Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Idétorka är en vanlig åkomma som drabbar många contentskapare. Har du redan vänt ut och in på varenda relevant ämne på bloggen och i sociala medier? Perfekt! Då har du allt som krävs för att skapa attraktiva content offers som både genererar leads och hjälper dig att etablera dig som kunskapsledare på ditt område.
Vad är ett content offer?
Ett content offer är det centrala verktyget för att generera leads från din inbound marketing-kampanj och innebär att användaren får möjlighet att ladda ner material i utbyte mot kontaktuppgifter. Det kan kunskapsförmedlande material som white papers och e-böcker, eller verktyg som checklistor, som underlättar vardagen för användaren. I en värld där det mesta förväntas vara gratis kan det ibland kännas svårt att ”ta betalt”, men eftersom content offers tar tid att skapa är det fullt rimligt att be om personens namn och mejladress som kompensation för ditt arbete.
Vad är ett content offer?
Ett content offer är det centrala verktyget för att generera leads från din inbound marketing-kampanj och innebär att användaren får möjlighet att ladda ner material i utbyte mot kontaktuppgifter. Det kan kunskapsförmedlande material som white papers och e-böcker, eller verktyg som checklistor, som underlättar vardagen för användaren. I en värld där det mesta förväntas vara gratis kan det ibland kännas svårt att ”ta betalt”, men eftersom content offers tar tid att skapa är det fullt rimligt att be om personens namn och mejladress som kompensation för ditt arbete.
Så skapar du ett bra content offer
Genom att skapa bra content som adresserar användarens problem och behov bygger du förtroende och attraherar fler kvalificerade leads. Utgå från dina personas och deras respektive kundresa när du väljer vilken typ av content offer du ska skapa. Inventera både nya ämnen och befintligt material. En tumregel som gäller allt contentskapande är att du ska kunna använda materialet på minst tre olika sätt: ett blogginlägg ska inte bara kunna publiceras på din blogg, utan också bli ett inlägg i sociala medier och utgöra ett kapitel i en e-bok. Tänk brett och i flera kanaler.
Tio typer av content offers
E-böcker
Ett populärt och effektivt contenterbjudande som hjälper dig generera leads, utbilda dina kunder och prospects och bygga din trovärdighet i branschen. Det är enkelt att skapa e-böcker utifrån blogginlägg, men det kräver handpåläggning och tar ofta ganska lång tid. För optimal effekt bör du alltså se till att e-boken faktiskt övertygar ditt lead om att vilja prata med en av dina säljare.
Snabbguider och checklistor
Underlätta vardagen för dina webbplatsbesökare genom att erbjuda snabbguider och checklistor på ett visst område. Till skillnad från e-boken går det snabbt att producera denna typ av contenterbjudande. Håll texten kort men glöm inte bort designen!
Kurser och tutorials
De flesta intresserade användare är troligtvis benägna att lämna ut sina kontaktuppgifter i utbyte mot en gratis kurs eller tutorial i ett visst ämne. Dessutom bjuder du på din kunskap, vilket gagnar ditt förtroendekapital. Numera är det enkelt att spela in och redigera korta videoföreläsningar. Om du vill kan du komplettera videon med nedladdningsbart material som checklistor eller sammanfattningar av kursinnehållet.
Gratis trial
En trial fungerar bra för att övertyga leads som redan kommit en bit på kundresan och nu överväger ett köp. Det är ett smart sätt att visa upp fördelarna med din produkt eller tjänst. Låt en av dina säljare följa upp provperioden med ett personligt samtal med användaren.
Demos
Även demos platsar i den senare delen av kundresan och innebär att användaren visat intresse för din produkt eller tjänst genom att be om en presentation av den. Den stora fördelen är att din säljare får chansen att ta personlig kontakt med användaren och kan anpassa säljargumenten efter de behov och utmaningar som användaren står inför. Gör det enkelt för dina webbplatsbesökare att boka in en demo genom att lägga in en pop-up eller sticky på sidan.
Webinars
Om du vill bli betraktad som thought leader i din bransch kan webinarier hjälpa dig att lyckas. Det kräver förstås ganska mycket planering och marknadsföring, men med rätt strategi blir det ett effektivt marknadsföringsverktyg som stärker din kunskapsledande position, genererar leads och engagerar befintliga prospects. Läs gärna våra tips för att skapa ett framgångsrikt webinar.
Mallar
Mallar är bra content offers eftersom de underlättar vardagen för användaren. Det finns många olika typer av mallar, från arbetshäften till avtal. Kanske är det inte det contenterbjudande som leder till en affär för dig här och nu, men ett enkelt sätt att samla in kontaktuppgifter som låter dig fortsätta bearbeta leadet med mer content framöver.
