- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Den digitala integriteten ökar
De flesta webbplatser använder idag cookies, en textfil som sparas ned på din dator i syfte att göra det smidigare för dig att surfa. Som att slippa logga in nästa gång du besöker en sajt. Och så långt är (nästan) alla nöjda. Men det är skillnad på kakor och kakor.
Senaste åren har så kallade tredjepartscookies varit hett debatterade. Alltså kakor som används för att samla in din personliga information och dra nytta av den i andra sammanhang. Exempelvis för att skapa riktade annonser, baserat på dina intressen och sidor du tidigare besökt. Toppen för annonsörer, men på bekostnad av användares integritet menar många. Ett problem som lyfts har varit att det inte heller alltid tydligt framgår när och hur dessa kakor använts, vilket bland annat lett fram till riktlinjer som GDPR.
Tredjepartscookies är nu på väg att försvinna. Redan 2017 begränsade Apple tredjepartcookies i sin webbläsare Safari. Två år senare blockerades tredjepartskakor i Mozilla Firefox. Samma år gick även Google ut med att de kommer att fasa ut dem från sin webbläsare, Chrome. En av de största webbläsarna med nära 70 % av alla marknadsandelar. Länge pratades det om att detta skulle ske 2022, men det lutar nu mot 2023. Oavsett när det sker krävs en plan för att få dina potentiella kunder att dela med sig av sin information – frivilligt.
Fysiskt och digitalt flyter samman med AI
Du har hört det många gånger förr, att gränserna mellan fysiskt och digitalt suddas ut. Med uttryck som omnichannel och predikan om att inkludera alla touchpoints (träffytor) när du kartlägger kundresan. Men 2022 tar vi det ett steg längre än så.
Chatbots är ett exempel på utvecklingen. Det som länge var en anonym chattruta på företagets webbplats har över senaste åren bytts ut till en fysisk person. Eller till synes i alla fall, för det är inte säkert att den du chattar med sitter vid tangenterna på andra sidan. I takt med att AI blir allt smartare blir de också mer mänskliga och axlar uppgiften minst lika bra som sina fysiska kollegor. 2022 förväntas chatbots dessutom begåvas med emotionell intelligens, helt kunna förstå intentionen bakom en fråga och bli självlärande.
Ytterligare ett exempel på fusionen är en av årets största snackisar – Abbas återkomst. Fysiska studioinspelningar med nya låtar ska 2022 framföras av en digital version av medlemmarna, Abbatarer, på en fysisk arena i London. Eller version kanske inte är rätt uttryck, i alla fall inte enligt Ben Morris, creative director på ILM, den byrå som skapat Abbatarerna. Han betonar i ett videoklipp från en presskonferens att ”Artisterna i föreställningen är inte en version av Abba, eller en kopia av någon som låtsas vara Abba. Det är verkligen de riktiga medlemmarna ni får se”.
Är 2022 året då vi slopar begreppet offline vs online? Det återstår att se, men ditt varumärke bör i alla fall likt Abba vara det samma oavsett var kunden möter dig.
Video is Queen
Rörligt media har ökat lavinartat de senaste åren, framför allt i sociala kanaler där det är ett säkert kort för att flörta med algoritmerna. Men det stannar inte här.
Enligt Google förutspås 80 % av all internettrafik vara video år 2022. Varav 13 % av trafiken kommer att vara live streams. Inte så förvånande då video ett smidigt medium för att snabbt ta till sig ny information. Oavsett om det är en instruktionsvideo, en utbildningsvideo, ett seminarium eller en säljfilm med 5 anledningar till att välja produkt X eller tjänst Y. Men för att dra nytta av fördelarna med video som företag krävs mer än ett snyggt förpackat budskap.
2022 kommer längden på videos att få ännu större betydelse. Vi ser fler kortare filmklipp och längre videos delas upp i kapitel (Chapter) på YouTube. Du kanske redan märkt av det vid en sökning på Google, att ett utsnitt av en video presenteras som svar på din sökning, snarare än hela videon. Det går med andra ord inte längre räkna med att en video kommer att ses från början till slut.
Snabb sajt blir framgångsfaktor
Sist men inte minst måste vi såklart prata lite om sökmotoroptimering. I mitten av 2021 rullade Google ut Core Web Vitals. Ett samlingsbegrepp för de faktorer som används för att värdera din sajts användarvänlighet utifrån prestanda, laddningstid och hur sidan fungerar medan den laddas. Enligt Google kommer detta att utvecklas över tid, men hittills har tre nya mätpunkter presenterats:
Largest contentful paint (LCP) mäter laddtiden för det största elementet på sajten, inom ramen för det som användaren ser på sin skärm (viewport). Exempelvis headerbilden.
First input delay (FID) mäter tiden mellan att du interagerat med sajten, exempelvis klickat på en länk, till att webbläsaren reagerar.
Cumulative Layout Shift (CLS) mäter den visuella stabiliteten. Med det menas om exempelvis sajtens layout, bilder eller typsnitt förändras medan sidan laddas.
Varför är det viktigt? Insikter från Googles egna användartester visar på en tydlig korrelation mellan långsammare sajter och besökare som snabbt lämnar. Den data som Google presenterar pekar på att när sidinläsningstiden ökar från 1 sekund till 3 sekunder ökar också avvisningsfrekvensen med 32 %. Tar sidan i stället 6 sekunder att läsa in, då ökar andelen som lämnar med 106 %. Vi har helt enkelt inte längre tid att vänta på att en sajt ska ladda, inte ens några sekunder.
Relaterade inlägg
Behöver B2B-företag marknadsföra sig?
Dyrt. Svårt att mäta. Behöver prioritera annat. Invändningarna…
Läs helaHar du koll på vilka företag som besöker din hemsida?
Det finns många plattformar och verktyg som hjälper…
Läs hela