Hur påverkar AI sökbeteendet?
Google lanserade nyligen AI Overview, en ny funktion i Google Sök som använder generativ AI för att presentera svar på frågor eller sammanfattningar av ämnen — direkt på sökresultatsidan. Likt en vältränad jakthund som apporterar bytet.
Vad är AI Overview?
Under Googles årliga utvecklarkonferens, Google I/O, i maj presenterades en uppsjö av nyheter som kretsade kring artificiell intelligens. Bland dessa var AI Overview, en ny funktion som nyttjar Googles AI-modell, Google Gemini, för att leverera AI-genererade svar eller sammanfattningar baserade på användarens sökfråga. Svaren visas längst upp i sökresultatet på Google Sök, ovanför den traditionella sökresultatslistningen.
Bild: Google
I likhet med Microsoft Copilot och ChatGPT, samlar AI Overview information från olika källor och presenterar den som ett sammanfattat svar, komplett med länkar för källhänvisning och ytterligare information. Som användare har du sen möjlighet att ställa följdfrågor, be om förtydliganden eller begära en mer detaljerat svar.
Än så länge finns den bara tillgänglig för användare i USA, men planen är att rulla ut den på bred front innan årets slut.
”Google gör sökningen åt dig”
Den traditionella sökresan, så som vi känner till den, kommer med detta att drastiskt förändras.
“What we see with generative AI is that Google can do more of the searching for you” – Liz Reid, Google’s Head of Search.
Liz Reid förklarar att Google Sök genom Gemini AI kommer att förstå vad användare frågar om, oavsett om frågan ställs genom att skriva in den, tala in den, skicka en bild eller via en videosekvens. Och att sättet vi söker information på kommer att utvecklas och förfinas, från fråga – svar till mer av en dialog. Genom att snabbt få en översikt av ett ämne eller svar på en fråga minskar även behovet av att besöka flera olika sajter för att hitta svar.
Värt att nämna i sammanhanget är att AI Overview inte kommer att tillämpas på alla typer av sökningar. Ett exempel på undantag är navigationssökningar, där kortare och mer direkta svar är mest effektivt.
Vad innebär utvecklingen för marknadsförare?
Som marknadsförare behöver vi ständigt anpassa oss till pågående förändringar. Med AI Overview förväntar sig användarna snabba och utförliga svar direkt på sökresultatssidan. Enligt SEO-experter kommer detta skifte att leda till att fokus förflyttas från enskilda sökfraser till att skapa kvalitativt innehåll som är lättförståeligt för AI.
Ur ett strategiskt perspektiv kommer nya sökbeteenden även att kräva anpassningar i SEO-strategin. Exempelvis spås det att mer detaljerat och expertdrivet innehåll som är AI-vänligt, men skrivet på ett naturligt språk, kommer att premieras. Diskussioner på olika SEO-forum belyser också att förändringarna kan leda till minskad trafik till webbplatser och därmed göra synlighet till ett viktigare mått på framgång.
Relaterade inlägg
Det fantastiskt omätbara
Det finns idag knappast en sportjournalist som inte inleder en intervju med frågan: “Hur känns det?” Frasen har blivit en klyscha, men sätter samtidigt fingret på vad allt handlar om. Att vi är människor. Vi vet redan hur matchen slutade och hur många mål som gjordes. Vi vet hur många utvisningsminuter lagen fick. Vi har koll på bollinnehavet ner på sekundnivå. Men det räcker inte att veta hur matchen gick, vi vill också veta hur det kändes. Vinnaren är hög av eufori. Förloraren gråter bittert. Och av detta kan vi människor inte få nog. Vi vill ha mer av det göttiga. Detta fantastiska som inte går att kvantifiera i antal, minuter eller kronor.
Svenskarna och internet 2021 – insikter för B2B
Nyligen släpptes rapporten Svenskarna och internet 2021. Rapporten tas årligen fram av Svenska Internetstiftelsen och presenterar aktuell statistik om svenska folkets digitala vanor och beteenden på internet. I undersökningen finns mycket intressant information att hämta, inte minst för dig som jobbar inom B2B. I detta inlägg tittar vi närmare på de allra mest intressanta insikterna.
5 steg för framgångsrika B2B-webinars
B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags webbplats, men för att de ska bli köpmogna behövs det mer än hårda fakta och siffror kring dina produkter och lösningar. Det kräver en relation. Ett sätt att utveckla relationer och förtjäna dina målgruppers förtroende är att öppna upp för en dialog. B2B-webinars är ett effektivt marknadsföringsverktyg för att kommunicera innehåll som stärker din kunskapsledande position, genererar leads och engagerar befintliga prospects.