Sveriges Bästa Branschblogg 2021
Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.
Bästa branschblogg utsedd
En lång rad bloggar inom respektive bransch har analyserats. Vinnarna har utsetts genom en sammantagen bedömning av tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).
Låt oss presentera årets vinnare!
Vinnare Rekrytering
WISE
Juryns motivering
Wise blogg tar inte bara hem segern i kategorin rekrytering, utan är också den solklart snyggaste bloggen i hela årets tävling. Här hittar både arbetsgivare och kandidater massvis av läsvärda och aktuella inlägg på teman som rekrytering, onboarding, kompetensförsörjning och employer branding. Dessutom finns det alltid mer spännande läsning i form av nedladdningsbart material. Nästan full pott – riktigt bra!
- Tonalitet: 5
- Design: 5
- Funktionalitet: 5
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 24
Vinnare Samhälle
WSP
Juryns motivering
WSP är ett kunskapsintensivt företag som hjälper organisationer, företag och offentliga aktörer att utveckla framtidens samhälle. WSP genomför komplexa analyser, utredningar och rapporter som ibland kan vara svåra att förmedla till omvärlden på ett lättillgängligt sätt, trots att de är av allmänintresse. Genom bloggen har WSP hittat en utmärkt kanal att berätta mer om sina samhällsutvecklande projekt, dessutom i en lagom mix av rörligt material och text. Det är intressant, lärorikt och aktuellt – precis så som en kunskapsförmedlande blogg ska vara!
- Tonalitet: 5
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 22
Vinnare Bank & Finans
Avanza
Juryns motivering
Avanzas populära sparblogg vägleder, utbildar och inspirerar läsaren inom ekonomi och sparande. Avanza har gått i bräschen de senaste åren genom att ta ställning i samhällsfrågor, som att öka andelen kvinnliga sparare och att få fler att investera hållbart. Blogginläggen är välskrivna, med en härlig blandning av aktietips, sparstrategier och krönikor. Ett stort plus för kanalmixen med text, podcast och videomaterial. Här finns innehåll för alla som vill lära sig mer om privatekonomi!
- Tonalitet: 5
- Design: 3
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 21
Vinnare Byggbranschen
Qvesarum
Juryns motivering
Det senaste året har vi tillbringat mycket tid hemma. Hemmet har återigen blivit vår bas och det är många som har tillbringat otaliga timmar med att snickra, måla och renovera. Därför tycker vi att det är självklart att tilldela buggmadsvårdsföretaget Qvesarum vinsten i kategorin byggbranschen. Qvesarums blogg fullkomligt flödar av inspiration. Från hemma hos-reportage och vackra orangerier till handslagna tegelgolv. Den som vill göra om i sitt hem utan att tappa bort den historiska charmen har mycket att hämta här.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 2
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 17
Vinnare Energi
Mölndal Energi
Juryns motivering
För andra året i rad tar Mölndal Energi hem segern i kategorin energi. Den välskrivna bloggen bjuder på smarta tips och goda råd inom el- och energifrågor, alltsammans skrivet med en kunnig och förtroendeingivande ton. Mölndal Energi har tagit fasta på bloggens många möjligheter och med varje inlägg följer tips på andra relevanta blogginlägg och nedladdningsbara checklistor och guider.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 20
Vinnare Försäkring
Trygg Hansa
Juryns motivering
Trygg Hansa skriver hela fyra bloggar, var och en med ett utvalt tema: familjen, hemmet, bilen och firman. Här finns svar på de flesta frågor man som konsument eller företag kan ha gällande sina försäkringar och hur man kan förebygga skada. Det är lättillgängligt, lärorikt och tankeväckande. Pluspoäng för riktigt bra SEO-resultat!
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 5
- Totalt: 19
Vinnare Juridik
Delphi
Juryns motivering
Advokatbyrån Delphi försvarar vinsten från förra året genom att fortsätta på inslaget spår. I tech-bloggen delar byråns jurister med sig av juridiska nyheter och diskuterar det senaste från teknikvärlden. Temaområdena är bland annat AI, blockchain, kryptovalutor och FinTech. En lärorik blogg med tydlig avsändare – tonaliteten är trots allt både saklig och tydlig, precis som juridiken ska vara!
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 3
- SEO: 2
- Totalt: 15
Vinnare Transport
Transporteca
Juryns motivering
Transporteca skriver intressanta och vägledande blogginlägg om transportindustrin och vad man ska tänka på som företag eller privatperson när man vill transportera gods. Här finns alltid tips på mer läsning och tydliga call-to-actions som leder användaren vidare på siten. Pluspoäng för rörligt material i flera av snabbguiderna!
- Tonalitet: 3
- Design: 4
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 18
Vinnare IT
Knowit
Juryns motivering
Knowit bloggar om en mängd olika ämnen inom IT, som cybersäkerhet, business intelligence, innovation och systemutveckling, transformation och förändringsledning. Det är en välskriven blogg där företagets anställda bjuder på kunskap och insikter om sina specialområden. Tonaliteten är ödmjuk, hjälpsam och förtroendeingivande. Vårt enda önskemål är att designen ska få lite mer kärlek, för att lyfta innehållet ännu mer!
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 18
Vinnare Revision
PWC
Juryns motivering
PWC försvarar titeln som Sveriges Bästa Branschblogg i kategorin revision. Det är en snygg och välskriven blogg för dig som driver företag och vill få bättre koll på allt från skatter och regelverk till affärsutveckling. Bloggen är en utmärkt kanal för att kommunicera PWCs arbete och expertis till en större publik. Med tydliga call-to-actions och tips blir det enkelt för läsaren att hitta mer intressant information i form av andra blogginlägg och webinarier.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 20
Dela kunskap och hitta leads med en företagsblogg
En företagsblogg är en bra kommunikationskanal för dig som vill bli thought leader i din bransch. Den hjälper dig också att attrahera besökare och leads om du använder den på rätt sätt. Vi har satt ihop en smart liten guide med våra bästa tips och tricks som du enkelt kan skriva ut och sätta upp på anslagstavlan. Du får tips på:
- Hur du kommer igång
- Vad du ska tänka på
- Hur du bör optimera inläggen
- Hur du delar och sprider
- Hur du mäter trafik och konverteringar
Relaterade inlägg
Kvalitet slår kvantitet inom content marketing
Det finns ett begrepp inom marknadsföring som varit på allas tunga det senaste decenniet. Content marketing. Innehållsmarknadsföring. Inget slår content, content is king. Sant, framför allt sedan traditionella metoder att nå målgrupperna (läs disruptiv kommunikation) ständigt tappar kraft. I dessa tider är det egenproducerat innehåll som ska locka besökare till hemsidor, bloggar och sociala medier. Varje företag är sin egen redaktion eller mediehus. Men precis som vanligt med trender finns det också risk att det slår över. I ivern att ständigt publicera nytt, fräscht och unikt innehåll för att tillfredsställa marknad och sökmotorer ser vi ofta exempel på att kvantitet blivit viktigare än kvalitet. Content med lågt värde, och i värsta fall även dåligt skrivet. Erfarenheten säger oss att detta är en farlig väg att gå.
Newsjacking – så nyttjar du aktuella händelser i din marknadsföring
Att i marknadsföring använda sig av trendande händelser och nyheter är en smart strategi som blivit allt vanligare. Senaste veckorna har Netflixserien Love is Blind Sverige varit på allas läppar och många svenska företag har hoppat på trenden. Vi tittar närmare på fenomenet som även kallas newsjacking.
Sverige Bästa Branschblogg 2023
Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.