Hur påverkar AI sökbeteendet?

19 June, 2024

Google lanserade nyligen AI Overview, en ny funktion i Google Sök som använder generativ AI för att presentera svar på frågor eller sammanfattningar av ämnen — direkt på sökresultatsidan. Likt en vältränad jakthund som apporterar bytet.

Vad är AI Overview?

Under Googles årliga utvecklarkonferens, Google I/O, i maj presenterades en uppsjö av nyheter som kretsade kring artificiell intelligens. Bland dessa var AI Overview, en ny funktion som nyttjar Googles AI-modell, Google Gemini, för att leverera AI-genererade svar eller sammanfattningar baserade på användarens sökfråga. Svaren visas längst upp i sökresultatet på Google Sök, ovanför den traditionella sökresultatslistningen.

Bild: Google

I likhet med Microsoft Copilot och ChatGPT, samlar AI Overview information från olika källor och presenterar den som ett sammanfattat svar, komplett med länkar för källhänvisning och ytterligare information. Som användare har du sen möjlighet att ställa följdfrågor, be om förtydliganden eller begära en mer detaljerat svar.

Än så länge finns den bara tillgänglig för användare i USA, men planen är att rulla ut den på bred front innan årets slut.

”Google gör sökningen åt dig”

Den traditionella sökresan, så som vi känner till den, kommer med detta att drastiskt förändras.

“What we see with generative AI is that Google can do more of the searching for you” – Liz Reid, Google’s Head of Search.

Liz Reid förklarar att Google Sök genom Gemini AI kommer att förstå vad användare frågar om, oavsett om frågan ställs genom att skriva in den, tala in den, skicka en bild eller via en videosekvens. Och att sättet vi söker information på kommer att utvecklas och förfinas, från fråga – svar till mer av en dialog. Genom att snabbt få en översikt av ett ämne eller svar på en fråga minskar även behovet av att besöka flera olika sajter för att hitta svar.

Värt att nämna i sammanhanget är att AI Overview inte kommer att tillämpas på alla typer av sökningar. Ett exempel på undantag är navigationssökningar, där kortare och mer direkta svar är mest effektivt.

Vad innebär utvecklingen för marknadsförare?

Som marknadsförare behöver vi ständigt anpassa oss till pågående förändringar. Med AI Overview förväntar sig användarna snabba och utförliga svar direkt på sökresultatssidan.  Enligt SEO-experter kommer detta skifte att leda till att fokus förflyttas från enskilda sökfraser till att skapa kvalitativt innehåll som är lättförståeligt för AI.

Ur ett strategiskt perspektiv kommer nya sökbeteenden även att kräva anpassningar i SEO-strategin. Exempelvis spås det att mer detaljerat och expertdrivet innehåll som är AI-vänligt, men skrivet på ett naturligt språk, kommer att premieras. Diskussioner på olika SEO-forum belyser också att förändringarna kan leda till minskad trafik till webbplatser och därmed göra synlighet till ett viktigare mått på framgång.

Hör av dig om du vill prata mer om hur AI påverkar sök och SEO.
Ola Larsén
Client Director
+46 733 43 99 15
ola.larsen@navigator.se

Relaterade inlägg

Så bygger du ett oförglömligt B2B-varumärke – insikter från LinkedIn

21 Feb, 2025

Ett omfattande forskningsprojekt från B2B Institute, LinkedIn och MediaScience visar att 81 % av B2B-annonserna på LinkedIn misslyckas med att fånga tillräcklig uppmärksamhet eller skapa varaktig varumärkesigenkänning. Studien använde en kombination av biometriska mätningar för att analysera hur människor faktiskt reagerar på B2B-reklam på LinkedIn – inte bara vad de tycker.

Läs hela

Hur lekfull kan du vara inom B2B?

27 Mar, 2024

I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.

Läs hela

Det fantastiskt omätbara

11 Apr, 2024

Det finns idag knappast en sportjournalist som inte inleder en intervju med frågan: “Hur känns det?” Frasen har blivit en klyscha, men sätter samtidigt fingret på vad allt handlar om. Att vi är människor. Vi vet redan hur matchen slutade och hur många mål som gjordes. Vi vet hur många utvisningsminuter lagen fick. Vi har koll på bollinnehavet ner på sekundnivå. Men det räcker inte att veta hur matchen gick, vi vill också veta hur det kändes. Vinnaren är hög av eufori. Förloraren gråter bittert. Och av detta kan vi människor inte få nog. Vi vill ha mer av det göttiga. Detta fantastiska som inte går att kvantifiera i antal, minuter eller kronor.

Läs hela