Bubbel, plockmat och kreativa kommunikationslösningar. Den 20 mars är det dags för årets nomineringsvernissage inför den prestigefulla reklamtävlingen Guldägget. I år har vi på Navigator fått äran att vara värdar för evenemanget. Ta med dina kollegor och inspireras av det bästa inom svensk reklam. Varmt välkommen!
Tid: Den 20 mars, förmingel kl. 16:30, bidragen släpps kl. 17:00
Plats: Hos Navigator på Norra Vallgatan 102, Malmö
Anmäl dig här
OBS! Vi behöver din anmälan före den 16 mars.
Vad är Guldägget?
Guldägget är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Den startade 1961 och har sedan dess vuxit och blivit en allt bredare tävling som nu täcker in det mesta som kan kallas kommunikation. Syftet är att höja den kreativa standarden och därmed föra svensk kommunikation framåt. Guldägget drivs och genomförs av Sveriges Kommunikationsbyråer. Här kan du läsa mer om Guldägget
Vad är Guldägget?
Guldägget är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Den startade 1961 och har sedan dess vuxit och blivit en allt bredare tävling som nu täcker in det mesta som kan kallas kommunikation. Syftet är att höja den kreativa standarden och därmed föra svensk kommunikation framåt. Guldägget drivs och genomförs av Sveriges Kommunikationsbyråer. Här kan du läsa mer om Guldägget
Hur utses vinnarna?
Guldäggstävlingen belönar bidrag som är producerade i Sverige och är uppdelad i 14 kategorier: Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Film, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Mobilt, Onlinefilm, PR och Utomhus. Priserna – Guldäggen, Silveräggen och Diplomen – utses av en jury som består av 50 jurymedlemmar, inklusive en juryordförande. Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen:
- Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet.
- Tydlighet – Att få fram ett budskap.
- Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren.
- Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm.
- Omdöme – Att ej bryta mot god etik.
Vilka specialpriser delas ut?
Vinnarna koras på Guldäggsgalan som arrangeras varje år kring påsk, därav namnet. På galan delas även fem specialpriser ut:
- Guldskrift – som utses av Guldskriftsakademien.
- Guldblick – som utses av Guldblicksakademien.
- Titanpriset – som utses av KOMM:s styrelse.
- Platinaägget – som utses av Platinaakademien.
- Kycklingstipendiet – som utses av en specialjury med bl a föregående års vinnare.
Vilka är Komm?
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för konsultföretag inom marknadskommunikation, som arbetar med analyser, strategier, utformning, genomförande och uppföljning. Navigator är en av branschorganisationens närmare 300 medlemmar sedan många år tillbaka. Här kan du läsa mer om Komm
Vill du veta mer?
Hör gärna av dig om du vill veta mer om Guldäggsvernissaget.
- Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för budskapet.
- Tydlighet – Att få fram ett budskap.
- Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren.
- Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm.
- Omdöme – Att ej bryta mot god etik.