Vi är glada över att även stärka upp vårt team med en ny digital strateg och hälsar Sara Harlin varmt välkommen! Såklart passade vi på att ställa några snabba frågor om vad hon gjort tidigare i karriären och vad hon pysslar med på fritiden, så att du kan lära känna henne.
Varför sökte du dig till Navigator?
Jag har följt Navigator ett tag och det som lockat är bland annat bredden som finns här på byrån, både i kompetens och i uppdrag. Jag ser nu fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med härliga kollegor och att bidra med mina kunskaper och erfarenheter. Bland annat inom användbarhet och tillgänglighet i digitala kanaler.
Vad har du för utbildningar i ryggsäcken?
Jag har en fil. kand som informationsarkitekt, med en digital inriktning. Därutöver har jag läst copywriting på Berghs och en go mix av fristående universitetskurser inom arkitektur- och designhistoria, genusvetenskap, engelska och grafisk design. Jag läste också två år på folkhögskola, med konstinriktning, efter gymnasiet.
Vad är det bästa med att vara digital strateg?
Att jag får använda både min analytiska och kreativa sida för att hitta fram till bra och hållbara lösningar. Att få göra skillnad genom kommunikation, i nära samarbete med uppdragsgivare och kollegor.
Finns det något varumärke som du tycker är riktigt duktiga på att kommunicera?
Oj, det finns många som gör ett bra jobb! Oatly, IKEA och ICA är självklara exempel på varumärken som lyckats bra med att kommunicera en tydlig riktning och bidra till engagemang i samhällsfrågor. Inom det digitala inspireras jag också av danska trafikverket, Sikker Trafiks, analysdrivna arbete i utvecklingen av deras digitala kanaler. För att nämna ett lokalt exempel så var jag för ett par veckor sedan på Boulebar här i Malmö och deras storytelling är riktigt bra!
Vilken typ av kunder har du arbetat med?
De senaste åren har jag arbetat på Region Skåne, med flera olika kommunikationsuppdrag. Dels har jag ansvarat för de digitala kanalerna och arbetat med utvecklingen av intranät och externa webbar. Dels har jag varit kommunikatör i en rad större projekt; allt från framtidens vårdcentral till plusenergihus och minskat matsvinn. Jag har också arbetet med utvecklingen av Region Skånes varumärke.
Vilket är det roligaste projekt du varit med om?
Det roligast är att få komma in tidigt i ett projekt, för att sätta koncept och strategier och sen se det växa. Ett exempel på det är Region Skånes nya intranät, som ska bidra till en ökad effektivitet för de runt 34 000 medarbetarna. Jag var med och skapade behovsanalys, koncept, ny struktur och skrev nya texter. Hela kedjan, med andra ord.
Har du några spännande fritidsintressen?
Nja, tyvärr har jag inga dolda talanger som att sluka eld eller någon medalj från Toughest att skryta med. Men jag är en visuell person som gillar design, inredning, att teckna/måla och resa. Jag skulle gärna gå en kurs i drejning eller lära mig binda tjusiga buketter. Nu har jag och min man precis köpt hus, så det blir nog mer att rensa i rabatter och måla fasad som kommer att fylla fritiden framöver ;).
Sist men inte minst, berätta tre saker som gör dig glad!
Att vara med min man, familj och mina vänner. Jag blir också glad av gulliga hundar och krispiga tulpanbuketter.