehållet till raka svar i sökresultaten?
Arkitektur

Att ha rätt struktur på sin webbplats är också viktigt ur SEO-synpunkt. En enkel och lättillgänglig uppdelning av dina sidor är såklart även avgörande för hur väl dina besökare är villiga att engagera sig i innehållet och hur lätt de hittar det de söker.

  • 7 Spindling
    • Kan sökmotorerna enkelt söka av dina sidor på sajten?
  • 8 Mobilt
    • Fungerar din sajt bra för mobila enheter?
  • 9 Duplicerat
    • Innehåller dina sidor mycket duplicerat innehåll?
  • 10 Hastighet
    • Laddar dina sidor snabbt på olika enheter?
  • 11 URLer
    • Innehåller dina URLer meningsfulla och relevanta sökord?
  • 12 HTTPS
    • Använder din sajt HTTPS för att erbjuda en säker miljö för dina besökare?
HTML

HTML är den underliggande koden som används för att skapa en webbplats. Sökmotorerna kan plocka upp signaler från specifika HTML-element. Här följer några av de viktigaste att utnyttja om du vill lyckas med ditt SEO-arbete.

  • 13 Titlar
    • Innehåller dina titel-taggar sökord som är relevanta för sidorna?
  • 14 Beskrivningar
    • Innehåller dina meta-beskrivningar information om vad sidorna handlar om?
  • 15 Struktur
    • Strukturerar du din data för att underlätta listningar?
  • 16 Rubriker
    • Innehåller dina rubriker och underrubriker relevanta sökord?
  • 17 Stapling
    • Använder du de ord du vill hittas på överdrivet många gånger?
  • 18 Gömt
    • Använder du färger och designelement som döljer de ord du vill hittas på?
Förtroende

Precis som sökmotorer kan lära sig att lita på länkar och sociala konton kan de lära sig att lita på olika webbplatser. Många SEO-experter ser förtroende som en av de viktigaste faktorerna för hur väl en webbplats rankar på olika sökord och sökfraser.

  • 19 Auktoritet
    • Gör länkar, delningar och andra faktorer att sidorna får hög auktoritet?
  • 20 Engagemang
    • Spenderar dina besökare mycket tid på sidorna eller har du en hög bounce-rate?
  • 21 Historik
    • Har du haft din webbplats och domän under lång tid?
  • 22 Piratflaggat
    • Innehåller eller har sajten innehållit piratflaggat content?
  • 23 Annonser
    • Har du mycket annonser på din sajt?
Länkar

Länkarna var den första riktigt avgörande faktorn ”off-page” för hur väl en webbplats eller sida rankar på ett visst sökord eller en viss sökfras. Google var snabbast ute med att räkna länkar för att avgöra relevans. Än idag är länkar, tillsammans med bra innehåll, något av det viktigaste för att lyckas. Men alla länkar är inte lika värda.

  • 24 Kvalitet
    • Kommer dina länkar från trovärdiga, kvalitativa och respekterade sajter?
  • 25 Text
    • Använder du rätt ord för dina länkar till andra sidor?
  • 26 Nummer
    • Har du många länkar som pekar till dina sidor?
  • 27 Betald
    • Har du köpt länkar i tron att du ska rankas högre?
  • 28 Spam
    • Har du skapat länkar genom att spamma bloggar, forum eller andra sajter?
Personligt och socialt

För ett antal år sedan såg alla exakt samma sökresultat. Idag är det ingen som ser exakt samma. Alla får en anpassad upplevelse beroende på vem du är, var du är och vad du sökt på tidigare.

  • 29 Land
    • Vilket kommer dina besökare från?
  • 30 Lokalt
    • Vilken stad eller region kommer dina besökare från?
  • 31 Historik
    • Besöker någon regelbundet din sajt?
  • 32 Rykte
    • Delar och gillar inflytelserika personer ditt innehåll i sociala medier?
  • 33 Delningar
    • Är det många som delar eller gillar ditt innehåll i sociala medier?

Ladda ner vår infographic

Vill du ladda ner informationen på den här sidan som en infographic hittar du den här!

New call-to-action

Vill du veta mer om hur SEO funkar inom B2B är du välkommen att höra av dig!
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Så lyckas du med inbound marketing

9 Mar, 2021

Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som kräver förarbete och kontinuerlig uppföljning för att lyckas. Genom att ta ett strategiskt grepp från första början blir det enklare för hela organisationen att strukturera arbetet, fördela era resurser effektivt och skapa rätt sorts innehåll. I det här blogginlägget beskriver hur du gör för att lyckas med inbound marketing.

Läs hela

Går du på SEO-myterna som kan skada din ranking?

21 Mar, 2024

Sökmotoroptimering (SEO) är långt ifrån en “set it and forget it”-strategi. Google och andra sökmotorer uppdaterar löpande sina algoritmer och som webbplatsägare eller marknadsförare gäller det att hänga med för att ens innehåll ska fortsätta vara relevant. Men seglivade myter kan göra det svårt att veta vad som egentligen gäller? I det här inlägget agerar vi MythBusters och granskar 7 av de vanligaste SEO-myterna som fortfarande sprids 2024.

Läs hela

Kvalitet slår kvantitet inom content marketing

15 Apr, 2019

Det finns ett begrepp inom marknadsföring som varit på allas tunga det senaste decenniet. Content marketing. Innehållsmarknadsföring. Inget slår content, content is king. Sant, framför allt sedan traditionella metoder att nå målgrupperna (läs disruptiv kommunikation) ständigt tappar kraft. I dessa tider är det egenproducerat innehåll som ska locka besökare till hemsidor, bloggar och sociala medier. Varje företag är sin egen redaktion eller mediehus. Men precis som vanligt med trender finns det också risk att det slår över. I ivern att ständigt publicera nytt, fräscht och unikt innehåll för att tillfredsställa marknad och sökmotorer ser vi ofta exempel på att kvantitet blivit viktigare än kvalitet. Content med lågt värde, och i värsta fall även dåligt skrivet. Erfarenheten säger oss att detta är en farlig väg att gå.

Läs hela