AI tar plats i reklamen och flyttar den utanför ramarna

Tänk dig ett gigantiskt läppstift som flyger genom staden hängandes från en helikopter, eller en rosa handväska som rullar fram på hjul mitt i Paris. Inte längre en scen från en dröm eller ett dyrt filmtrick, utan bara ett par klick bort tack vare AI.
AI har inte bara blivit ett verktyg för att kunna effektivisera marknadsföringen, utan också för att kunna vässa kreativiteten. Det som tidigare krävde miljonbudgetar, filmteam, och specialeffekter kan idag få liv genom ett smart AI-verktyg och lite fantasi. För företag betyder det att möjligheten att tänka stort inte längre är reserverad för de stora bolagen, nu kan även små aktörer skapa något oväntat och sensationellt.
När AI möter verkligheten
I takt med att den digitala världen växer, handlar kommunikation inte längre om bara om produktfördelar, det handlar också om att skapa känslor, väcka reaktioner – och vågar sticka ut. Tack vare AI blir nu möjligt att ta kommunikationen till platser där det bokstavligen aldrig varit tidigare.
Särskilt intressant blir det när AI möter verkligheten genom det som kallas CGI Placement (Computer-Generated Imagery Placement). Digitala, ofta överdrivna objekt som placeras i realistiska miljöer för att se äkta ut. Greppet är egentligen inget nytt i sig, men det som är nytt är hur snabbt och enkelt det nu kan göras.
AI och kraften i det oväntade
De senaste åren har vi sett flera lyckade exempel på hur CGI Placements har använts tillsammans med AI. Mode- och skönhetsbranschen har varit snabba på att hoppa på trenden, och flera kampanjer har blivit virala tack vare tekniken.
Ett exempel är sminkföretaget Maybelline som i våras publicerade en video på sociala medier där jättelika mascaraborstar borstade tunnelbanetåg i London, och en annan där ett flygplan med lösögonfransar välde fram ur en billboard.
@maybelline_fr Prochain arrêt: Sky High 🚀✨ Attention: les autres voyageurs pourraient ne pas en croire leurs yeux ! 😳👀 #SkyHigh #maybellinefr ♬ son original – Maybelline France
Även modehuset Jacquemus har gjort likande kampanjer. En video där de lät enorma handväskor som rullade fram på gatorna i Paris, och en annan där en uppblåsbar väska dök på en strand i södra Frankrike.
@jacquemus Giant Bambino bags heading to the Opéra Garnier #Jacquemus ♬ son original – Jacquemus
Kampanjerna fick enorm spridning, mycket tack vare att tittarna faktiskt trodde att det var på riktigt. Och det är precis där magin ligger, att få fantasin att krocka med verkligheten på ett sätt som får publiken att titta en extra gång.
Det fina med AI är denna typ av kampanj nu inte enbart är isolerade till de stora globala koncerner, utan att även mindre företag har möjlighet att nyttja tekniken på samma effektiva sätt. Ett bra exempel är Zoega och deras nya kampanj ”Älska Skåne”, där man placerat ut en av sina mest älskades produkter, Zoegas Skånerost, på klassiska platser runt om i Skåne. En bra idé med en kul twist, som med hjälp av AI blivit möjlig.
AI som kreativ katalysator
För oss kreatörer är AI inte en genväg för att slippa tänka, det är snarare en katalysator för att tänka större, bredare och vildare. Ett kreativt hjälpmedel för att våga göra det oväntade, oavsett storlek på team eller budget. Och kanske är det just därför som AI blivit så välkommet inom just kommunikation, för att det ger fler möjlighet att synas. Inte genom att göra mer – utan genom att göra annorlunda.
Vill du också tänka större med AI?
På Navigator Communications arbetar vi med att hjälpa företag vässa sitt uttryck, hitta sin berättelse och skapa kommunikation som verkligen sticker ut. Vi kombinerar strategisk förankring med kreativ höjd och vi älskar att utforska nya verktyg som till exempel AI.
Oavsett om du är nyfiken på hur AI kan användas i kommunikation eller vill skapa något som får din målgrupp att haja till, så finns vi här. Kontakta oss så pratar vi mer om hur vi kan förverkliga dina idéer – och kanske till och med överraska på vägen.
Relaterade inlägg
Lyft texten från skiss till polerad pärla
Att skriva en text kan vara enkelt… men också väldigt svårt. Ibland kan man få kämpa med formuleringarna även i ett enkelt mail, eller till ett inlägg på sociala media. Mer komplexa texter, som en artikel, en rapport eller rentav en bok kan ta lång tid i anspråk. Tänk så skönt när du äntligen har satt sista punkten. Nu är texten färdig, redo att publiceras.
Fel. Det är nu det verkliga arbetet börjar.
Hur lekfull kan du vara inom B2B?
I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.
Skrivkramp och det vita papprets förbannelse
Det är trettio minuter sedan du skapade ett nytt Word-dokument. Skärmen är vit som en snöstorm på Österlen. Markören blinkar uppfordrande i vänstra hörnet. Inte en enda bokstav har ännu skrivits, och inombords börjar frustrationen växa. Ska det verkligen vara så svårt att komma igång?