Håller Twitter på att gå under
Sociala medieplattformar kommer och går, vissa består. Exempel på plattformar som blommat upp men sedan försvunnit är bland andra Google+, MySpace och Vine. Just nu blåser det en hel del kring Twitter och många undrar om det är plattformens dödsryckningar vi just nu bevittnar. Eller är ryktet överdrivet?
Twitters bakgrund
Twitter har länge hört till de stora, etablerade sociala plattformarna. Sedan Twitter grundades av bland andra Jack Dorsey år 2006 har antalet aktiva användare vuxit till dagens cirka 330 miljoner. Inte i närheten av giganten Facebooks miljardvolymer, men ändå en högst respektabel användarbas.
I Sverige har Twitter däremot haft svårt att lyfta, endast cirka 7% av svenska internetanvändare loggar dagligen in. Detta kan jämföras med YouTubes nästan 80%, Facebooks 70% och Instagrams 60%. Dock har Twitter ett starkt fäste bland mediafolk och politiker, vilket gör att plattformen ofta används för aktuella diskussioner och åsiktsyttringar, och därmed också refereras till i traditionella medier. Just nyhetsrapporteringen är en av Twitters styrkor, enligt många användare.
Elon gör entré
Teslas grundare Elon Musk har länge varit en profilerad Twitteranvändare, med över 118 miljoner följare. Men det var nog många som satte kaffet i halsen när världens rikaste man våren 2022 annonserade att han ville köpa Twitter. Det som började som ett skämt slutade i ett bud värt 44 miljarder USD.
Det många undrade var varför en industriman som Musk hade intresse av att köpa en social medieplattform? Elon Musks agenda har det senaste halvåret rullat fram i hans eget twitterflöde; från tankarna om att han generellt vill se en större åsiktsfrihet, till idéerna kring en förnyad affärsmodell för Twitter.
När affären slutligen kunde slutföras var det efter många turer fram och tillbaka, med allt från tillbakadragna bud till stämningshot från styrelsen. Elon Musk klev in på Twitter den 26 oktober med ett handfat i händerna, ett leende på läpparna och levererade budskapet “Entering Twitter HQ – Let that sink in!”
Elon Musk hävdar att köpet av Twitter handlar om att “hjälpa mänskligheten, som jag älskar”. Musk, som är en känd libertarian, har inte gjort någon hemlighet av att han inte vill ha några begränsningar i vad som får sägas på Twitter, förutom de rent legala. I november 2022 gjorde han slag i saken och införde en allmän amnesti för avstängda twittrare. Alla bannade konton var välkomna tillbaka, även Donald Trump som stängdes av efter twittrandet i samband med stormningen av Capitolium.
Varför blåser det kring Twitter?
I sociala medier pågår ett ständigt flöde av åsiktsyttringar och meningsutbyte. De sociala kanalerna är en smältdegel för åsikter där användarna ständigt frotteras mot varandra. Det är med andra ord som bäddat för konflikt.
Elon Musks egen frispråkighet, och hans liberala hållning till vad som får lov att sägas, har oroat en del som befarar att Twitter i än högre grad kommer att förvandlas till en plats där hat och hot får fritt spelrum. Och eftersom ett av hans första drag var att avskeda hälften av de cirka 7500 anställda, samt stora delar av ledningen, befarar en del att Twitters ansvar och moderering kommer att få minskat fokus. Många profilerade Twitteranvändare har aviserat att de tänker lämna plattformen om inte Twitter tar ett större ansvar för samtalsklimat och innehåll.
Hur tjänar Twitter pengar?
Liksom flera andra sociala medieplattformar har Twitter länge brottats med sin affärsmodell. Dels frågan hur man ska kapitalisera på sin stora användarbas, dels hur man ska få en långsiktig lönsamhet. För Twitters del kommer intäkterna primärt från annonsering och från licensiering av data. Annonsering innebär bland annat att användarna möter sponsrade inlägg och promotade konton. Licensieringen innebär att Twitter låter sina partners undersöka och analysera användardata.
Elon Musk ifrågasatte tidigt Twitters affärsmodell och skrev i en tweet att han avsåg att skapa ett annonsfritt Twitter. Han fick dock backa från denna idé och tweeten raderades kort därefter. Nästa drag var att börja ta betalt för den blå bock som visas intill verifierade profiler. Detta ifrågasattes av många, bland andra författaren Stephen King, som hotade att lämna plattformen om förslaget blev verklighet. Den blå verifieringsbocken började dock att säljas till priset 8 USD per månad, men efter det att ett stort antal “verifierade” fejkkonton dök upp skapade förvirring drogs möjligheten snabbt tillbaka.
Framtiden för Twitter
Stormvindarna blåser hårt och den lilla Twitter-fågeln kastas än hit och än dit. Kritiker hävdar att nuvarande kaos kommer att bli slutet för Twitter. De menar att Elon Musk håller på att förstöra plattformen och att användarna kommer att fly. Andra menar att det vi ser är en välbehövlig förnyelse av användarupplevelse och affärsmodell, vilket är något även de andra sociala plattformarna kommer att behöver hantera.
Hur ser då framtiden ut för Twitter? Kommer plattformen att rida ut stormen och åter bli lönsamt? Svaret på den frågan återstår att se. Under tiden kan vi andra roa oss med att följa utvecklingen, där Twitter om inte annat fått sig en mycket verbal Chief Twit som gärna låter dramat utspelas inför öppen ridå.
Fortsättning följer…
Relaterade inlägg
Hetaste trenderna inom sociala medier för B2B 2024
Nyligen släppte Hubspot sin ”Global Social Media Trend Report” som innehåller årets trender på social medier. Vi har tittat närmare på rapporten och plockat ut de mest intressanta trenderna för dig som jobbar med marknadsföring inriktat på B2B.
Hur kan du lyfta din annonsering på LinkedIn?
Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn. Det finns det idag tydliga siffror på.
Så kartlägger du B2B-kundresor
Vad vill kunden höra? Vad behöver hen veta för att överväga en viss produkt eller tjänst? Hur kommunicerar man rätt? Det är fullt möjligt att kommunicera rätt budskap, till rätt person, vid rätt tidpunkt, svårigheten är ”bara” att klura ut exakt vad rätt är. Ett sätt att tackla denna tankenöt är att kartlägga kundernas köpprocesser, deras kundresor. Alla kunder är förstås olika och går igenom olika processer, men vissa gemensamma riktlinjer kan vara bra att utgå ifrån för att styra kommunikationen åt rätt håll.