Kit
Ett kit är en samling av material som berör ett visst område. Här kan du samla bilder, rapporter, snabbguider eller rapporter i en och samma nedladdning, för den riktigt vetgiriga användaren. Och eftersom mängden material är så pass stor är det faktiskt inte helt fel att be om ganska mycket information om användaren.
Rapporter och white papers
Alla former av statistik, analys och rapporter gör sig väldigt bra som content offer. Data är valuta och om du sitter på intressant statistik är det många som gärna vill ta del av den. Passa på att använda dina white papers, rapporter och analyser som contenterbjudanden.
Trendno-useingar
Alla vill veta vad som kommer härnäst. Låt dina kunniga medarbetare sia om framtiden för branschen och sammanställ resultatet i en trendno-useing. Kul, uppskattat och inte minst förtroendebyggande!
Ett par tips på vägen
- Minimera navigeringsmöjligheterna
Ditt content offer ska publiceras på en landningssida. För att få användaren att fokusera på det du vill att hen ska göra – ladda ner ditt content offer – är det viktigt att minimera navigeringsmöjligheterna på sidan. Använd några av HubSpots färdiga sidmallar eller designa din egen landningssida. Se till att ha ett kort och tydligt formulär och en väl synlig call-to-action-knapp.
- Förklara fördelarna med erbjudandet
När användaren kommer till din landningssida och inser att hen måste betala med kontaktuppgifter kan det hända att viss tvekan uppstår. Hen frågar sig helt enkelt om det är värt mödan. Genom att förklara vad användaren får ut av att ladda ner ditt content offer ökar chansen att hen genomför nedladdningen.
- Håll formuläret kort
Vi förstår att du föredrar om formuläret motsvarar mina vänner-boken du hade som barn. Ju mer du vet om ett lead, desto bättre såklart, men risken finns att ingen orkar fylla i ditt formulär om det innehåller tio obligatoriska fält. Namn, mejladress, telefonnummer och företag kanske räcker gott för tillfället? Du kan använda dig av progressive profiling i många marketing automation-system, som gör att du kan be om mer information nästa gång besökaren är inne och vill ladda ner eller anmäla sig till något.
Tio typer av content offers
E-böcker
Ett populärt och effektivt contenterbjudande som hjälper dig generera leads, utbilda dina kunder och prospects och bygga din trovärdighet i branschen. Det är enkelt att skapa e-böcker utifrån blogginlägg, men det kräver handpåläggning och tar ofta ganska lång tid. För optimal effekt bör du alltså se till att e-boken faktiskt övertygar ditt lead om att vilja prata med en av dina säljare.
Snabbguider och checklistor
Underlätta vardagen för dina webbplatsbesökare genom att erbjuda snabbguider och checklistor på ett visst område. Till skillnad från e-boken går det snabbt att producera denna typ av contenterbjudande. Håll texten kort men glöm inte bort designen!
Kurser och tutorials
De flesta intresserade användare är troligtvis benägna att lämna ut sina kontaktuppgifter i utbyte mot en gratis kurs eller tutorial i ett visst ämne. Dessutom bjuder du på din kunskap, vilket gagnar ditt förtroendekapital. Numera är det enkelt att spela in och redigera korta videoföreläsningar. Om du vill kan du komplettera videon med nedladdningsbart material som checklistor eller sammanfattningar av kursinnehållet.
Gratis trial
En trial fungerar bra för att övertyga leads som redan kommit en bit på kundresan och nu överväger ett köp. Det är ett smart sätt att visa upp fördelarna med din produkt eller tjänst. Låt en av dina säljare följa upp provperioden med ett personligt samtal med användaren.
Demos
Även demos platsar i den senare delen av kundresan och innebär att användaren visat intresse för din produkt eller tjänst genom att be om en presentation av den. Den stora fördelen är att din säljare får chansen att ta personlig kontakt med användaren och kan anpassa säljargumenten efter de behov och utmaningar som användaren står inför. Gör det enkelt för dina webbplatsbesökare att boka in en demo genom att lägga in en pop-up eller sticky på sidan.
Webinars
Om du vill bli betraktad som thought leader i din bransch kan webinarier hjälpa dig att lyckas. Det kräver förstås ganska mycket planering och marknadsföring, men med rätt strategi blir det ett effektivt marknadsföringsverktyg som stärker din kunskapsledande position, genererar leads och engagerar befintliga prospects. Läs gärna våra tips för att skapa ett framgångsrikt webinar.
