Hur påverkar AI sökbeteendet?
Google lanserade nyligen AI Overview, en ny funktion i Google Sök som använder generativ AI för att presentera svar på frågor eller sammanfattningar av ämnen — direkt på sökresultatsidan. Likt en vältränad jakthund som apporterar bytet.
Vad är AI Overview?
Under Googles årliga utvecklarkonferens, Google I/O, i maj presenterades en uppsjö av nyheter som kretsade kring artificiell intelligens. Bland dessa var AI Overview, en ny funktion som nyttjar Googles AI-modell, Google Gemini, för att leverera AI-genererade svar eller sammanfattningar baserade på användarens sökfråga. Svaren visas längst upp i sökresultatet på Google Sök, ovanför den traditionella sökresultatslistningen.
Bild: Google
I likhet med Microsoft Copilot och ChatGPT, samlar AI Overview information från olika källor och presenterar den som ett sammanfattat svar, komplett med länkar för källhänvisning och ytterligare information. Som användare har du sen möjlighet att ställa följdfrågor, be om förtydliganden eller begära en mer detaljerat svar.
Än så länge finns den bara tillgänglig för användare i USA, men planen är att rulla ut den på bred front innan årets slut.
”Google gör sökningen åt dig”
Den traditionella sökresan, så som vi känner till den, kommer med detta att drastiskt förändras.
“What we see with generative AI is that Google can do more of the searching for you” – Liz Reid, Google’s Head of Search.
Liz Reid förklarar att Google Sök genom Gemini AI kommer att förstå vad användare frågar om, oavsett om frågan ställs genom att skriva in den, tala in den, skicka en bild eller via en videosekvens. Och att sättet vi söker information på kommer att utvecklas och förfinas, från fråga – svar till mer av en dialog. Genom att snabbt få en översikt av ett ämne eller svar på en fråga minskar även behovet av att besöka flera olika sajter för att hitta svar.
Värt att nämna i sammanhanget är att AI Overview inte kommer att tillämpas på alla typer av sökningar. Ett exempel på undantag är navigationssökningar, där kortare och mer direkta svar är mest effektivt.
Vad innebär utvecklingen för marknadsförare?
Som marknadsförare behöver vi ständigt anpassa oss till pågående förändringar. Med AI Overview förväntar sig användarna snabba och utförliga svar direkt på sökresultatssidan. Enligt SEO-experter kommer detta skifte att leda till att fokus förflyttas från enskilda sökfraser till att skapa kvalitativt innehåll som är lättförståeligt för AI.
Ur ett strategiskt perspektiv kommer nya sökbeteenden även att kräva anpassningar i SEO-strategin. Exempelvis spås det att mer detaljerat och expertdrivet innehåll som är AI-vänligt, men skrivet på ett naturligt språk, kommer att premieras. Diskussioner på olika SEO-forum belyser också att förändringarna kan leda till minskad trafik till webbplatser och därmed göra synlighet till ett viktigare mått på framgång.
Relaterade inlägg
5 principer för tillväxt inom B2B
Varumärkesbyggande eller säljdrivande kommunikation – vad är det egentligen som skapar tillväxt? Vi hör ofta företag som ifrågasätter värdet av att investera i varumärkesbyggande kommunikation. Många prioriterar säljdrivande aktiviteter som genererar kortsiktiga leads och snabba affärer snarare än bygger långsiktiga värden. Men vad är det egentligen som skapar bäst tillväxt över tid. Vi gav oss ut och försökte hitta svaret på frågan som delat marknadsförare genom historien.
Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?
Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt ett ekosystem för all din digitala kommunikation. Alla kanaler hänger ihop och gör din webbplats till din bästa säljare genom att driva trafik och skapa konverteringar. I det här blogginlägget beskriver vi vilka kanaler du ska använda för inbound marketing när du vill lyckas bli kunskapsledare och attrahera nya kunder.
Konsten att vinna i turbulenta tider
Den segerrike brasilianske Formel 1-föraren Ayrton Senna lär ha sagt ”Du kan inte köra om 15 bilar när solen skiner, men du kan göra det när det regnar”. Och på sistone har det inte rått någon brist på nederbörd. En pandemi som precis lamslagit världen, stigande inflation, en annalkande lågkonjunktur, höga energipriser och kriget som rasar i Ukraina. Så då är frågan, kommer du rulla in i depå? Eller byta till däck anpassade för vått väglag och trycka på gasen?