- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Alltmer likt B2C
I dagens digitala landskap behöver även B2B-företag, mer än någonsin, sticka ut från mängden. Sociala medier och onlinekanaler utmanar alla verksamheter att ompröva sina digitala strategier, inkludera nya kommunikationssätt och repositionera sig för att hålla sina löften. Marknadsförare inom B2B närmar sig alltmer de strategier som används inom B2C. Always-on-kampanjer, brand awareness, leadgenerering och boostat innehåll är en del av vardagen. Traditionella branscher ställs inför liknande utmaningar och möjligheter som konsumentorienterade företag. Det blir allt viktigare att ligga steget före, hålla koll på trenderna och i vissa fall använda varumärkesuttryck som kanske känns obekväma till en början.
Efter att ha följt utvecklingen kring hur olika bolag uttrycker sina varumärken har vi sammanställt ett par trender och datadrivna insikter som kommer att definiera 2024 ur ett B2B-perspektiv vad gäller marknadskommunikation.
Förmedla äkthet genom emotion
En av de viktigaste faktorerna och en avgörande utgångspunkt när en ”affärskund” ska välja leverantör, är företagets äkthet. Att vara autentisk betyder att du måste vara pålitlig och transparent. Bästa sättet att uppnå detta är att bygga sin kommunikation på både emotionella och rationella argument. LinkedIns B2B-institut har sett att det är 7 gånger effektivare att skapa brand awareness med emotionella strategier jämfört med rationella strategier. Vissa försöker skapa känslor av nostalgisk karaktär genom att använda trendiga teman med collage och retroinspirerade aktiviteter. Andra försöker väcka engagemang genom att vara lekfulla och djärva. Nedan finns ett par trendande exempel för inspiration.
Föra fram sin originalitet
Under 2023 såg vi en ökning av originalitet genom olika aktiveringar som flash mobs, installationer och sömlös integration av AR / VR-upplevelser tillsammans med influencer branding. Dagens affärsklimat kräver anpassningsförmåga, vilket uppmanar varumärken att behålla både originalitet och äkthet i sin tonalitet. När vi ger oss in i 2024 kommer det att krävas en än mer dynamisk blandning av kreativitet och anpassning samtidigt som man fortfarande håller fast vid det centrala i varumärkesstrategin. Från ett varumärkesperspektiv kan detta göras på flera sätt, exempelvis genom att göra modiga uttalanden, visa på socialt ansvar, försöka kommunicera sina värderingar mer tydligt eller låta bilder ta centerstage.
Tre trender att vara vaksam på
Att uppnå brand awareness inom B2B kräver ofta betydande investeringar. Högkvalitativt, specialiserat innehåll, deltagande i branschevenemang och riktad kommunikation på nischplattformar kan driva upp kostnaderna, särskilt när man försöker nå en begränsad och specifik publik. Därför är det viktigt att tänka utanför boxen och prova nya idéer för att nå ut. Att anamma ny teknik och utforska obeprövade marker. Nedan finns några viktiga överväganden att vara vaksam för:
- Nya teknologier gläntar på dörren. AI är en uppenbar påverkan som ingen kommer undan. Under det kommande året måste vi alla brottas med hur vi integrerar AI i vår marknadsföring för att hjälpa våra varumärken att växa.
- Personlighet först. Inom B2B har många företag i samma bransch en liknande look and feel men det kommer att bli allt viktigare att hitta sin särprägel och lyfta fram sin personlighet.
- Äkthet och etik blir avgörande. De är på väg att bli verkliga dealbreakers inom B2B. Inte minst när AI:s negativa sidor börjar märkas och företag funderar över vad som är ”på riktigt” och vänder sig till företag de har förtroende för.
Nya grepp tar plats
Så, vad kan vi förvänta oss av B2B-företag under det kommande året? Kommer vi att få se idéer och varumärkesuttryck som avviker från den standardiserade looken? Vi tror att en mängd intressanta uttryck kommer att spela en roll, som:
- För mycket
- Kontrasterande färger
- Den större bilden
- AI kontra Anti-AI
- Lek med loggan
- Mänskliga känslor
- Pixel perfekt
- Värmekartor
När vi fortsätter vår resa in i 2024 och framåt bjuder det digitala landskapet på många spännande möjligheter som är värda att omfamna. Dessa trender inom B2B inkluderar minimalistiska och ändamålsenliga logotyper, dynamiska färgpaletter, personliga upplevelser, storytelling och så vidare. På så vis kan du skapa fängslande och meningsfulla digitala upplevelser som driver engagemang och främjar lojalitet.
Planerar du att se över din varumärkesstrategi? I så fall, tveka inte att kontakta teamet på Navigator för att diskutera vidare.
Relaterade inlägg
Positionering – en viktig del av varumärkesstrategin
Ett lyckat positioneringsarbete särskiljer dig från konkurrenterna, låter…
Läs helaTikTok – en guldgruva för B2B-företag
TikTok är den personliga video-plattformen som under de…
Läs hela