- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Vad är inbound marketing?
Inbound marketing handlar om att locka in trafik i form av besökare och potentiella kunder på sin webbplats genom att skapa attraktivt och relevant innehåll. Det handlar om att förtjäna uppmärksamheten organiskt, utan att avbryta någon – till skillnad från outbound marketing som snarare handlar om att trycka ut budskap som stör mottagaren flöde av aktiviteter för att få uppmärksamhet. Precis som vid traditionell B2B -kommunikation krävs det ett långsiktigt och konsekvent arbete med att skapa förtroende genom olika varumärkesbyggande och säljdrivande insatser. Det behövs en väl avvägd kombination av rationella och emotionella argument för att steg för steg övertyga den potentiella kunden om att din produkt eller tjänst är den bästa. Just därför är inbound marketing en bra modell för dina marknadsföringsinsatser inom B2B.
Skillnaden mellan inbound marketing och outbound marketing
Inbound marketing brukar betecknas som det nya moderna sättet att kommunicera till skillnad från outbound marketing som syftar på mer traditionell marknadsföring. Det finns siffror som visar på att inbound står för 90 procent av klicken på nätet medan outbound står för resterande 10 och att det är betydligt mer kostnadseffektivt att skaffa nya kunder med hjälp av inbound. Inbound kräver ofta lite mer kreativitet och större personella insatser medan outbound skapas genom högre budget och repetition. Samtidigt får du en ackumulerad effekt genom att arbeta med inbound marketing medan outbound-aktiviteterna tar slut den dag du inte vill investera mer pengar. Några typiska inbound marketing-aktiviteter är SEO/PPC, bloggande, content marketing, nyhetsbrev med opt-in-listor, aktiv PR, community building, egna kanaler och sociala medier, word-of-mouth och videocontent. Några exempel på outbound marketing är köpta e-postlistor, TV, radio, annonser, utomhusreklam, pop-ups, banner-annonser och passiva pressreleaser.
Varför är inbound marketing en bra strategi för B2B?
Idag är det köparna, oavsett om det är B2B eller B2C, som bestämmer vilken information de vill ta del av. De blir allt mer skeptiska till annonsering och andra metoder som avbryter deras mediekonsumtion. För att nå ut med sina budskap gäller det att skapa innehåll som potentiella kunder faktiskt vill ha och tillgodose behoven i varje steg av kundresan.
Den digitala utvecklingen skapar nya beteenden inom alla branscher. Inte minst inom B2B. Statistik från CEB och Google visar på att närmare 89 procent av alla inköpare inom B2B idag börjar sin köpprocess på Internet. Fler personer än någonsin är involverade i beslutet och det krävs i genomsnitt 12 interaktioner innan den potentiella kunden ens träffar en säljare vid valet av framtida leverantör. Men B2B-företag har ofta svårare än konsumentföretag att utarbeta och implementera en effektiv digital kommunikationsstrategi. En mer komplex kundresa, längre köpprocesser och fler typer av beslutsfattare ger en svårare arena att agera på. Dessutom är B2B-kunden idag mycket mer benägen att själv ta reda på tillräckligt mycket information för att fatta ett beslut. I många fall är beslutet redan fattat när väl en säljrepresentant kontaktas. Det gäller att nå potentiella kunder i alla delas av deras beslutsprocess och se till att hänga med hela vägen till slutet för att stänga affären.
Fördelar med inbound marketing
Det finns flera goda anledningar att arbeta med inbound marketing. Det är mer kostnadseffektivt än outbound marketing eftersom effekten av aktiviteterna ackumuleras och ger resultat under en lång tid, medan outbound-aktiviteternas resultat stannar av när du slutar stoppa in pengar i dem. Genom att sprida relevant, lärorikt och läsvärt innehåll bygger du också upp bilden av ditt varumärke som thought leader i branschen. Din webbplats blir en hubb för kunskap, trendspaningar och inspiration.
Inbound marketing ger också ett strategiskt ramverk som håller ihop kommunikationen och ser till att du når dina målgrupper under kundresans samtliga faser. Med digitala aktiviteter är det enklare att följa kunden längs hela köpresan. Därmed kan du kontinuerligt utvärdera vilka aktiviteter som är bra på att skapa konverteringar och vilka som inte är det.
Vilka typer av företag tjänar på att använda inbound marketing?
De flesta företag kan dra nytta av inbound marketing, men särskilt lönsamt är det för företag med långa och komplexa köpprocesser och en lite större kundbas. Inbound marketing kräver mer engagemang och en större tidsinvestering än outbound-aktiviteter, därför passar metoden framför allt företag som satsar på marknadsföring och som kan avsätta fler resurser för att skapa innehåll.
Relaterade inlägg
Svenskarna och internet 2021 – insikter för B2B
Nyligen släpptes rapporten Svenskarna och internet 2021. Rapporten…
Läs helaSå lyckas du med inbound marketing
Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som kräver förarbete…
Läs hela