Mallar
Mallar är bra content offers eftersom de underlättar vardagen för användaren. Det finns många olika typer av mallar, från arbetshäften till avtal. Kanske är det inte det contenterbjudande som leder till en affär för dig här och nu, men ett enkelt sätt att samla in kontaktuppgifter som låter dig fortsätta bearbeta leadet med mer content framöver.
Kit
Ett kit är en samling av material som berör ett visst område. Här kan du samla bilder, rapporter, snabbguider eller rapporter i en och samma nedladdning, för den riktigt vetgiriga användaren. Och eftersom mängden material är så pass stor är det faktiskt inte helt fel att be om ganska mycket information om användaren.
Rapporter och white papers
Alla former av statistik, analys och rapporter gör sig väldigt bra som content offer. Data är valuta och om du sitter på intressant statistik är det många som gärna vill ta del av den. Passa på att använda dina white papers, rapporter och analyser som contenterbjudanden.
Trendno-useingar
Alla vill veta vad som kommer härnäst. Låt dina kunniga medarbetare sia om framtiden för branschen och sammanställ resultatet i en trendno-useing. Kul, uppskattat och inte minst förtroendebyggande!
Ett par tips på vägen
- Minimera navigeringsmöjligheterna
Ditt content offer ska publiceras på en landningssida. För att få användaren att fokusera på det du vill att hen ska göra – ladda ner ditt content offer – är det viktigt att minimera navigeringsmöjligheterna på sidan. Använd några av HubSpots färdiga sidmallar eller designa din egen landningssida. Se till att ha ett kort och tydligt formulär och en väl synlig call-to-action-knapp.
- Förklara fördelarna med erbjudandet
När användaren kommer till din landningssida och inser att hen måste betala med kontaktuppgifter kan det hända att viss tvekan uppstår. Hen frågar sig helt enkelt om det är värt mödan. Genom att förklara vad användaren får ut av att ladda ner ditt content offer ökar chansen att hen genomför nedladdningen.
- Håll formuläret kort
Vi förstår att du föredrar om formuläret motsvarar mina vänner-boken du hade som barn. Ju mer du vet om ett lead, desto bättre såklart, men risken finns att ingen orkar fylla i ditt formulär om det innehåller tio obligatoriska fält. Namn, mejladress, telefonnummer och företag kanske räcker gott för tillfället? Du kan använda dig av progressive profiling i många marketing automation-system, som gör att du kan be om mer information nästa gång besökaren är inne och vill ladda ner eller anmäla sig till något.
- Minimera navigeringsmöjligheterna Ditt content offer ska publiceras på en landningssida. För att få användaren att fokusera på det du vill att hen ska göra – ladda ner ditt content offer – är det viktigt att minimera navigeringsmöjligheterna på sidan. Använd några av HubSpots färdiga sidmallar eller designa din egen landningssida. Se till att ha ett kort och tydligt formulär och en väl synlig call-to-action-knapp.
- Förklara fördelarna med erbjudandet När användaren kommer till din landningssida och inser att hen måste betala med kontaktuppgifter kan det hända att viss tvekan uppstår. Hen frågar sig helt enkelt om det är värt mödan. Genom att förklara vad användaren får ut av att ladda ner ditt content offer ökar chansen att hen genomför nedladdningen.
- Håll formuläret kort Vi förstår att du föredrar om formuläret motsvarar mina vänner-boken du hade som barn. Ju mer du vet om ett lead, desto bättre såklart, men risken finns att ingen orkar fylla i ditt formulär om det innehåller tio obligatoriska fält. Namn, mejladress, telefonnummer och företag kanske räcker gott för tillfället? Du kan använda dig av progressive profiling i många marketing automation-system, som gör att du kan be om mer information nästa gång besökaren är inne och vill ladda ner eller anmäla sig till något.
Relaterade inlägg
Vilka kanaler ska du använda för inbound marketing?
Med rätt strategi blir din inbound marketing snabbt…
Läs helaVi jobbar aktivt med content offers
Amanda Ekenberg
Copywriter Content and social media
.help-center .help-details.help-bg-1{ background-color: #ededed; }
.help-center .help-details.help-bg-1 * { color: #3c3c3b; }
.help-center .help-details.help-bg-1 .contact-info p a:hover {color: #ec6602;}
.help-center .help-details.help-bg-1 .contact-info p a:hover em { color: inherit; }
Vill du ha hjälp med din inbound marketing?
Niclas Bergenblad
Creative Director Digital and innovation strategy
.help-center .help-details.help-bg-2{ background-color: #ededed; }
.help-center .help-details.help-bg-2 * { color: #3c3c3b; }
.help-center .help-details.help-bg-2 .contact-info p a:hover {color: #ec6602;}
.help-center .help-details.help-bg-2 .contact-info p a:hover em { color: inherit; }