Hetaste trenderna inom sociala medier för B2B 2024

Av Klara Carlsson den 21 May, 2024

Nyligen släppte Hubspot sin ”Global Social Media Trend Report” som innehåller årets trender på social medier. Vi har tittat närmare på rapporten och plockat ut de mest intressanta trenderna för dig som jobbar med marknadsföring inriktat på B2B.

 

Hubspot ger regelbundet ut olika rapporter och trendanalyser som kretsar kring marknadsföring, sociala medier och försäljning. Den senaste rapporten, Global Social Media Trend Report, släpptes nyligen och är baserad på svar från över 1 500 sociala medie-marknadsförare runt om i världen.

Facebook och Youtube mest populärt

När det kommer till vilka sociala medieplattformar företag främst använder är Facebook den mest populära, följt av Instagram och Youtube. Youtube är just nu den snabbast växande kanalen, där längre filmer och videoserier anses vara det bästa sättet att bygga engagemang över tid.

Att skapa engagerande innehåll är svårt

82 % av respondenterna i undersökningen uppgav att deras marknadsföring i sociala medier hade varit effektiv under 2023, men att de hade stött på vissa svårigheter. En av de största utmaningarna hade varit att skapa engagerande innehåll, men också att hålla sig uppdaterad kring de nya funktioner och algoritmer som plattformarna hela tiden uppdateras med.

De flesta använder betald marknadsföring

Att använda sig av betald marknadsföring på sociala medier var naturligt för de flesta företag. 59 % av B2B företagen uppgav att de använde sig av betald annonsering medan samma siffra för B2C var 79 %.

Enligt respondenterna i undersökningen var Facebook och Youtube de plattformar som erbjöd de mest effektiva verktygen för målgruppsinriktning för varumärken, medan Tiktok och X erbjöd mindre bra lösningar.

B2B innehållet har blivit mer kreativt

72 % av B2B-företagen uppgav att deras marknadsföring på sociala medier under 2023 hade varit effektivt. För B2B-marknadsförare var Facebook den plattform som gav mest ROI, och Instagram den plattform som gav högst engagemang.

Inom B2B kunde man i rapporten också se ett skifte mot en mer kreativ marknadsföring, där annonser och innehåll nu mer liknar det vi är vana vid att se inom B2C.

“Emotionella och kreativa annonser brukade kännas som tabu för B2B. Jag är glad att se att allt fler företag inser varför det rationella inte alltid är den enda vägen.”
Yael Miller , Director of Content & Creative Marketing, monday.com

3 viktiga trender

I rapporten identifierar Hubspot tio starka trender inom sociala medier. Vi på Navigator har valt ut tre trender som vi tycker är värda att uppmärksamma lite extra.

Marknadsförare använder AI för att skapa mer effektivt innehåll
Enligt rapporten använder 71 % av de tillfrågade AI för att skapa innehåll till sociala medier. 71 % av dem uppgav också att innehåll skapat med AI presterar bättre än innehåll skapat utan AI.

De tre vanligaste användningsområdena för AI inom sociala medier är:

  • Få idéer och inspiration
  • Skriva texter
  • Återanvända innehåll genom att anpassa det till en annan målgrupp, format och ton.

Konsumenter använder sociala medier för research

Idag föredrar var fjärde konsument att söka efter varumärken på sociala medier i stället för i sökmotorer. 22 % uppgav att de söker via sociala medier oftare än i sökmotorer, vilket är en ökning med 47 % sedan förra året. Beteendet är framför allt vanligt hos Gen Z och Millennials, som också i mycket större utsträckning använder sig av AI för att hitta informationen de söker.

Video försätter att ge högt engagemang

Precis som tidigare är video det starkaste mediet när det kommer till att skapa engagemang på sociala medier. I år är det framför allt korta, snabba videos som gäller och särskilt effektiva är de hos Gen Z, Millennials och Gen X.

När det kommer till video på sociala medier är det viktigt att alltid anpassa den till kanalen. Att posta samma video på Youtube, TikTok och Instagram fungerar sällan, utan här måste både innehåll och längd anpassas till kanalen. Exempelvis ser användarna på Youtube gärna på längre tutorials, medan användarna på Tiktok hellre vill ha snabba behind the scenes-videos.

Sociala medier viktigt för tillväxt

Avslutningsvis förutspår HubSpot att marknadsförare i framtiden kommer ägna ännu mer tid åt att skapa innehåll och annonser på sociala medier. De primära plattformarna för denna satsning förväntas bli Facebook, Instagram och Youtube, där det framför allt kommer att handla om att skapa engagerande, lättsamt och relevant innehåll.

Överlag syns det tydligt i rapporten att sociala medier är viktiga kanaler för att skapa tillväxt och lönsamhet i ett företag, och att det som marknadsförare är viktigt att hela tiden utveckla sitt innehåll och utforskar nya plattformar.

 

Vill du ha hjälp med din sociala mediestrategi? Hör av dig!
Jenny Wendel
Client director
+46 733 43 99 21
jenny.wendel@navigator.se

Relaterade inlägg

Sverige Bästa Branschblogg 2022

31 Jan, 2022

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.

Läs hela

Anordna webinar – så gör du för att lyckas

24 Nov, 2020

I dessa digitala tider satsar allt fler företag på att anordna webinars. Men hur gör du egentligen för att skapa ett intressant och relevant webinar som genererar de leads du vill ha? Och hur ser du till att det bygger ditt varumärke på rätt sätt som kunskapsledare och branschexpert? Det tänkte jag att vi skulle reda ut i det här blogginlägget.

Läs hela

Vilket är bästa systemet för inbound marketing?

27 Feb, 2019

Enligt beräkningar kommer marknaden för system inom inbound marketing och marketing automation vara värd hela 5,5 miljarder under 2019. Behovet av att kunna hantera och segmentera leads och konvertera dem till kunder har alltid varit utmaningen för marknad och sälj, och i synnerhet att kunna göra det skalbart och automatiserat. Dörren har öppnats för nya mjukvaror och idag är ett marketing automation-system ett av de viktigaste verktygen för att skapa personaliserade och relevanta kommunikationsflöden.

Läs hela