- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Nya system ser dagens ljus
Behovet av att kunna hantera och segmentera leads och konvertera dem till kunder har alltid varit utmaningen för marknad och sälj, och i synnerhet att kunna göra det skalbart och automatiserat. Dörren har öppnats för nya mjukvaror och idag är ett marketing automation-system ett av de viktigaste verktygen för att skapa personaliserade och relevanta kommunikationsflöden.
Stort i USA, växer i Sverige
I USA använder mer än 65 procent av företagen någon form av system för automatisering. Ju mer marknaden breder ut sig, desto lägre blir kostnaden för att använda dem. Intresset växer sig större även på svenska marknaden och vi ser att flera av våra kunder är på jakt efter det system som kan svara upp mot deras behov bäst.
Vad kännetecknar ett inbound marketing-system?
De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Vanligtvis tänker vi på ’kampanjer’ som en tidsbestämd engångsföreteelse, till exempel ett erbjudande, som kommuniceras ut i linjär form till kunder och prospects. Inom marketing automation ska det istället ses som ett kommunikationsflöde som triggas av att mottagaren agerar på något online. Email står i centrum för detta kommunikationsflöde, men ett marketing automation-system är mer än bara ett eposthanteringssystem. Det innehåller fler funktioner och kan kopplas till fler kanaler, till exempel sociala medier och sms. De flesta system erbjuder möjligheten att skapa landningssidor. Dessutom kan kommunikationsflödena göras mycket komplexa genom segmentering, personalisering, triggers, med mera.Systemenen är molnbaserade och de flesta innehåller följande funktioner:
- Epostmarknadsföring
- Skapa och anpassa landningssidor
- Lead management
- Lead scoring
- Mätning och analys
Vad ska du tänka på när du väljer?
Det finns en uppsjö mjukvaror för marketing automation och det kan vara svårt att veta hur man ska utvärdera vilket system som passar de egna behoven bäst. Några parametrar att ta i beaktande:
Integrering med CRM-system
Systemet bör kunna integrera MA-systemet med era befintliga system, CRM-systemet. Många av systemen har inbyggda CRM-system och det är enkelt att hantera kontakter. System utan egna CRM brukar kunna integreras med det egna via tredjepart.
Användarvänlighet
Marketing automation är en komplex process där content-strategin ska samsas med bland annat segmentering, mätning, lead generering och CRM-hantering. Att verktyget känns användarvänligt och intuitivt är en förutsättning för att fortsätta använda verktyget. De flesta mjukvaror erbjuder olika former av testperioder eller demovisningar som kan ge en inblick i verktyget innan beslutet fattas.
Kostnad och omfång
Många system på marknaden har relativt låga kostnader för sina basic-erbjudanden. Dessa är ofta kraftigt begränsade, till exempel i antal kontakter eller antal mail man kan skicka mer månad. Mer komplexa kommunikationsflöden, riktade åt större målgrupper, har en högre prislapp och kräver större kapacitet och noggrannare beräkningar för att veta att investeringen kan räknas hem.
Resurser och kompetenser
Inbound marketing kräver samarbete mellan flera interna funktioner. Både marknad, sälj och kundservice ska engageras för bästa möjliga resultat. Ju fler som involveras i arbetet, desto bättre är förutsättningarna för att lyckas skapa relevant, engagerande och attraktivt innehåll för användaren oavsett var på kundresan som hen befinner sig.
Interna roller
Hur ska arbetsfördelningen se ut internt? I uppstartsskedet av en kampanj brukar det vara en bra idé att involvera både marknad, sälj och kundservice för att kläcka idéer och utvärdera hur stort underlag ni har. Därefter kan marknadsavdelningen ta vid för att producera innehållet och så småningom dela det i era utvalda kanaler. I ett nästa skede är det viktigt att fördela arbetet på ett effektivt sätt mellan avdelningarna, exempelvis genom att sätta tydliga riktlinjer för när marknadsavdelningen ska lämna över leads till säljarna.
Hur kan en byrå användas i arbetet?
Inbound marketing kräver sin beskärda del förarbete och produktion. Det tar sin lilla tid att komma igång och få allt på plats och sedan kräver själva produktionen både kreativitet och resurser. Det kan alltså vara skönt att få avlastning från en kommunikationsbyrå som bistår med sin strategiska och kreativa kompetens. För många är det en trygghet att ha sin byrå med sig redan i onboarding-processen och sedan se byrån som sin förlängda marknadsavdelning. Byrån kan integreras i hela eller delar av inbound marketing-arbetet, beroende på hur stor den egna kapaciteten är. Men för att det gemensamma arbetet ska bli framgångsrikt brukar det vara bra att ha ett nära samarbete med frekvent kontakt och uppföljning av arbetet, inte minst om byrån framför allt bistår i contentskapandet.
System på marknaden
Som byrå kan vi såklart även hjälpa till att identifera vilken plattform som är bäst för just dig och ditt företag. Därför har vi noga utvärderat 7 olika system för marketing automation. Systemen vi har tittat på är:
- Hubspot
- Marketo
- ActOn
- Salesforce/Pardot
- ActiveCampaign
- Apsis lead/pro
- Mailchimp
I detta blogginlägg ”Vilket är bästa systemet för inbound marketing?” kan du läsa hela vår utvärdering. Och slutligen kan vi avslöja att HubSpot var det system som vi tycker uppfyller behoven bäst när ett företag är på jakt efter ett effektivt verktyg för inbound marketing och marketing automation. Varför? Det kan du också läsa i blogginlägget ovan.
Relaterade inlägg
Innehållsmarknadsföring: fokus på 3 innehållstyper
En bra digital närvaro bygger på ett kvalitativt…
Läs helaLyckas med TikTok – 5 handfasta tips för B2B-företag
Funderar ditt B2B-företag på att ge sig ut…
Läs hela