Navigator hjälper Sauna360 att stärka varumärket Tylö
Under 2024 inledde Navigator ett samarbete med Sauna360 för att lyfta varumärket Tylö och stärka kommunikationen kring deras populära bastu- och wellnessprodukter. Tillsammans skapades ett nytt kommunikationskoncept och en omfattande aktivitetsplan med målgruppsriktade insatser för både digitala och tryckta kanaler.
Det svenska varumärket Tylö, som idag ingår i den internationella koncernen Sauna360, har sedan 1949 varit en pionjär inom bastu, ångbad och wellnesslösningar. Tylö är ett uppskattat varumärke världen över för sin höga kvalitet och innovativa design. Tack vare sitt omfattande återförsäljarnätverk har Tylö en stark internationell närvaro, och vill med Navigators hjälp ytterligare stärka sin globala position och bredda sin räckvidd.
Nytt kommunikationskoncept
Som start på uppdraget utvecklade Navigator ett nytt kommunikationskoncept för Tylö. Syftet med konceptet var att lyfta fram Tylös produkter som en källa till hälsa och välbefinnande, med budskapet att bastun är den välförtjänta belöningen – en stund av ro och återhämtning. I bastun finns utrymme för reflektion och energipåfyllning, en naturlig del av ett liv i balans.
Det nya kommunikationskonceptet lyfter fram Tylös produkter som en källa till hälsa och välbefinnande.
Aktivitetsplan som når rätt målgrupper
Utöver det nya kommunikationskonceptet har Navigator tillsammans med Tylö även tagit fram en detaljerad aktivitetsplan. En gedigen plan med aktiviteter som beskriver hur, var och när budskapet ska presenteras. Arbetet inleddes med en målgruppsanalys där olika personas som representerar Tylös målgrupper togs fram.
Aktivitetsplanen fokuserar på olika innehållsteman som ska skapa tydligare igenkänning och en bättre variation av Tylös produktkategorier. Aktiviteterna omfattar både digitala inslag, butiksmarknadsföring samt traditionell printannonsering i fysiska medier.
“Vi ser en tydlig trend där tryckt media återigen spelar en viktig roll, vilket gör att annonsering i tidningar och magasin är en naturlig del av vår strategi för att skapa mental tillgänglighet. Det handlar om att hitta en balanserad mix mellan traditionella och digitala kanaler för att få räckvidd och nå ut på bästa sätt” säger Peter Imhäuser, Strateg och Client Director på Navigator.
Aktivitetsplanen innefattar bl.a. traditionell printannonsering i fysiska medier som magasin.
Samarbete som förnyar varumärket
Under projektet har Navigator gått på djupet i Tylös produktutbud och vågat utmana det traditionella synsättet på bastu för att hitta en nya, spännande vinklar som lockar målgruppen.
“Navigator har gett oss värdefulla insikter och utmanat oss att tänka nytt, vilket varit oerhört givande. Deras erfarenhet och strategiska helhetsperspektiv har verkligen gett förutsättningar till att stärka vårt varumärke” säger Kajsa Nydahl, Marknadschef på Tylö.
“Att arbeta med ett premiumvarumärke som Tylö, där kvalitet och tradition är centrala, kräver att vi hittar rätt balans mellan innovation och respekt för varumärkets arv”, säger Peter Imhäuser.
Mycket av annonseringen sker digitalt på sociala medier.
Stabil arbetsprocess
Genom samarbetet med Navigator har Tylö fått ett nytt kommunikationskoncept som inte bara lyfter deras produkter, utan också bättre förmedlar deras vision om hälsa och välbefinnande. Genom att bearbeta och attrahera både nya och etablerade målgrupper hoppas man att Tylös varumärke ska utvecklas och växa på ett hållbart sätt.
”Navigator har verkligen hjälpt oss att ta vårt marknadsföringstänk till högre nivåer. Vi uppskattar också deras stabila och metodiska arbetssätt som är väldigt genomtänkt, – det präglas av sunt förnuft, strategisk höjd samt ordning och reda”, säger Niklas Brönn, Head of Sales & Marketing på Sauna360 AB/Tylö.
Vill du se mer exempel på kommunikationskoncept och strategier som vi gjort för våra kunder?
Du hittar våra case här!