Newsjacking – så nyttjar du aktuella händelser i din marknadsföring
Att i marknadsföring använda sig av trendande händelser och nyheter är en smart strategi som blivit allt vanligare. Senaste veckorna har Netflixserien Love is Blind Sverige varit på allas läppar och många svenska företag har hoppat på trenden. Vi tittar närmare på fenomenet som kallas newsjacking.
”Mitt hjärtas fröjd och eviga längtan”. Om du har hängt med i snacket de senaste veckorna känner du säkert igen citatet från realityserien Love is Blind Sverige. Netflixserien som visades under januari fick en otroligt stor genomslagskraft och överallt pratades det om programmet, som går ut på att deltagarna dejtar utan att se varandra.
Men det var inte bara i fikarummet, på bussen eller på gymmet som serien diskuterades, även på sociala medier trendade Love is Blind eller LIB som det förkortades till. Till en början rörde det sig om privatpersoner och influencers som diskuterade programmet, men snart började även företag att ge sig på ämnet i form av marknadsföring.
Företag som har inspirerats av Love is Blind Sverige
Lidl Sverige, som är kända för sin humor och kvickhet på sociala medier, var snabbt ute och redan sju dagar efter premiäravsnittet postade de följande inlägg på Instagram som anspelade på deltagaren Christoffers kända citat:
Visa detta inlägg på Instagram
Visa detta inlägg på Instagram
Även IKEA ville vara med i diskussionen och en dag innan seriens bröllopsavsnitt, postade de följande inlägg på Instagram, som anspelade på deltagaren Oskars uttal av den franska osten brie.
Visa detta inlägg på Instagram
Också Gröna Lund har inspirerats av programmet och använt sig av deltagaren Oscars dans som blivit en viral meme.
Visa detta inlägg på Instagram
Vad är Newsjacking?
Fenomenet kallas Newsjacking och är en marknadsföringsstrategi som innebär att ett företag utnyttjar en aktuell nyhet, händelse eller trend för att skapa uppmärksamhet kring sitt eget varumärke. Grundtanken med newsjacking är att dra nytta av den hastighet som dagens digitala medier för med sig och snabbt skapa innehåll kring sådant som just nu diskuteras på nyhetssajter och i sociala medier.
I stället för att skapa innehåll från en helt ny idé, inspireras man av händelser som pågår runtomkring och skapar utifrån det något som kan kopplas till det egna varumärket. Det viktigaste när det kommer till newsjacking är snabbhet. En nyhet eller trend lever oftast bara ett par dagar och det är viktigt att innehållet når ut innan hypen har lagt sig.
Hur lyckas mitt företag med newsjacking?
För att som marknads- eller kommunikationsavdelning lyckas med newsjacking gäller det att ha örat mot marken och hela tiden vara uppmärksam på vad som pågår runtomkring. Det är också viktigt att ha en god förståelse för sin målgrupp och veta vad som engagerar dem. Säljer du produkter till personer i åldern 15–20 kanske inte innehåll kopplat till Sveriges medlemskap i Nato blir en hit, medan innehåll som anspelar på den senaste säsongen av Masked Singer blir det.
Var ska jag använda innehållet?
Newsjacking går att applicera på de flesta medieformat, men det är främst i sociala medier som strategin får genomslagskraft. På dessa plattformar går det snabbt att få ut innehåll samtidigt som det också går att livekommunicera med mottagarna. En funktion som gör det möjligt att bygga ut innehållet ännu mer och samtidigt få in nya idéer till kommande poster.
Dessutom är kvalitetskraven på sociala medier ofta något lägre än på andra platser. Ett inlägg på Instagram eller LinkedIn måste inte alltid vara pixel-perfekt, vilket gör det lättare för dig att snabbt skapa och distribuera materialet.
5 tips för att lyckas:
- Var uppmärksam
Håll koll på det senaste nyheterna och vad som trendar just nu - Lyssna på målgruppen
Vad bryr sig din målgrupp om och är det aktuella ämnet intressant för dem? - Var snabb
Så fort du har fått en idé, sätt igång med produktionen - Använd sociala medier
Snabbaste sättet att få ut ditt innehåll är via sociala medier - Håll det enkelt
Skippa krångliga produktioner och lång copy, här vinner det enkla innehållet
Lycka till med din newsjacking-strategi!
Relaterade inlägg
Så lyckas du med inbound marketing
Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som kräver förarbete och kontinuerlig uppföljning för att lyckas. Genom att ta ett strategiskt grepp från första början blir det enklare för hela organisationen att strukturera arbetet, fördela era resurser effektivt och skapa rätt sorts innehåll. I det här blogginlägget beskriver hur du gör för att lyckas med inbound marketing.
Lyft texten från skiss till polerad pärla
Att skriva en text kan vara enkelt… men också väldigt svårt. Ibland kan man få kämpa med formuleringarna även i ett enkelt mail, eller till ett inlägg på sociala media. Mer komplexa texter, som en artikel, en rapport eller rentav en bok kan ta lång tid i anspråk. Tänk så skönt när du äntligen har satt sista punkten. Nu är texten färdig, redo att publiceras.
Fel. Det är nu det verkliga arbetet börjar.
Svenskarna och internet 2021 – insikter för B2B
Nyligen släpptes rapporten Svenskarna och internet 2021. Rapporten tas årligen fram av Svenska Internetstiftelsen och presenterar aktuell statistik om svenska folkets digitala vanor och beteenden på internet. I undersökningen finns mycket intressant information att hämta, inte minst för dig som jobbar inom B2B. I detta inlägg tittar vi närmare på de allra mest intressanta insikterna.