Nya insikter med en social media audit

19 Mar, 2024

Bona, som är marknadsledande inom premiumprodukter för golvbehandling, har nyligen genomfört en ”social media audit” för sin B2B-verksamhet mot professionella hantverkare tillsammans med oss på Navigator. Resultatet blev en lång rad nya och inspirerande datadrivna insikter som hjälper till att vidareutveckla arbetet framöver.

Fokus på professionella hantverkare

Bona och vi på Navigator har samarbetat under många år med huvudsakligt fokus på digitala aktiviteter för Bonas B2B-del riktad mot passionerade golvhantverkare. För att få en bättre förståelse för hur Bona presterar online, både gentemot sina konkurrenter och i relation till sina affärsmål, tog de hjälp av oss på Navigator för att genomföra en social media audit.

Många intressanta insikter

Under arbetet analyserade Navigator stora mängder data för att dra slutsatser och komma med välgrundade rekommendationer. Granskningen gav många intressanta insikter, inte minst gällande vilka ämnen deras konkurrenter strävade efter att äga. Bona fick också få en bild av potentiella förbättringsområden och hur de kan optimera konverteringarna i sina respektive kanaler framöver.

Innehållet i granskningen

En social media audit (SMA) innebär en djupdykning bland alla tillgänglig data för att göra uttolkningar som sedan kan vara grunden för en framtida framgångsrik digital marknadsföringsstrategi. När vi på Navigator genomför en social media audit innehåller den 9 viktiga områden som också bör vara en del av din digitala strategi:

  1. Plattformsutvärdering: Hur ser din nuvarande status ut online – globalt och lokalt?
  2. Målgruppsanalys: Är du verkligen relevant och når du faktiskt dina målgrupper?
  3. Innehållsutvärdering: Presterar ditt innehåll bra och skapar det verkligen det engagemang du förväntar dig?
  4. Konkurrentanalys: Hur står du dig i förhållande till dina viktigaste konkurrenter?
  5. Annonseffektivitet: Investerar du din marknadsföringsbudget på rätt/optimalt sätt och bidrar det till uppsatta KPI:er?
  6. Analys av hashtags och sökord: Vad kan du förbättra kring SEO och SEM som är nära sammanlänkade?
  7. Social lyssning: Vilka är de trendande ämnena, hur ser online-sökbeteendena ut och hur hittar dina målgrupper dig?
  8. Samarbetsanalys: Har du samarbeten med rätt ambassadörer och influencers?
  9. Utvärdering av policy och riktlinjer: Följer du GDPR och har du rätt, verktyg och styrmodeller?

Identifiera förbättringsområden

Bli inte avskräckt om insikterna av en social media audit visar på många förbättringsområden. Erfarenheten säger att dina konkurrenter oftast inte gör ett bättre jobb än du. Och det faktum att du har investerat i en granskning visar på framåtanda och ger dig underlag att förbättra och skapa en långsiktigt stark digital strategi.

Bonas nyvunna kunskaper

För Bona, som är marknadsledare, har granskningen inneburit att de fått en översikt över hur de kan få en mer konsekvent varumärkesprofil i alla sina digitala kanaler. Men de har också fått kunskap om hur de ska vässa sina digitala verktyg, optimera arbetet med teman och innehåll för att ta en starkare position, slipa på arbetet med betald annonsering och mediabudgetar samtidigt som man förbättrar arbetet med rapportering, styrning och analys.

En tydlig och smidig process

Vi på Navigator som byrå har en tydlig process för att genomföra den här typen av granskningar som påverkar det dagliga arbetet minimalt. Som byrå använder vi en mängd verktyg och datakällor såsom Brandwatch, Sprout Social, Piwik, Hootsuite, Hubspot, Octopus och Google Analytics för att nämna några, men oavsett källorna är nyckeln till en framgångsrik granskning inte själva datan – det är slutsatserna och rekommendationerna vi kan dra. Det är här det verkliga värdet skapas.

Är du redo för ditt nästa steg?

För Bona har deras sociala media audit varit ett viktigt nästa steg på den digitala resan där datadrivna insikter är i fokus. Tack vare granskningen får de ett strategiskt försprång gentemot sina konkurrenter och kan säkerställa att de stärker sin marknadsledande position och bygger vidare på tillväxten.

Är du nyfiken på vad en social media audit kan innebära för dig? Hör av dig.
Ola Larsén
Client Director
+46 733 43 99 15
ola.larsen@navigator.se