Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Har ditt företag en produktlansering på gång? Med en strategisk plan blir nyhetsspridningen större och försäljningen ökar. Omfattande research, tidig kanalbearbetning och en tydlig kommunikationsstrategi är nycklarna till en bra produktlansering. Nedan kan du läsa några tips på hur man skapar uppmärksamhet för en ny produkt.
Inför produktlanseringen
Precis som annan marknadsbearbetning är det viktigt att börja i tid, långt innan själva produkten ska släppas. Redan i idéstadiet är det bra att också fundera på vilka branschmedier som finns och vilket PR-material dessa kan tänkas vara intresserade av. Undersökningar, debattinlägg och uttalanden från användare är bra material som journalister kan arbeta med.
Inför produktlanseringen
Precis som annan marknadsbearbetning är det viktigt att börja i tid, långt innan själva produkten ska släppas. Redan i idéstadiet är det bra att också fundera på vilka branschmedier som finns och vilket PR-material dessa kan tänkas vara intresserade av. Undersökningar, debattinlägg och uttalanden från användare är bra material som journalister kan arbeta med.
Sprid kännedom
Du kan också bygga ut produktlanseringen med previews, förhandstester eller ”informationsläckor” för att sprida kännedom om produkten innan den släpps. Detta ger möjlighet att arbeta med influencers och branschledande personer som når en bred publik. Dessa personer har också ett stort förtroende från sin följarskara.
Tydlig positionering och budskap
Nya produkter ska ligga i linje med företagets varumärke, men behöver också ha en egen positionering och en genomtänkt budskapsstrategi som särskiljer produkten från andra liknande produkter. Förstärk positioneringen genom att optimera webbsida, sociala medier och övrig kommunikation för den nya produkten. Mer om positionering kan du läsa här. När det gäller valet av budskap som ska knytas till din produkt är det viktigt att utgå ifrån hur produkten hjälper användaren och vilka argument som finns för detta. En glasklar kundbild guidar arbetet framåt.
Förse marknaden med material
Prova på-erbjudanden, rabatter, demovisningar, instruktionsfilmer och inspirationsmaterial är bra material att erbjuda för att locka nya användare. Ju fler som provar produkten, desto fler kan uttala sig om dess egenskaper. Be dessa betygsätta och ranka produkten i olika relevanta forum för att sprida nyheten. Störst spridning med högst trovärdighet skapas när publiken involveras i marknadsföringen. Passa också på att fånga upp värdefull input från användare och andra som kan ha åsikter om produkten.
Inspiration och planering
En produktlansering är en spännande fas där kommunikationen sätts på prov. Vi har arbetat med olika produkter och olika marknader under lång tid och har bra koll på vad som krävs för en lyckad produktlansering. Behöver du lite inspiration eller en hel lanseringsplan så hör av dig!
Tydlig positionering och budskap
Nya produkter ska ligga i linje med företagets varumärke, men behöver också ha en egen positionering och en genomtänkt budskapsstrategi som särskiljer produkten från andra liknande produkter. Förstärk positioneringen genom att optimera webbsida, sociala medier och övrig kommunikation för den nya produkten. Mer om positionering kan du läsa här. När det gäller valet av budskap som ska knytas till din produkt är det viktigt att utgå ifrån hur produkten hjälper användaren och vilka argument som finns för detta. En glasklar kundbild guidar arbetet framåt.
Förse marknaden med material
Prova på-erbjudanden, rabatter, demovisningar, instruktionsfilmer och inspirationsmaterial är bra material att erbjuda för att locka nya användare. Ju fler som provar produkten, desto fler kan uttala sig om dess egenskaper. Be dessa betygsätta och ranka produkten i olika relevanta forum för att sprida nyheten. Störst spridning med högst trovärdighet skapas när publiken involveras i marknadsföringen. Passa också på att fånga upp värdefull input från användare och andra som kan ha åsikter om produkten.
Inspiration och planering
En produktlansering är en spännande fas där kommunikationen sätts på prov. Vi har arbetat med olika produkter och olika marknader under lång tid och har bra koll på vad som krävs för en lyckad produktlansering. Behöver du lite inspiration eller en hel lanseringsplan så hör av dig!
Inspiration och planering En produktlansering är en spännande fas där kommunikationen sätts på prov. Vi har arbetat med olika produkter och olika marknader under lång tid och har bra koll på vad som krävs för en lyckad produktlansering. Behöver du lite inspiration eller en hel lanseringsplan så hör av dig!
Relaterade inlägg
Rivstart efter semestern – 3 tekniker för att bli mer produktiv
Det är första veckan tillbaka på jobb efter…
Läs helaVad är skillnaden mellan en slogan och en tagline?
I kommunikationsbranschen finns mängder av olika begrepp som…
Läs hela