Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?

17 June, 2021

De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Men att välja rätt plattform, system eller verktyg är inte lätt. Det finns en uppsjö därute som alla har sina för- och nackdelar. I det här blogginlägget försöker vi bena ut vilka frågor du ska ställa för att hitta bästa verktyget för inbound marketing. Vi har vår favorit men det sparar vi till slutet av inlägget :).

 

Nya system ser dagens ljus

Behovet av att kunna hantera och segmentera leads och konvertera dem till kunder har alltid varit utmaningen för marknad och sälj, och i synnerhet att kunna göra det skalbart och automatiserat. Dörren har öppnats för nya mjukvaror och idag är ett marketing automation-system ett av de viktigaste verktygen för att skapa personaliserade och relevanta kommunikationsflöden.

Stort i USA, växer i Sverige

I USA använder mer än 65 procent av företagen någon form av system för automatisering. Ju mer marknaden breder ut sig, desto lägre blir kostnaden för att använda dem. Intresset växer sig större även på svenska marknaden och vi ser att flera av våra kunder är på jakt efter det system som kan svara upp mot deras behov bäst.

Vad kännetecknar ett inbound marketing-system?

De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Vanligtvis tänker vi på ’kampanjer’ som en tidsbestämd engångsföreteelse, till exempel ett erbjudande, som kommuniceras ut i linjär form till kunder och prospects. Inom marketing automation ska det istället ses som ett kommunikationsflöde som triggas av att mottagaren agerar på något online. Email står i centrum för detta kommunikationsflöde, men ett marketing automation-system är mer än bara ett eposthanteringssystem. Det innehåller fler funktioner och kan kopplas till fler kanaler, till exempel sociala medier och sms. De flesta system erbjuder möjligheten att skapa landningssidor. Dessutom kan kommunikationsflödena göras mycket komplexa genom segmentering, personalisering, triggers, med mera.Systemenen är molnbaserade och de flesta innehåller följande funktioner:

  • Epostmarknadsföring
  • Skapa och anpassa landningssidor
  • Lead management
  • Lead scoring
  • Mätning och analys

Vad ska du tänka på när du väljer?

Det finns en uppsjö mjukvaror för marketing automation och det kan vara svårt att veta hur man ska utvärdera vilket system som passar de egna behoven bäst. Några parametrar att ta i beaktande:

Integrering med CRM-system

Systemet bör kunna integrera MA-systemet med era befintliga system, CRM-systemet. Många av systemen har inbyggda CRM-system och det är enkelt att hantera kontakter. System utan egna CRM brukar kunna integreras med det egna via tredjepart.

Användarvänlighet

Marketing automation är en komplex process där content-strategin ska samsas med bland annat segmentering, mätning, lead generering och CRM-hantering. Att verktyget känns användarvänligt och intuitivt är en förutsättning för att fortsätta använda verktyget. De flesta mjukvaror erbjuder olika former av testperioder eller demovisningar som kan ge en inblick i verktyget innan beslutet fattas.

Kostnad och omfång

Många system på marknaden har relativt låga kostnader för sina basic-erbjudanden. Dessa är ofta kraftigt begränsade, till exempel i antal kontakter eller antal mail man kan skicka mer månad. Mer komplexa kommunikationsflöden, riktade åt större målgrupper, har en högre prislapp och kräver större kapacitet och noggrannare beräkningar för att veta att investeringen kan räknas hem.

Resurser och kompetenser

Inbound marketing kräver samarbete mellan flera interna funktioner. Både marknad, sälj och kundservice ska engageras för bästa möjliga resultat. Ju fler som involveras i arbetet, desto bättre är förutsättningarna för att lyckas skapa relevant, engagerande och attraktivt innehåll för användaren oavsett var på kundresan som hen befinner sig.

