Hur påverkar AI sökbeteendet?
Google lanserade nyligen AI Overview, en ny funktion i Google Sök som använder generativ AI för att presentera svar på frågor eller sammanfattningar av ämnen — direkt på sökresultatsidan. Likt en vältränad jakthund som apporterar bytet.
Vad är AI Overview?
Under Googles årliga utvecklarkonferens, Google I/O, i maj presenterades en uppsjö av nyheter som kretsade kring artificiell intelligens. Bland dessa var AI Overview, en ny funktion som nyttjar Googles AI-modell, Google Gemini, för att leverera AI-genererade svar eller sammanfattningar baserade på användarens sökfråga. Svaren visas längst upp i sökresultatet på Google Sök, ovanför den traditionella sökresultatslistningen.
Bild: Google
I likhet med Microsoft Copilot och ChatGPT, samlar AI Overview information från olika källor och presenterar den som ett sammanfattat svar, komplett med länkar för källhänvisning och ytterligare information. Som användare har du sen möjlighet att ställa följdfrågor, be om förtydliganden eller begära en mer detaljerat svar.
Än så länge finns den bara tillgänglig för användare i USA, men planen är att rulla ut den på bred front innan årets slut.
”Google gör sökningen åt dig”
Den traditionella sökresan, så som vi känner till den, kommer med detta att drastiskt förändras.
“What we see with generative AI is that Google can do more of the searching for you” – Liz Reid, Google’s Head of Search.
Liz Reid förklarar att Google Sök genom Gemini AI kommer att förstå vad användare frågar om, oavsett om frågan ställs genom att skriva in den, tala in den, skicka en bild eller via en videosekvens. Och att sättet vi söker information på kommer att utvecklas och förfinas, från fråga – svar till mer av en dialog. Genom att snabbt få en översikt av ett ämne eller svar på en fråga minskar även behovet av att besöka flera olika sajter för att hitta svar.
Värt att nämna i sammanhanget är att AI Overview inte kommer att tillämpas på alla typer av sökningar. Ett exempel på undantag är navigationssökningar, där kortare och mer direkta svar är mest effektivt.
Vad innebär utvecklingen för marknadsförare?
Som marknadsförare behöver vi ständigt anpassa oss till pågående förändringar. Med AI Overview förväntar sig användarna snabba och utförliga svar direkt på sökresultatssidan. Enligt SEO-experter kommer detta skifte att leda till att fokus förflyttas från enskilda sökfraser till att skapa kvalitativt innehåll som är lättförståeligt för AI.
Ur ett strategiskt perspektiv kommer nya sökbeteenden även att kräva anpassningar i SEO-strategin. Exempelvis spås det att mer detaljerat och expertdrivet innehåll som är AI-vänligt, men skrivet på ett naturligt språk, kommer att premieras. Diskussioner på olika SEO-forum belyser också att förändringarna kan leda till minskad trafik till webbplatser och därmed göra synlighet till ett viktigare mått på framgång.
Relaterade inlägg
Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?
De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Men att välja rätt plattform, system eller verktyg är inte lätt. Det finns en uppsjö därute som alla har sina för- och nackdelar. I det här blogginlägget försöker vi bena ut vilka frågor du ska ställa för att hitta bästa verktyget för inbound marketing. Vi har vår favorit men det sparar vi till slutet av inlägget :).
Slow cooking i reklamverkstan ger bäst resultat
Inom kommunikation lever drömmen om den perfekta leveransen. Eller rättare sagt, en del verkar fortfarande tro att den är möjlig. Att kommunikationsbyrån kan leverera enligt den heliga treenigheten Snabbt, Bra och Billigt. Men som vi lärt oss är detta en omöjlighet, du kan bara få två av dessa parametrar samtidigt. En måste bort.
AI visibility – din nya konkurrensfördel om du hittar rätt
ChatGPT, Perpexity, Copilot och andra AI-assistenter är på väg att ta över som förstahandskälla när vi söker kunskap, svar och rekommendationer. Det ställer helt nya krav på hur vi arbetar med kommunikation, innehåll och varumärkesnärvaro. Frågan är inte längre om du behöver anpassa dig – utan hur. Här tittar vi närmare på vad AI visibility innebär, varför det spelar roll och hur du kan börja arbeta strategiskt för att synas i framtidens frågebaserade informationsflöden.
