Newsjacking – så nyttjar du aktuella händelser i din marknadsföring

2 February, 2024

Att i marknadsföring använda sig av trendande händelser och nyheter är en smart strategi som blivit allt vanligare. Senaste veckorna har Netflixserien Love is Blind Sverige varit på allas läppar och många svenska företag har hoppat på trenden. Vi tittar närmare på fenomenet som kallas newsjacking.

 

”Mitt hjärtas fröjd och eviga längtan”. Om du har hängt med i snacket de senaste veckorna känner du säkert igen citatet från realityserien Love is Blind Sverige. Netflixserien som visades under januari fick en otroligt stor genomslagskraft och överallt pratades det om programmet, som går ut på att deltagarna dejtar utan att se varandra.

Men det var inte bara i fikarummet, på bussen eller på gymmet som serien diskuterades, även på sociala medier trendade Love is Blind eller LIB som det förkortades till. Till en början rörde det sig om privatpersoner och influencers som diskuterade programmet, men snart började även företag att ge sig på ämnet i form av marknadsföring.

Företag som har inspirerats av Love is Blind Sverige

Lidl Sverige, som är kända för sin humor och kvickhet på sociala medier, var snabbt ute och redan sju dagar efter premiäravsnittet postade de följande inlägg på Instagram som anspelade på deltagaren Christoffers kända citat:

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Gröna Lund (@gronalund)

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Lidl Sverige (@lidlsve)

Även IKEA ville vara med i diskussionen och en dag innan seriens bröllopsavsnitt, postade de följande inlägg på Instagram, som anspelade på deltagaren Oskars uttal av den franska osten brie.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av IKEA Sverige (@ikeasverige)

Också Gröna Lund har inspirerats av programmet och använt sig av deltagaren Oscars dans som blivit en viral meme.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Gröna Lund (@gronalund)

Vad är Newsjacking?

Fenomenet kallas Newsjacking och är en marknadsföringsstrategi som innebär att ett företag utnyttjar en aktuell nyhet, händelse eller trend för att skapa uppmärksamhet kring sitt eget varumärke. Grundtanken med newsjacking är att dra nytta av den hastighet som dagens digitala medier för med sig och snabbt skapa innehåll kring sådant som just nu diskuteras på nyhetssajter och i sociala medier.

I stället för att skapa innehåll från en helt ny idé, inspireras man av händelser som pågår runtomkring och skapar utifrån det något som kan kopplas till det egna varumärket. Det viktigaste när det kommer till newsjacking är snabbhet. En nyhet eller trend lever oftast bara ett par dagar och det är viktigt att innehållet når ut innan hypen har lagt sig.

Hur lyckas mitt företag med newsjacking?

För att som marknads- eller kommunikationsavdelning lyckas med newsjacking gäller det att ha örat mot marken och hela tiden vara uppmärksam på vad som pågår runtomkring. Det är också viktigt att ha en god förståelse för sin målgrupp och veta vad som engagerar dem. Säljer du produkter till personer i åldern 15–20 kanske inte innehåll kopplat till Sveriges medlemskap i Nato blir en hit, medan innehåll som anspelar på den senaste säsongen av Masked Singer blir det.

Var ska jag använda innehållet?

Newsjacking går att applicera på de flesta medieformat, men det är främst i sociala medier som strategin får genomslagskraft. På dessa plattformar går det snabbt att få ut innehåll samtidigt som det också går att livekommunicera med mottagarna. En funktion som gör det möjligt att bygga ut innehållet ännu mer och samtidigt få in nya idéer till kommande poster.

Dessutom är kvalitetskraven på sociala medier ofta något lägre än på andra platser. Ett inlägg på Instagram eller LinkedIn måste inte alltid vara pixel-perfekt, vilket gör det lättare för dig att snabbt skapa och distribuera materialet.

5 tips för att lyckas:

  1. Var uppmärksam
    Håll koll på det senaste nyheterna och vad som trendar just nu
  2. Lyssna på målgruppen
    Vad bryr sig din målgrupp om och är det aktuella ämnet intressant för dem?
  3. Var snabb
    Så fort du har fått en idé, sätt igång med produktionen
  4. Använd sociala medier
    Snabbaste sättet att få ut ditt innehåll är via sociala medier
  5. Håll det enkelt
    Skippa krångliga produktioner och lång copy, här vinner det enkla innehållet

Lycka till med din newsjacking-strategi!

 

Vill du få koll på det senaste? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Klara Carlsson
Copywriter
+46733439931
klara.carlsson@navigator.se
Hör av dig om du vill ha hjälp med dina marknadsföringsstrategier!
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

Sverige Bästa Branschblogg 2022

31 Jan, 2022

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.

Läs hela

Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet

23 Mar, 2019

Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i era digitala flöden och på nyhetssajter. Vid en första tolkning av ordet kanske ni började tänka på någon slags rymdteknik (Mars+teknologi)? Inte så konstigt, men inte helt korrekt. Så vad är MarTech egentligen och hur väljer du rätt lösning?

Läs hela

Sveriges Bästa Branschblogg 2020

6 Feb, 2020

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.

Läs hela