Varför framgångsrika företag också behöver utmana sin marknadsföring

Av Peter Imhäuser den 6 February, 2025

När ett företag befinner sig i en stark tillväxtfas är det lätt att tänka att marknadsföringsstrategin inte behöver ändras. Budskapen verkar nå fram, varumärket växer och resultaten pekar åt rätt håll. Men även i dessa lägen när allt går bra har företag mycket att vinna på att ta ett steg tillbaka och utvärdera sin strategi. Varför? Därför att marknadsföring handlar om mer än att rida på vågen av framgång. Det handlar om att skapa långsiktiga relationer, bygga relevans och säkerställa att varumärket förblir lika starkt imorgon som det är idag. Och även i tider av tillväxt kan man missa viktiga signaler från marknaden.

Varför bra inte alltid är tillräckligt

Ett framgångsrikt företag kan ha ett starkt varumärke och effektiv marknadskommunikation, men det betyder inte att det inte finns förbättringspotential. Ungefär som en idrottare som precis slagit världsrekord, självklart tror idrottaren att han eller hon kan prestera ännu bättre, och tränar för det.

Marknadsföring är en dynamisk disciplin som ständigt utvecklas – nya kanaler dyker upp, kundbeteenden förändras och konkurrensen intensifieras. Om strategin inte hänger med i den utvecklingen riskerar man att tappa fart, även om siffrorna ser bra ut just nu.

Några typiska utmaningar för företag som går bra:

  • Tröttsam retorik: När ett varumärke upprepar samma kommunikation över tid kan det bli irrelevant eller förutsägbart, även om det fungerat bra tidigare.
  • Otydlig kanalstrategi: Det som fungerar i en kanal idag kanske inte är lika effektivt imorgon. Har ni rätt mix av content marketing, performance marketing och varumärkesbyggande aktiviteter?
  • Hårdare konkurrens: Nya aktörer kan snabbt vinna mark genom att vara mer innovativa och relevanta i sin kommunikation.

Frågor att reflektera över i er marknadsföring

För att fortsatt ligga steget före kan det vara värdefullt att ställa sig själv några viktiga frågor:

  • Stämmer vår varumärkesposition fortfarande överens med marknadens förväntningar? Är vi fortfarande lika relevanta för våra målgrupper som när strategin togs fram?
  • Hur ser vår kommunikation ut i jämförelse med konkurrenterna? Sticker vi ut, eller säger vi samma saker, riskerar vi att försvinna i bruset?
  • Får vi ut maximal effekt av vår content marketing och performance marketing? Optimerar vi våra investeringar för både kortsiktiga och långsiktiga resultat?
  • Har vi en tydlig långsiktig kommunikationsstrategi? Eller är vi fast i kortsiktiga kampanjer utan en strategisk röd tråd? 

Att våga utmana det invanda – viktigt för långsiktig relevans

Framgångsrika företag som fortsätter att växa över tid har en sak gemensamt: de utmanar sina egna strategier innan marknaden gör det åt dem. Det handlar inte om att börja om från noll, utan om att bygga vidare på det som redan fungerar – men på ett smartare sätt.

Att kontinuerligt se över sin kommunikation och varumärkesstrategi är en investering i framtiden. Det kan handla om att finjustera budskapen, hitta nya kreativa koncept eller att se över kanalstrategin för att säkerställa att ni är relevanta där era kunder faktiskt finns.

Externa ögon kan göra skillnad

Det är ofta svårt att själv se var förändring behövs – särskilt när siffrorna pekar åt rätt håll. Här kan ett utifrånperspektiv vara avgörande. En extern analys av era strategier och koncept kan ge nya insikter och hjälpa er att identifiera möjligheter ni kanske inte tänkt på.

Det handlar inte om att kritisera det som fungerar, utan om att skapa förutsättningar för fortsatt framgång. Genom att vara proaktiv och utmana er marknadsföring i rätt tid kan ni säkerställa att varumärket inte bara är relevant idag, utan också imorgon.

Avslutande tankar

Att vara framgångsrik är fantastiskt – men det innebär också ett ansvar att förvalta den framgången. Genom att kontinuerligt utveckla er kommunikationsstrategi, era varumärkesinitiativ och era marknadsföringsinsatser kan ni säkerställa att ni behåller ert försprång på marknaden.

Om ni vill diskutera hur ni kan vässa er marknadsföring ytterligare och ta ert varumärke till nästa nivå, är ni varmt välkomna att höra av er. Ibland är det små justeringar som gör den stora skillnaden.

Hör av dig om du vill ha hjälp med att utmana din marknadsföring.
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

5 principer för tillväxt inom B2B

30 Jun, 2020

Varumärkesbyggande eller säljdrivande kommunikation – vad är det egentligen som skapar tillväxt? Vi hör ofta företag som ifrågasätter värdet av att investera i varumärkesbyggande kommunikation. Många prioriterar säljdrivande aktiviteter som genererar kortsiktiga leads och snabba affärer snarare än bygger långsiktiga värden. Men vad är det egentligen som skapar bäst tillväxt över tid. Vi gav oss ut och försökte hitta svaret på frågan som delat marknadsförare genom historien.

Läs hela

Den ultimata KPI-modellen

13 Dec, 2024

Som du säkert känner till finns det en uppsjö av KPI:er att välja mellan och med tanke på den exponentiella tillväxten av data kommer det inte att finnas färre framöver. Utmaningen är att hitta och välja en väl fungerande modell som hjälper dig att hantera dina viktigaste KPI:er på ett överskådligt sätt. I den här artikeln utforskar vi en ny modell som visualiserar de olika aspekterna ur ett lite annorlunda och mer samlat perspektiv.

Läs hela

Vad är skillnaden mellan ett varumärkes identitet och image?

28 Apr, 2020

Skillnaden mellan ett varumärkes identitet och image är enkelt uttryckt graden av kontroll. Ett företag kan i detalj mejsla ut hur varumärkets identitet ska framträda, ner till minsta pixel. Men när identiteten möter mottagaren, skapar sig denne en egen uppfattning. Vilket i samma ögonblick blir varumärkets image. Lyckligtvis kan ett gediget arbete med identiteten leda till att varumärket sänder ut exakt rätt signaler och därmed öka förutsättningarna för att skapa rätt image.

Läs hela