Lyft texten från skiss till polerad pärla

Av Mikael Jisander den 13 February, 2025

Att skriva en text kan vara enkelt… men också väldigt svårt. Ibland kan man få kämpa med formuleringarna även i ett enkelt mail, eller till ett inlägg på sociala media. Mer komplexa texter, som en artikel, en rapport eller rentav en bok kan ta lång tid i anspråk. Tänk så skönt när du äntligen har satt sista punkten. Nu är texten färdig, redo att publiceras.

Fel. Det är nu det verkliga arbetet börjar.

Skriva är silver – redigera är guld

Grundregel 1. En text är aldrig färdig när du tror att den är färdig. Den text du nu har framför dig är bara ett råmanus. Detta kommer du att inse om du låter texten vila en stund. När du tittar på den med fräscha ögon kommer du garanterat att hitta förbättringsmöjligheter.

Låter det jobbigt? Ja, ingen har sagt att skriva är en dans på rosor. Men om första versionen är som att plöja en stenåker, så handlar andra och tredje versionen mer om att klippa, beskära och rensa. Allt för att din text ska få växa från frö till färdig planta.

5 skäl att textredigera

Men måste skrivandet verkligen vara så här komplicerat? Ja, är det enkla svaret, det måste det. Exempelvis, har du aldrig skrivit ett mail och tryckt på skicka, bara för att sekunden efter ångra dig? Hoppsan, det fanns visst en felaktighet som slank med, bara för att du var lite för ivrig. Mycket förargligt.

Tänk då på hur många fel eller förbättringsmöjligheter en mer avancerad text kan innehålla. Det finns därför tusen skäl att fortsätta bearbeta varje text, kort som lång. Här kommer några av dem:

  1. Råmanus är bara början

Det första utkastet, råmanuset, är ofta ofärdigt. Det innehåller kanske upprepningar, svaga formuleringar och en struktur som inte är helt klar. Att tro att en text är klar efter första försöket är som att anta att en oslipad diamant är redo att sättas i ett smycke. Redigeringen är processen där texten finslipas för att nå sin fulla potential.

  1. Skärpa och tydlighet

Genom att gå igenom din text flera gånger kan du identifiera och eliminera onödiga ord och vaga formuleringar. En bra tumregel är att varje ord i texten ska ha en funktion – om det inte tillför något, bör det tas bort. Läsaren ska inte behöva kämpa för att förstå vad du vill säga. Klarspråk och precision gör din text starkare.

  1. Struktur och flyt

En text behöver en tydlig röd tråd för att läsaren ska hänga med. Under redigeringen bör du kontrollera att styckena följer en logisk ordning och att övergångarna mellan dem är smidiga. En rörig struktur gör att läsaren tappar intresset, medan en välorganiserad text leder dem framåt utan ansträngning.

  1. Språk och stil

Under redigeringen är det också viktigt att anpassa språket efter målgruppen. Är tonen rätt? Är språket för stelt eller kanske för ledigt? Har du ansträngt dig för att gestalta och levandegöra din berättelse, istället för att bara beskriva fakta. Genom att läsa texten högt kan du få en känsla för rytmen och upptäcka om något låter konstlat eller klumpigt.

  1. Felfritt och professionellt

Slutligen är korrekturläsning ett viktigt steg i redigeringsprocessen. Stavfel, grammatiska misstag och syftningsfel kan försämra textens trovärdighet och göra den svår att läsa. En noggrann genomgång, gärna med hjälp av ett par extra ögon, säkerställer att texten är så felfri som möjligt.

Nå textens fulla potential

Redigering är alltså inte bara en detalj i skrivprocessen – det är en avgörande del. Som det gamla copywriterordspråket lyder: nybörjare skriver – proffs redigerar. Skämt åsido, din text behöver tid, omtanke och flera genomläsningar för att nå sin fulla potential. Genom att vara noggrann och självkritisk i redigeringsfasen kan du förvandla din text från en ofärdig skiss till en polerad pärla.

 

Hör av dig om du vill ha hjälp med din kommunikation och dina texter.
Jenny Wendel
Client Director
+46 733 43 99 21
jenny.wendel@navigator.se

Relaterade inlägg

Det fantastiskt omätbara

11 Apr, 2024

Det finns idag knappast en sportjournalist som inte inleder en intervju med frågan: “Hur känns det?” Frasen har blivit en klyscha, men sätter samtidigt fingret på vad allt handlar om. Att vi är människor. Vi vet redan hur matchen slutade och hur många mål som gjordes. Vi vet hur många utvisningsminuter lagen fick. Vi har koll på bollinnehavet ner på sekundnivå. Men det räcker inte att veta hur matchen gick, vi vill också veta hur det kändes. Vinnaren är hög av eufori. Förloraren gråter bittert. Och av detta kan vi människor inte få nog. Vi vill ha mer av det göttiga. Detta fantastiska som inte går att kvantifiera i antal, minuter eller kronor.

Läs hela

Hur lekfull kan du vara inom B2B?

27 Mar, 2024

I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.

Läs hela

När mailboxen tar över – så påverkar tekniken vår produktivitet

23 Apr, 2024

Stressrelaterade sjukdomar når alarmerande nivåer, samtidigt som forskning avslöjar att kontorsarbetare kollar sin mail var 6:e minut. Frågan är: Har dagens smarta kommunikationslösningar verkligen ökat vår produktivitet, eller har de drivit oss åt andra hållet?

Läs hela