Generation Z – så attraherar du framtidens ledare

Av Klara Carlsson den 9 September, 2024

De är uppvuxna med smartphones, är konstant uppkopplade och har låg tilltro till samhället. Generation Z är den ständigt omtalade generationen som om några år kommer att dominera våra styrelserum och ledningsgrupper. Men vad driver den unga generationen, och vad behöver du veta för att redan nu attrahera dem till ditt företag?

Vilka är de?

Generation Z, eller Gen Z som generationen ofta kallas, består av personer födda mellan 1996 och 2010. Det vill säga personer som idag är mellan 14 och 28 år gamla. Den unga generationens livsstil, intressen och värderingar är högst intressanta för samhällets utveckling vilket gör att Ungdomsbarometern varje år genomför Generationsrapporten, en undersökning kring svenska 14–24-åringars vanor och tankar.

Uppvuxna med smartphones

Gen Z har vuxit upp med smartphones och har under hela sitt liv varit ständigt uppkopplade. Denna konstanta digitala närvaro har lett till en stark medvetenhet, och generationen ställer höga krav när det kommer till tillgång av information. De är vana vid att få innehåll snabbt och särskilt anpassat efter deras personliga preferenser.

Gen Z har vuxit upp under 2000-talets början, en tid som på många sätt har varit orolig och osäker. Förutom Corona-pandemin har flyktingströmmar, terrorattentat, krig och rasism präglat Gen Z:s nyhetssändningar. Den negativa omvärlden har gjort generationen pessimistisk, och årets Generationsrapport visar att 76 % av tjejerna och 60 % av killarna anser att samhället är på väg i helt eller delvis fel riktning.

Miljö och klimat är viktigt

Trots den något negativa inställningen till samhället är valdeltagandet bland förstagångsväljare fortsatt mycket högt sett ur ett historiskt perspektiv. När det kommer till samhällsengagemang och politik, anses miljö- och klimatfrågan vara den absolut viktigaste, följt av ökade resurser till polis och brottsbekämpning.

Trygghet är generellt något som den unga generationen värdesätter högt. Många i Gen Z strävar efter en trygg tillvaro och vill känna sig bekväma i livet. Detta märks bland annat på deras relationer till familj och vänner, där tre av fyra upplever att de står ganska eller väldigt nära sina föräldrar.

Prioriterar pengar och karriär

Den osäkra omvärlden påverkar också de ungas inställning till pengar och ekonomi. Den pågående lågkonjunkturen gör att många unga i större utsträckning prioriterar att tjäna pengar och agera ekonomiskt. De unga ser också pengar som en statusmarkör, och det är viktigt att uppfattas som framgångsrik. Det är framför allt de unga killarna som intresserar sig för pengar och karriär, enligt Ungdomsbarometern vill 22 % av killarna ”starta eget” efter gymnasiet.

Duktiga på att ta hand om sin kropp

Träning ett starkt intresse hos Gen Z, såväl hos tjejer som killar. ”Träningsmänniska” är det vanligaste begreppet unga använder för att beskriva sig själva, och idrottsutövandet i det yngre åldrarna har ökat.

I kontrast till den träningsinriktade tillvaron fokuserar även många unga på att njuta av livet och ta det lugnt. Begreppet ”livsnjutare” är vanligt och kan ses som en motpol till de högt ställda kraven som många unga har på sig själva idag. Gen Z värdesätter nedvarvning och är duktiga på att ta hand om sin kropp både fysiskt och psykiskt. Enligt Ungdomsbarometern utövar en av tio tjejer mindfulness, och det pratas alltmer om vikten av att minska sin skärmtid.

Så attraherar du Gen Z till ditt företag

För att förbereda dig för Gen Z:s intåg i näringslivet är det viktigt att du förstår deras behov. Generationen som är uppvuxen med digital teknik, förväntar sig flexibla arbetsmiljöer och personligt anpassade uppgifter. De värdesätter trygghet, både ekonomiskt och emotionellt, och attraheras av företag med starka strukturer och engagemang för hållbarhet.

Ekonomisk stabilitet och välmående är centrala för Gen Z. De söker karriärvägar med tydliga utvecklingsmöjligheter och prioriterar balans mellan arbete och privatliv. Genom att redan nu att anpassa ditt företag efter Gen Z, står du redo att både attrahera och behålla generationen som kommer att bli framtidens ledare.

Hör gärna av dig om du vill anpassa din kommunikation till nya målgrupper.
Peter Imhäuser
Client director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

Så bygger du ett oförglömligt B2B-varumärke – insikter från LinkedIn

21 Feb, 2025

Ett omfattande forskningsprojekt från B2B Institute, LinkedIn och MediaScience visar att 81 % av B2B-annonserna på LinkedIn misslyckas med att fånga tillräcklig uppmärksamhet eller skapa varaktig varumärkesigenkänning. Studien använde en kombination av biometriska mätningar för att analysera hur människor faktiskt reagerar på B2B-reklam på LinkedIn – inte bara vad de tycker.

Läs hela

LinkedIn som tillväxtmotor – så bygger du en framgångsrik närvaro

4 Apr, 2025

LinkedIn har på senare år utvecklats från en renodlad nätverksplattform till en kraftfull kanal för B2B-marknadsföring, employer branding och leadsgenerering. Med över 1 miljard användare globalt är LinkedIn en plattform där företag kan bygga varumärke, attrahera nya kunder och skapa affärsmöjligheter. Men hur maximerar man sin närvaro på LinkedIn? I detta inlägg går vi igenom steg för steg hur du kan arbeta med din företagsprofil, personliga profil, organiskt innehåll, annonsering och social selling.

Läs hela

Tagline och payoff – vad är skillnaden och hur skapar du en som sticker ut?

18 Jun, 2025

I kommunikationsvärlden florerar en mängd olika begrepp som ofta används synonymt, trots att de har skilda ursprung och ibland har olika användningsområden. Den korta meningen som vanligtvis dyker upp tillsammans med ett företags logotyp, som Apples ”Think Different” eller Adidas ”Impossible is Nothing”, kallas ibland slogan, ibland tagline, och emellanåt pay-off eller devis. Men vad betyder egentligen dessa ord, och hur används de idag?

Läs hela