Fem tydliga trender inom B2B-kommunikation 2024

15 February, 2024

För den som vill nå ut och verkligen beröra med sina budskap gäller det att tänka ett varv extra. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår och köra på med det som brukade fungera. Men världen förändras och ibland kan det vara en god idé att fundera över vad det får för konsekvenser för företagets kommunikation. Här lyfter vi några av de trender som just nu är tydliga inom B2B-kommunikation 2024.

 

Från repetitiva budskap till autentiska berättelser

Det är lätt att fastna i statiska budskap. Du vill gärna föra fram dina fördelar och tänker att ju tydligare du gör det, desto mer engagerar din kommunikation. Problemet är bara att det riskerar att bli ganska repetitivt. Precis som din hjärna kan sluta lyssna på ett konstant sorl i bakgrunden, slutar mottagaren att uppmärksamma vad du säger.

Därför går trenden inom B2B-kommunikation mot att i stället fokusera på autentiska berättelser. Genom att lyfta fram dina fördelar i en mänsklig kontext skapar du både igenkänning och engagemang. Det brukar kallas storytelling men handlar egentligen inte så mycket om story som att dramatisera en fördel på ett relaterbart sätt. Budskap i all ära, men det är lättare att komma ihåg en scen än ett replikskifte.

Från AI alienation till mänskliga känslor

Det pratas som bekant en hel del om AI och i marknadsföringssammanhang handlar det mycket om att kunna skapa personaliserad kommunikation. Allt från att ersätta kundservice med chatbottar och e-postmeddelanden som är skräddarsydda för mottagaren. Det här skapar givetvis stora möjligheter men har också en baksida. För i en värld där mer och mer automatiseras och robotiseras försvinner även känslan av genuinitet.

Precis som den ökande digitaliseringen har lett till en motreaktion där människor i allt högre utsträckning efterfrågar det taktila – trycksaken, det mänskliga mötet och den fysiska upplevelsen, är den mänskliga känslan alltjämt viktig. I framtiden, när allt fler interaktioner är automatgenererade, blir är den äkta upplevelsen viktigare än någonsin. Det talar för att en onlinebaserad kommunikation även i framtiden kommer att behöva kompletteras med mänskliga möten, mässnärvaro och fysiska event.

Från sifferlek till verklig identifikation

Siffror brukar ofta anses vara ett effektivt sätt att framhålla fördelar. Framför allt inom B2B kommunikation känns det alltid bra när man kan leda i bevis att något är 25% effektivare eller har en ROI på tre år. Samtidigt är siffror något som talar till den rationella delen i hjärnan, en del som sällan är inblandad i beslutsfattandet (även om vi gärna vill tro det). Att jonglera med siffror är därför inte nog.

Det är skälet till att trenden nu går mot att skapa verklig identifikation. Att hitta de individuella casen, berättelserna och argumenten som verkligen talar till mottagaren och dennes situation. Att skapa ett genuint band med målgruppen och visa på en förståelse för deras utmaningar och orosmoment.

Från mikroinfluerare till företagsambassadörer

Först pratades det mycket om influerare och Key Opinion Leaders. Företag betalade för att de skulle lyfta fram sina varumärken inför en stor följarskara. Sedan gick trenden mot mikroinfluerare, personer som var stora inom sin nisch även om de kanske inte hade hundratusentals följare. Men relationen var fortfarande affärsmässig.

Nu går trenden i stället mot att försöka dra nytta av de så kallade företagsambassadörerna. Det är personer som av egen fri vilja använder företagets produkter eller tjänster och därmed har en genuin relation till varumärket. I och med att relationen mellan dem och företaget inte är kommersiell skapar det en betydligt större trovärdighet. Dra nytta av dem genom att till exempel bjuda in dem till nyanseringar eller som deltagare i grupper för att utvärdera nya produkter redan på planeringsstadiet. Därmed ökar deras incitament att promota företagets produkter exempelvis i sociala media.

Från en storlek som passar alla till personalisering och förtroende

Att marknadsföra sig har länge inneburit breda, svepande reklamkampanjer som riktar sig till alla. Budskapen har varit relativt generiska och därmed svåra att göra relevanta för den enskilde individen. Sociala medier har på ett sätt skapat större möjligheter till diversifiering och segmentering, men det är fortfarande relativt trubbigt.

Trenden går därför mot en ökad personalisering för att kunna bygga förtroende på individnivå. Account Based Marketing via LinkedIn är ett sätt att arbeta, och som har varit populärt ett antal år nu, men oavsett metod så innebär det att företagen fokuserar mer på att identifiera, engagera och konvertera de mest värdefulla och relevanta företagskunderna. Det kan handla om realtidsuppdaterade webbplatser, segmenterade landningssidor, interaktionsbaserade nyhetsbrev och annonser som visar olika innehåll för olika konton och beslutsfattare, baserat på deras geografiska, demografiska och beteendemässiga data.

Vill du läsa fler blogginlägg som detta? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Johan Bergquist
Copywriter
+46 733 43 99 16
johan.bergquist@navigator.se
Hör av dig om du vill ha hjälp med din kommunikation 2024.
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

Med HubSpot mot oändligheten och vidare

3 Jun, 2024

Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.

Läs hela

Sverige Bästa Branschblogg 2023

7 Feb, 2023

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.

 

Läs hela

Vad innebär phishing?

31 Jan, 2019

Phising, eller på svenska nätfiske, kallas den olagliga metod som används för att stjäla pengar genom att komma över känslig information på internet. Det kan göras på många olika sätt; exempelvis genom att installera skadliga program på din dator eller genom att övertyga dig om att du själv lämnar ut informationen i trygga händer. Ett typiskt phising-försök är oftast utformat som ett mejl som ser ut att komma från en bank, och kan då innehålla en uppmaning om att logga in snarast möjligt samt en länk till en falsk webbsida.

Läs hela