Newsjacking – så nyttjar du aktuella händelser i din marknadsföring
Att i marknadsföring använda sig av trendande händelser och nyheter är en smart strategi som blivit allt vanligare. Senaste veckorna har Netflixserien Love is Blind Sverige varit på allas läppar och många svenska företag har hoppat på trenden. Vi tittar närmare på fenomenet som kallas newsjacking.
”Mitt hjärtas fröjd och eviga längtan”. Om du har hängt med i snacket de senaste veckorna känner du säkert igen citatet från realityserien Love is Blind Sverige. Netflixserien som visades under januari fick en otroligt stor genomslagskraft och överallt pratades det om programmet, som går ut på att deltagarna dejtar utan att se varandra.
Men det var inte bara i fikarummet, på bussen eller på gymmet som serien diskuterades, även på sociala medier trendade Love is Blind eller LIB som det förkortades till. Till en början rörde det sig om privatpersoner och influencers som diskuterade programmet, men snart började även företag att ge sig på ämnet i form av marknadsföring.
Företag som har inspirerats av Love is Blind Sverige
Lidl Sverige, som är kända för sin humor och kvickhet på sociala medier, var snabbt ute och redan sju dagar efter premiäravsnittet postade de följande inlägg på Instagram som anspelade på deltagaren Christoffers kända citat:
Visa detta inlägg på Instagram
Visa detta inlägg på Instagram
Även IKEA ville vara med i diskussionen och en dag innan seriens bröllopsavsnitt, postade de följande inlägg på Instagram, som anspelade på deltagaren Oskars uttal av den franska osten brie.
Visa detta inlägg på Instagram
Också Gröna Lund har inspirerats av programmet och använt sig av deltagaren Oscars dans som blivit en viral meme.
Visa detta inlägg på Instagram
Vad är Newsjacking?
Fenomenet kallas Newsjacking och är en marknadsföringsstrategi som innebär att ett företag utnyttjar en aktuell nyhet, händelse eller trend för att skapa uppmärksamhet kring sitt eget varumärke. Grundtanken med newsjacking är att dra nytta av den hastighet som dagens digitala medier för med sig och snabbt skapa innehåll kring sådant som just nu diskuteras på nyhetssajter och i sociala medier.
I stället för att skapa innehåll från en helt ny idé, inspireras man av händelser som pågår runtomkring och skapar utifrån det något som kan kopplas till det egna varumärket. Det viktigaste när det kommer till newsjacking är snabbhet. En nyhet eller trend lever oftast bara ett par dagar och det är viktigt att innehållet når ut innan hypen har lagt sig.
Hur lyckas mitt företag med newsjacking?
För att som marknads- eller kommunikationsavdelning lyckas med newsjacking gäller det att ha örat mot marken och hela tiden vara uppmärksam på vad som pågår runtomkring. Det är också viktigt att ha en god förståelse för sin målgrupp och veta vad som engagerar dem. Säljer du produkter till personer i åldern 15–20 kanske inte innehåll kopplat till Sveriges medlemskap i Nato blir en hit, medan innehåll som anspelar på den senaste säsongen av Masked Singer blir det.
Var ska jag använda innehållet?
Newsjacking går att applicera på de flesta medieformat, men det är främst i sociala medier som strategin får genomslagskraft. På dessa plattformar går det snabbt att få ut innehåll samtidigt som det också går att livekommunicera med mottagarna. En funktion som gör det möjligt att bygga ut innehållet ännu mer och samtidigt få in nya idéer till kommande poster.
Dessutom är kvalitetskraven på sociala medier ofta något lägre än på andra platser. Ett inlägg på Instagram eller LinkedIn måste inte alltid vara pixel-perfekt, vilket gör det lättare för dig att snabbt skapa och distribuera materialet.
5 tips för att lyckas:
- Var uppmärksam
Håll koll på det senaste nyheterna och vad som trendar just nu - Lyssna på målgruppen
Vad bryr sig din målgrupp om och är det aktuella ämnet intressant för dem? - Var snabb
Så fort du har fått en idé, sätt igång med produktionen - Använd sociala medier
Snabbaste sättet att få ut ditt innehåll är via sociala medier - Håll det enkelt
Skippa krångliga produktioner och lång copy, här vinner det enkla innehållet
Lycka till med din newsjacking-strategi!
Relaterade inlägg
Så bygger du ett oförglömligt B2B-varumärke – insikter från LinkedIn
Ett omfattande forskningsprojekt från B2B Institute, LinkedIn och MediaScience visar att 81 % av B2B-annonserna på LinkedIn misslyckas med att fånga tillräcklig uppmärksamhet eller skapa varaktig varumärkesigenkänning. Studien använde en kombination av biometriska mätningar för att analysera hur människor faktiskt reagerar på B2B-reklam på LinkedIn – inte bara vad de tycker.
Går du på SEO-myterna som kan skada din ranking?
Sökmotoroptimering (SEO) är långt ifrån en “set it and forget it”-strategi. Google och andra sökmotorer uppdaterar löpande sina algoritmer och som webbplatsägare eller marknadsförare gäller det att hänga med för att ens innehåll ska fortsätta vara relevant. Men seglivade myter kan göra det svårt att veta vad som egentligen gäller? I det här inlägget agerar vi MythBusters och granskar 7 av de vanligaste SEO-myterna som fortfarande sprids 2024.
Håller Twitter på att gå under
Sociala medieplattformar kommer och går, vissa består. Exempel på plattformar som blommat upp men sedan försvunnit är bland andra Google+, MySpace och Vine. Just nu blåser det en hel del kring Twitter och många undrar om det är plattformens dödsryckningar vi just nu bevittnar. Eller är ryktet överdrivet?