B2B i sociala medier – kanaler att ha koll på 2022

14 March, 2022

Facebook, LinkedIn och Instagram är klassiska trotjänare när det kommer till B2B-kommunikation i sociala medier, men vad finns det för andra intressanta kanaler? Vi har undersökt uppstickarna som du borde titta närmare på 2022.

Youtube

De senaste åren har Youtube-användandet exploderat och idag har plattformen över två miljarder användare per månad. Kanalen lockar både män och kvinnor och varje dag spenderar en genomsnittlig användare 41,9 minuter på Youtube. Plattformen attraherar användar från hela världen och 16,4 % av trafiken kommer från USA, 9 % från Indien och 4,8 % från Japan. Tack vare sin breda målgrupp har kanalen en stor potential inte minst för B2B-företag som opererar globalt.

Välproducerat, engagerande innehåll tenderar att locka tittare och speciellt följetonger i form av vloggar och instruktionsvideos är extra populärt. Som B2B-företag handlar det om att hitta sin nisch och planera för en långsiktig närvaro. Att producera högkvalitativt videomaterial kan ta tid men i slutändan ger det dig en fantastisk möjlighet att synas och knyta nya kontakter.

Pinterest

Pinterest är en plattform där användarna får möjlighet att samla inspirerande bilder på digitala anslagstavlor. Plattformen har funnits i över tio år men har på senare tid fått en allt större målgrupp. Idag har Pinterest över 400 miljoner användare per månad, majoriteten är kvinnor 25 till 50 år men antalet män som använder Pinterest ökar kontinuerligt.

För B2B-företag inom segmenten byggnation, livsmedel, IT och livsstil bör kanalen ses som självklar men även de som verkar i andra branscher kan dra nytta av plattformen. På Pinterest är chansen stor att ditt innehåll får kraftig organisk spridning men även betald annonsering kan nå en bred målgrupp. Eftersom annonseringsmöjligheterna på plattformen är relativt nya är kostnaderna låga och konkurrensen inte särskilt stor. Enligt statistik från Kepios, kan en annons riktad mot personer i norra Europa få en räckvidd på hela 14,5 miljoner användare och samma siffra för personer i Nordamerika är 100,3 miljoner.

Snapchat

Snapchat slog ner som en bomb när det lanserade 2011 och är idag en av de mest populära kanalerna. Totalt har appen 265 miljoner användare per månad. Målgruppen består mestadels av yngre men de äldre användarna blir allt fler.

En av appens huvudfunktioner är att allt innehåll försvinner efter 24 timmar och som B2B-företag är just den funktionen viktig att komma ihåg. Använd Snapchat som en personlig kanal där även det ofiltrerade får plats att synas. Visa behind-the-scenes material, livestreama event, bjud på kunskap eller var kreativ genom att skapa egna filter. Eftersom innehållet bara visas under en begränsad tid behöver inte allt vara perfekt. Det finns utrymme för att vara mer lekfull och våga testa sig fram!

Tiktok

Senaste året har världen fått Tiktok-feber och idag har plattform 100 miljoner användare per månad. Likt Snapchat är huvudmålgruppen den yngre generationen men intresset bland äldre växer. Tiktok består av korta, intensiva videoklipp, ofta komponerade med text och musik. Tiktok är världens mest engagerande kanal och den genomsnittlig sessionstiden är hela 10,58 minuter.

Eftersom plattformen är relativt ny finns inget tydligt recept på framgång för B2B-företag, däremot är möjligheterna oändliga. Precis som på Snapchat bör innehållet här vara personligt och lekfullt. Var inte rädd för att gå utanför din comfort-zone och göra något oväntat. Följ trender och hoppa gärna på en populär ”challenge”. Till skillnad från många andra kanaler, finns det på Tiktok faktiskt en chans att ditt innehåll blir viralt. Så slå på kameran och börja experimentera.

Facebook Messenger

Facebook Messenger är Facebooks meddelandetjänst som varje månad används av 1,3 miljarder människor. I Sverige är Facebook Messenger den mest populära tjänsten för digital kommunikation och 40 % av alla svenska internetanvändare nyttjade tjänsten minst en gång under 2021.

Facebook Messenger en perfekt plattform för att kommunicera med kunder och leads. Förutom direktkommunikation erbjuder plattformen även flera smarta funktioner som bland annat meddelandeannonser, sponsrade meddelanden och automatiska svar. Med hjälp av en särskild plug-in kan du också integrera Facebook Messenger direkt på din webbplats och på så sätt skapa en egen livechat.

WhatsApp

WhatsApp är en Facebookägd meddelandetjänst som varje månad används av 2 miljarder människor. I Sverige är fortfarande Facebook Messenger den största kanalen för digital kommunikation men i många andra delar av världen dominerar WhatsApp. I till exempel Tyskland använder 58 miljoner människor appen dagligen.

Om ditt B2B-företag opererar internationellt är troligen majoriteten av dina kunder på WhatsApp, så varför är inte du där också? Med WhatsApp Business kan du som företag kommunicera direkt med dina kunder. Använd det som en kanal för kundtjänst, sälj eller marknadsföring. Nyttja statusfunktionen för att dela information om aktuella kampanjer och följ upp med personliga direktmeddelanden till de hetaste kunderna.

Lär dig mer

Vill du lära dig mer om sociala medier? Missa inte våra andra blogginlägg om ämnet här. Om du vill ha ytterligare information eller är intresserad av att veta mer kan du alltid kontakta oss. Vi har lång erfarenhet av kommunikation och kan hjälpa ditt företag att utvecklas!

 

Vill du veta mer om sociala medier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Klara Carlsson
Copywriter
0733439931
klara.carlsson@navigator.se
Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med din B2B-kommunikation.
Leif Lindau
Managing Partner
+46 733 43 99 22
leif.lindau@navigator.se

Relaterade inlägg

AI visibility – din nya konkurrensfördel om du hittar rätt

19 Aug, 2025

ChatGPT, Perpexity, Copilot och andra AI-assistenter är på väg att ta över som förstahandskälla när vi söker kunskap, svar och rekommendationer. Det ställer helt nya krav på hur vi arbetar med kommunikation, innehåll och varumärkesnärvaro. Frågan är inte längre om du behöver anpassa dig – utan hur. Här tittar vi närmare på vad AI visibility innebär, varför det spelar roll och hur du kan börja arbeta strategiskt för att synas i framtidens frågebaserade informationsflöden.

Läs hela

Lyckas med dina sociala medier 2022 – 5 viktiga faktorer

13 Jan, 2022

Äntligen 2022! Nytt år betyder nystart och för många är det nu dags att kicka i gång årets marknadsföringsaktiviteter. Att finnas på sociala medier tycks vara självklart, men hur skapas en lyckad närvaro? Vi på Navigator har djupdykt i det nya årets trender och tittat närmare på vilka faktorer du behöver ha koll på för att lyckas med dina sociala medier 2022.

Läs hela

Viktiga mätvärden för nyhetsbrev – så optimerar du dina utskick

25 Feb, 2025

Nyhetsbrev är ett av de mest kraftfulla verktygen för att nå ut till kunder och bygga relationer. För att verkligen få ut det mesta av dina utskick behöver du veta vad i dem som fungerar – och vad som inte gör det. I den här artikeln går vi igenom de viktigaste mätvärdena för nyhetsbrev och hur du optimerar dem.

Läs hela