Hur påverkar AI sökbeteendet?
Google lanserade nyligen AI Overview, en ny funktion i Google Sök som använder generativ AI för att presentera svar på frågor eller sammanfattningar av ämnen — direkt på sökresultatsidan. Likt en vältränad jakthund som apporterar bytet.
Vad är AI Overview?
Under Googles årliga utvecklarkonferens, Google I/O, i maj presenterades en uppsjö av nyheter som kretsade kring artificiell intelligens. Bland dessa var AI Overview, en ny funktion som nyttjar Googles AI-modell, Google Gemini, för att leverera AI-genererade svar eller sammanfattningar baserade på användarens sökfråga. Svaren visas längst upp i sökresultatet på Google Sök, ovanför den traditionella sökresultatslistningen.
Bild: Google
I likhet med Microsoft Copilot och ChatGPT, samlar AI Overview information från olika källor och presenterar den som ett sammanfattat svar, komplett med länkar för källhänvisning och ytterligare information. Som användare har du sen möjlighet att ställa följdfrågor, be om förtydliganden eller begära en mer detaljerat svar.
Än så länge finns den bara tillgänglig för användare i USA, men planen är att rulla ut den på bred front innan årets slut.
”Google gör sökningen åt dig”
Den traditionella sökresan, så som vi känner till den, kommer med detta att drastiskt förändras.
“What we see with generative AI is that Google can do more of the searching for you” – Liz Reid, Google’s Head of Search.
Liz Reid förklarar att Google Sök genom Gemini AI kommer att förstå vad användare frågar om, oavsett om frågan ställs genom att skriva in den, tala in den, skicka en bild eller via en videosekvens. Och att sättet vi söker information på kommer att utvecklas och förfinas, från fråga – svar till mer av en dialog. Genom att snabbt få en översikt av ett ämne eller svar på en fråga minskar även behovet av att besöka flera olika sajter för att hitta svar.
Värt att nämna i sammanhanget är att AI Overview inte kommer att tillämpas på alla typer av sökningar. Ett exempel på undantag är navigationssökningar, där kortare och mer direkta svar är mest effektivt.
Vad innebär utvecklingen för marknadsförare?
Som marknadsförare behöver vi ständigt anpassa oss till pågående förändringar. Med AI Overview förväntar sig användarna snabba och utförliga svar direkt på sökresultatssidan. Enligt SEO-experter kommer detta skifte att leda till att fokus förflyttas från enskilda sökfraser till att skapa kvalitativt innehåll som är lättförståeligt för AI.
Ur ett strategiskt perspektiv kommer nya sökbeteenden även att kräva anpassningar i SEO-strategin. Exempelvis spås det att mer detaljerat och expertdrivet innehåll som är AI-vänligt, men skrivet på ett naturligt språk, kommer att premieras. Diskussioner på olika SEO-forum belyser också att förändringarna kan leda till minskad trafik till webbplatser och därmed göra synlighet till ett viktigare mått på framgång.
Relaterade inlägg
Hur lekfull kan du vara inom B2B?
I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.
Datadriven spelplan med oändliga möjligheter
“The Grid. A digital frontier. I tried to picture clusters of information as they moved through the computer. What did they look like? Ships? Motorcycles? Were the circuits like freeways? I kept dreaming of a world I thought I’d never see. And then, one day …”
Ja, plötsligt är dagen här när AI är verklighet och varje framgångsrikt företag behöver en datadriven strategi.
Sverige Bästa Branschblogg 2024
Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.