Interna roller

Hur ska arbetsfördelningen se ut internt? I uppstartsskedet av en kampanj brukar det vara en bra idé att involvera både marknad, sälj och kundservice för att kläcka idéer och utvärdera hur stort underlag ni har. Därefter kan marknadsavdelningen ta vid för att producera innehållet och så småningom dela det i era utvalda kanaler. I ett nästa skede är det viktigt att fördela arbetet på ett effektivt sätt mellan avdelningarna, exempelvis genom att sätta tydliga riktlinjer för när marknadsavdelningen ska lämna över leads till säljarna.

Hur kan en byrå användas i arbetet?

Inbound marketing kräver sin beskärda del förarbete och produktion. Det tar sin lilla tid att komma igång och få allt på plats och sedan kräver själva produktionen både kreativitet och resurser. Det kan alltså vara skönt att få avlastning från en kommunikationsbyrå som bistår med sin strategiska och kreativa kompetens. För många är det en trygghet att ha sin byrå med sig redan i onboarding-processen och sedan se byrån som sin förlängda marknadsavdelning. Byrån kan integreras i hela eller delar av inbound marketing-arbetet, beroende på hur stor den egna kapaciteten är. Men för att det gemensamma arbetet ska bli framgångsrikt brukar det vara bra att ha ett nära samarbete med frekvent kontakt och uppföljning av arbetet, inte minst om byrån framför allt bistår i contentskapandet.

System på marknaden

Som byrå kan vi såklart även hjälpa till att identifera vilken plattform som är bäst för just dig och ditt företag. Därför har vi noga utvärderat 7 olika system för marketing automation. Systemen vi har tittat på är:

  1. Hubspot
  2. Marketo
  3. ActOn
  4. Salesforce/Pardot
  5. ActiveCampaign
  6. Apsis lead/pro
  7. Mailchimp

I detta blogginlägg “Vilket är bästa systemet för inbound marketing?” kan du läsa hela vår utvärdering. Och slutligen kan vi avslöja att HubSpot var det system som vi tycker uppfyller behoven bäst när ett företag är på jakt efter ett effektivt verktyg för inbound marketing och marketing automation. Varför? Det kan du också läsa i blogginlägget ovan.

Whitepaper inbound marketing

Vill du ha hjälp att komma igång med inbound marketing får du gärna höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
0733439913
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Så kartlägger du B2B-kundresor

17 May, 2019

Vad vill kunden höra? Vad behöver hen veta för att överväga en viss produkt eller tjänst? Hur kommunicerar man rätt? Det är fullt möjligt att kommunicera rätt budskap, till rätt person, vid rätt tidpunkt, svårigheten är ”bara” att klura ut exakt vad rätt är. Ett sätt att tackla denna tankenöt är att kartlägga kundernas köpprocesser, deras kundresor. Alla kunder är förstås olika och går igenom olika processer, men vissa gemensamma riktlinjer kan vara bra att utgå ifrån för att styra kommunikationen åt rätt håll.

Läs hela

Den ultimata KPI-modellen

13 Dec, 2024

Som du säkert känner till finns det en uppsjö av KPI:er att välja mellan och med tanke på den exponentiella tillväxten av data kommer det inte att finnas färre framöver. Utmaningen är att hitta och välja en väl fungerande modell som hjälper dig att hantera dina viktigaste KPI:er på ett överskådligt sätt. I den här artikeln utforskar vi en ny modell som visualiserar de olika aspekterna ur ett lite annorlunda och mer samlat perspektiv.

Läs hela

Fem saker som företagsbloggar borde lära sig av vanliga bloggare

6 Feb, 2019

I veckan släpptes årets vinnare i vår tävling Sveriges bästa branschblogg. Det är fjärde året i rad som vi utser den bästa företagsbloggen inom tio utvalda branscher. Nytt för i år är att B2B-bloggarna knappar in på B2C, som tidigare år dominerat i poängräkningen. Roligt, tycker vi på Navigator såklart, eftersom vi ofta jobbar tillsammans med B2B-kunders bloggar.

Läs hela