Kommunikationskoncept Sto fasadsystem

Vår ambition har varit att ta fram ett koncept för Stos fasadsystem som är flexibelt, lätt att identifiera och som skiljer Sto från konkurrenterna genom ett modernt och elegant formspråk. Det ska tilltala både arkitekter och byggkonsulter samtidigt som det skapar intresse och framställer Sto som det innovativa och kvalitativa alternativet.

Till konceptet har vi hämtat inspiration från arkitektens formsråk och skissartade linjemanér, samt från konstruktörens ritningar och byggplaner etc.

Utifrån tanken på ett linjemanér har vi skapat en visuell markör, inspirerat av det gula elementet i Stos logotyp. Genom att kombinera den gula linjen med effektfulla bilder kopplade till arktitektur och byggnation skapas en sammanhållande markör för konceptet. Linjen används för att dramatisera och sätta fokus på bildmotivet samt länka det till budskapet på ett tydligt sätt.

Konceptet bygger på en idé om att Sto fasadsystem lyfter konstruktions- och designlösningar på flera olika sätt, vilket kan tilltala både byggkonsulter och arkitekter. Genom att kommunicera att Sto har valt sin egen linje, särskiljer vi företagets lösningar från konkurrenternas.

I byggkonsultvärlden representerar linjen konstruktionsritningar och riktlinjer. Inom arkitektur är byggnadens eller fasadens linje ett begrepp. Linjen används därför för att ringa in konceptet och fånga byggkonsultens och arkitektens uppmärksamhet.

”Linjen som lyfter” används även bokstavligt som en visuell markör och binder samman text och bild på ett sätt som lyfter helheten. Det är skalbart och hållbart, samtidigt som det skapar stor flexibilitet, och visar att Sto är ett företag i den innovativa frontlinjen.

Relaterade case

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 733 43 99 13
niclas.bergenblad@navigator.se