Europas e-handel går framåt. 65 procent av EU-medborgarna som använder internet dagligen handlade online förra året. Det visar en rapport från Eurostat, EU:s avdelning för officiell statistik. Det innebär att 53 procent av EU:s samtliga medborgare nu har handlat online minst en gång i sitt liv. Det överträffar målet på 50 procent för 2015 som ingår i EU:s Digitala agenda, en av de sju grundpelarna i EU:s tillväxtplan för Europa år 2020.
Europas e-handel växer bland unga
Europas e-handel växer stadigt och föga förvånande är det främst 16-54-åringar som e-handlar mest i Europa. Bland dessa är det åldersgruppen 16-24-åringar som ökar mest, med hela 24 procent sedan 2014. Kläder och sportartiklar är de vanligaste varorna som vi i EU klickar hem. Bland äldre personer, är det dock vanligare att köpa resor och semesterboende online. Matvaror och medicin är fortfarande ovanliga e-handelsvaror, men denna marknad får troligen fart inom kort.
Läs mer om Eurostats e-handelsrapport här.
Europas e-handel växer bland unga
Europas e-handel växer stadigt och föga förvånande är det främst 16-54-åringar som e-handlar mest i Europa. Bland dessa är det åldersgruppen 16-24-åringar som ökar mest, med hela 24 procent sedan 2014. Kläder och sportartiklar är de vanligaste varorna som vi i EU klickar hem. Bland äldre personer, är det dock vanligare att köpa resor och semesterboende online. Matvaror och medicin är fortfarande ovanliga e-handelsvaror, men denna marknad får troligen fart inom kort.
Läs mer om Eurostats e-handelsrapport här.
Kontakta oss gärna
Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att på vårt digitala nyhetsbrev.
Sanna Dehlin
Digital strategist
Sanna Dehlin
Digital strategist
Digital strategist