För fjärde året i rad har vi på Navigator utsett årets bästa branschbloggar. Årets vinnare kammar hem många poäng på intressant och välskrivet innehåll, men flera missar att sökmotoroptimera sina inlägg.
Tio branscher
Vi utser varje år de bästa bloggarna inom tio olika branscher. Juryn består av byråns digitala strateger, copywriters och PR-konsulter. I årets upplaga prisas bland annat SWECO, Ballingslöv och God El för sina läsvärda bloggar. Gemensamt för alla vinnare är att de är duktiga på att bjuda sina läsare på bra innehåll, men har mer att lära när det kommer till att sökoptimera sina texter.
Tio branscher
Vi utser varje år de bästa bloggarna inom tio olika branscher. Juryn består av byråns digitala strateger, copywriters och PR-konsulter. I årets upplaga prisas bland annat SWECO, Ballingslöv och God El för sina läsvärda bloggar. Gemensamt för alla vinnare är att de är duktiga på att bjuda sina läsare på bra innehåll, men har mer att lära när det kommer till att sökoptimera sina texter.
Många missar SEO
– Bloggen är ett bra verktyg för att skapa nytt innehåll på webbplatsen och täcka upp för relevanta sökord. Därför är det roligt att se hur många som arbetar aktivt med sina bloggar. Utöver informativa och inspirerande inlägg kommer man långt med en varm och lättsam tonalitet och snygg design, berättar Niclas Bergenblad som är Creative Director på Navigator Communications. Det är bara synd att många missar på SEO:n och går miste om lättförtjänt digital synlighet. Huruvida det beror på okunskap eller slarv är svårt att säga, men de flesta skulle tjäna på den extra handpåläggningen.
Allt fler bloggar
Årets branscher är noggrant utvalda för att visa på spridningen inom bloggvärlden. Bland årets vinnare hittar vi såväl managementkonsulter som rekryterare och byggare. Företag inom både B2C och B2B har kartlagts och utvärderats. Varje blogg poängsätts med en femgradig skala efter tonalitet, design, funktionalitet, SEO och innehåll. Till skillnad från tidigare år då företagen som vände sig mot konsumenter hamnade i topp bland vinnarna, visar årets resultat att B2B-företagen börjar komma ikapp.
Viktigt som kunskapsledare
– Vi jobbar framför allt med B2B-kunder och bloggar för många av våra uppdragsgivares räkning. Resultaten vi ser från bloggarna är tydligt: antalet inlänkningar till hemsidan ökar markant, samtidigt som det lägger en god grund för den som vill vara kunskapsledare i sin bransch. Bloggen är ett utmärkt sätt att dela med sig av sin kunskap och kompetens, fortsätter Niclas Bergenblad.
Allt fler bloggar
Årets branscher är noggrant utvalda för att visa på spridningen inom bloggvärlden. Bland årets vinnare hittar vi såväl managementkonsulter som rekryterare och byggare. Företag inom både B2C och B2B har kartlagts och utvärderats. Varje blogg poängsätts med en femgradig skala efter tonalitet, design, funktionalitet, SEO och innehåll. Till skillnad från tidigare år då företagen som vände sig mot konsumenter hamnade i topp bland vinnarna, visar årets resultat att B2B-företagen börjar komma ikapp.
Viktigt som kunskapsledare
– Vi jobbar framför allt med B2B-kunder och bloggar för många av våra uppdragsgivares räkning. Resultaten vi ser från bloggarna är tydligt: antalet inlänkningar till hemsidan ökar markant, samtidigt som det lägger en god grund för den som vill vara kunskapsledare i sin bransch. Bloggen är ett utmärkt sätt att dela med sig av sin kunskap och kompetens, fortsätter Niclas Bergenblad.
Vill du veta mer om Sveriges bästa branschblogg eller är intresserad av att starta en företagsblogg är du varmt välkommen att höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director Digital and innovation strategy
.help-center .help-details.help-bg-1{ background-color: #ededed; }
.help-center .help-details.help-bg-1 * { color: #3c3c3b; }
.help-center .help-details.help-bg-1 .contact-info p a:hover {color: #ec6602;}
.help-center .help-details.help-bg-1 .contact-info p a:hover em { color: inherit; }