- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Allt fler är uppkopplade
Precis som mycket annat i våra liv, har pandemin även påverkat vårt sätt att hantera internet och digital utrustning under 2021. Undersökningar visar att vi svenskar nu är ännu mer uppkopplade än tidigare och 95 % av befolkning använder internet. 9 av 10 använder dessutom internet dagligen. Det är främst via mobilen som internet nås, därefter följer dator och till sist surfplatta.
Hemmajobbande skapar förändrade vanor
Som följd av pandemin ökade hemmajobbandet 2021. Hälften av de yrkesverksamma har arbetat hemifrån och 90 % av dem, uppger av det vill fortsätta med det även efter pandemin, men i en begränsad form. Hemmajobbandet tvingade oss att kommunicera på andra sätt än tidigare. Här är Facebook Messenger är den överlägset mest populära kanalen för kommunikation och därefter följer Microsoft Teams och Zoom.
Kommunicerar oftare och mer
Vårt sätt att kommunicera har inte enbart förändrats inom arbetslivet utan även i vardagen. Under 2021 hade mer än var femte person dagliga videosamtal och gymnasielever var den gruppen som hade videosamtal oftast. Att chatta var populärt och 95 % av användarna chattade under senaste 12 månaderna, 3 av 4 gjorde dessutom det dagligen. 90-talisterna var de flitigaste chattarna, 100 % av dem uppgav de chattat någon gång under året. SMS var den chattkanal som användes mest, 3 av 4 användare uppgav att de sms:at under året.
Användandet av sociala medier ökar
Användandet av sociala medier är fortsatt högt och 95 % av internetanvändarna har använt sociala medier det senaste året. Även här det 90-talisterna som är det flitigaste användarna tätt följt av 00-talisterna. Youtube är den kanal som används mest totalt sätt, 81 % uppger att de har använt tjänsten minst en gång under året. Facebook är den kanal som används mest dagligen (54 %), följt av Instagram (46 %).
Olika målgrupper använder olika kanaler
Användandet av sociala medier ser olika ut för olika målgrupper. Tittar vi på de yngre åldrarna ser vi att Tiktok, Youtube och Snapchat dominerar medan de äldre åldrarna använder sig mer av Facebook och Instagram. 90-talisterna är den målgrupp som använde Facebook och Instagram allra mest. Undersöker vi LinkedIn ser vi att 4 av 10 personer har använt LinkedIn under det gångna året, var av de som arbetat hemifrån var de allra filtigaste användarna tillsammans med tjänstemän.
Digitala medier största källan till information
Medier är vår största källa för information och det främsta intaget sker via digitala medier. Playtjänster och strömmande videotjänster är mer populärt än traditionell tv hos användarna, 77 % uppger att de tittat på en digital tv-tjänst minst en gång de senaste 12 månaderna. Även dagstidningar läses i större utsträckning digitalt än i pappersform. 31 % läser dagligen en tidning digitalt, medan samma siffra i pappersform är 17 %. Podcast är populärt och 42 % uppger att de har lyssnat på podd minst en gång senaste året. Återigen är det 90-listerna som är de flitigaste användarna och 30 % av dem lyssnar på podd dagligen.
Insikter i kort drag
Som företag är det nu därför viktigare än någonsin att ha en stark digital närvaro samt kunskap om var målgruppen befinner sig. Under pandemin har vi vant oss vid att göra allt fler saker online och för att vara ett attraktivt bolag är det viktigt följa med i utvecklingen. Genom att erbjuda fler tjänster digitalt, attraheras en större målgrupp och tillgängligheten ökar.
Rapporten visar att sociala medier fortsatt är en viktig kanal för information och nyheter. Att ta åt sig information via video tycks vara en växande trend, en viktig insikt att bära med sig. Värt att komma ihåg är även att oron kring bedrägerier och personintrång på internet ökar. För att uppfattas som ett trovärdigt och seriöst bolag är det viktigt att alltid vara transparant i sin kommunikation och på tydligt sätt visa hur man behandlar konfidentiella data.
Lärdomar för B2B
När det kommer till B2B, finns det mycket i rapporten att ta lärdom från. När allt fler i målgruppen befinner sig online är det viktigt att skapa ett digitalt ekosystem där alla kanaler hänger ihop och leder trafik till din webbplats. Väl på webbplatsen är det avgörande med engagerade och trovärdigt innehåll som inspirerar och intresserar målgruppen att gå vidare och läsa mer. Genom att noggrant undersöka vad som fångar din målgrupps uppmärksamhet, kan du skapa innehåll som fastnar. Glöm heller inte bort tillgängligheten. En bra digital närvaro är en aktiv närvaro. Se till att regelbundet uppdatera dina kanaler och svara på inkommande frågor och kommentarer. På så sätt bygger du starka relationer som i sin tur leder till konvertering.
Om rapporten Svenskarna och internet 2021
Svenskarna och internet är en årligt återkommande rapport om digitala trender och interanvändande i Sverige. Avsändare är den oberoende organisationen Internetstiftelsen i Sverige (iiS), som även ansvarar för alla .se-domäner. Syftet med undersökningen är att ”bidra med fakta och insikter hur om användningen av internet i Sverige utvecklas”. Årets undersökning genomfördes mellan februari och mars i år. Läs mer på svenskarnaochinternet.se
Relaterade inlägg
Går du på SEO-myterna som kan skada din ranking?
Sökmotoroptimering (SEO) är långt ifrån en ”set it…
Läs helaVad ska en innehållsstrategi för sociala medier innehålla?
Det finns många faktorer som avgör hur framgångsrik…
Läs hela