Hur kan du lyfta din annonsering på LinkedIn?

Av Johan Bergquist den 6 December, 2024

Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn. Det finns det idag tydliga siffror på.

Kreativitet säljer även på LinkedIn

Det är ingen hemlighet att B2B-annonsering på LinkedIn ofta upplevs som tråkig. Funktionalitet, produktfördelar och tekniska specifikationer har länge varit huvudbudskapen. Man har siktat på den rationella delen av hjärnan i tron att alla som handlar åt företag är logiska robotar utan känslor. Och i den mån man velat lyfta något mer övergripande emotionellt budskap har det allt som oftast landat i en dammig intetsägande klyscha. Gärna med en intetsägande film som kuliss. Men det fungerar inte. Kreativitet säljer även på LinkedIn. Och det finns det idag tydliga data på.

Vad gör en LinkedIn-annons effektiv?

The B2B Institute, en tankesmedja inom LinkedIn, har fördjupat sig i siffrorna och tittat närmare på hur företag gör sina annonser – och hur de förhåller sig till det som faktiskt ger effekt. Resultatet är ganska nedslående. Deras genomgång visar att en majoritet använder voice over, har en logo som tonar fram, använder stock-foton och låter filmen utspela sig i en kontorsmiljö. Men när de studerar vilken effekt filmerna har, kan de konstatera att en voice over – det absolut vanligaste kreativa elementet – är det som har sämst effekt. Faktum är att det till och med har en negativ effekt… Det som faktiskt fungerar, och som väldigt få använder, är att bygga en historia, använda tydliga karaktärer, bygga på känslor och satsa på ett stämningsskapande soundtrack.

Mer än bara funktioner – varför känslor spelar roll

I en annan undersökning, gjord av LinkedIn och MAGNA Media Trials, studerade man över 1 700 beslutsfattare för att förstå hur kreativitet påverkar B2B-annonsering. Resultatet visade, föga förvånande, att kreativitet inte bara är en bonus – det är en förutsättning för effekt. Enligt LinkedIns rapport har nästan 9 av 10 marknadschefer börjat förespråka modigare, mer kreativa kampanjer. Vilket inte är så konstigt för det är just de känslomässiga relationerna som gör att målgruppen engagerar sig och agerar. I samma studie sa över 60 % av deltagarna att mer kreativa kampanjer inte bara engagerar, utan också ökar “Share of Voice” och till och med leder till mer mediatäckning.

Vad funkar bäst? – Video och displayannonser

Oavsett om du kör video- eller bildannonser, visar LinkedIns data att båda dessa format kan leverera starka resultat. Men det sker inte automatiskt, det räcker inte att bara lägga upp en video och hoppas på det bästa. Det måste vara kreativt. Det måste vara något som sticker ut. LinkedIns forskning visade att kreativa annonser, oavsett format, ökar varumärkesförtroendet, ökar köpintentionen och får ditt varumärke att övervägas mycket oftare. Faktum är att beslutsfattare är hela 40 % mer benägna att överväga ett köp om annonsen upplevs som kreativ.

Det finns ett kreativt underskott – men det är din chans

Samtidigt visar studien att de flesta B2B-annonser saknar känsla, humor eller ett unikt perspektiv. Det är alltså inte så svårt att sticka ut. För att uttrycka det enkelt: det finns ett kreativt underskott i B2B-annonseringen. Det betyder att du har en enorm möjlighet att bryta igenom bruset genom att bara göra något lite annorlunda. Och det är inte något som bara gäller vissa branscher – alla sektorer lider av detta. Oavsett om du jobbar med teknik, sjukvård eller industriprodukter, finns det utrymme för att bli mer kreativ och faktiskt få folk att lyssna.

Hur kreativitet påverkar handlingar

Och det är inte bara beslutsfattarna som säger att de vill ha mer kreativitet – de agerar också på det. Annonser som uppfattas som kreativa får längre visningstider (+24 sekunder i snitt) och fler likes (+21 fler jämfört med genomsnittet). Kreativitet driver alltså inte bara övervägande, det får också folk att engagera sig och ta nästa steg. Det betyder att dina annonser inte bara blir sedda, utan också gör jobbet de är tänkta att göra.

Vad kan vi lära oss?

Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Annonser som bygger på berättelser, som engagerar på en mänsklig nivå och som vågar vara lite annorlunda. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn.

Vill du ha hjälp med effektivare LinkedIn-annonsering? Hör av dig.
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

SEO 2020: Din optimala guide för att synas

3 Mar, 2020

Syns du inte, finns du inte brukar det heta. Men vi vågar påstå att syns du inte på Google, finns du inte. SEO är ett heltidsjobb. För att underlätta för dig som inte har det i din rollbeskrivning har vi samlat viktiga trender och optimeringsråd i ett inlägg. Håll till godo!

Läs hela

Fyra viktiga digitala trender 2022

9 Sep, 2021

Pandemi och social distansering drivit på den digitala transformationen. Både privat och i arbetslivet har det blivit norm att göra det mesta digitalt, en vana som består nu när vi återanvänder till våra arbetsskrivbord och fysiska mötesrum. I det här blogginlägget kikar vi därför närmare på några av de viktigaste digitala trenderna 2022 och hur de påverkar oss inom B2B.

Läs hela

Vad är ToFu, MoFu & BoFu?

28 Mar, 2019

Många är förvirrade kring betydelsen av ToFu, MoFu och BoFu. De låter som tre vegetariska alternativ i livsmedelsbutiken, men har såklart en helt annan betydelse. I alla fall inom marknadsföring. Förkortningarna representerar de olika faserna av köpresan; toppen, mitten och botten av säljtratten. Eller Top of the Funnel, Middle of the Funnel och Bottom of the Funnel. I det här inlägget tittar vi närmare på varför de är viktiga att känna till, och vilken typ av innehåll som krävs i respektive fas för att maximera konverteringen.

Läs hela