I början av juni gav sig som vanligt ett kreatörsteam iväg från oss på Navigator för att delta på ett årligt kreativt forum som arrangeras av vårt globala byrånätverk Dialogue International. Representanter från 25 länder och 17 byråer möttes för att gemensamt lösa upp några viktiga kommunikativa knutar för ett utvalt kundföretag hos värdbyrån.
Kreativt forum
Forumet för samman handplockade individer från varje byrås kreativa och digitala avdelningar. Dessa sätts gränslöst samman i virutella team som får 48 timmar på sig att skapa en vinnande pitch och presentera för en kund som finns på plats live. 2016 var det Madrid-baserade byrån Social Noise som stod som värd för eventet. Social Noice, som anslöt till nätverket 2014, hade ordnat så att grupperna skulle skapa en kampanj för den pan-europeiska återförsäljaren Neinver. Kolla på filmen och se hur det gick!
Tidigare utmaningar
Tidigare utmaningar på de kreativa forumen har varit att skapa nytänkande och annorlunda kampanjer för olika nätverksbyråers kunder. Ett exempel är USA-ledda InSinkErator. Ashley Munden, Europe-Russia MD för InSinkErator konstaterade vid forumet 2015, som genomfördes av Dialogues byrå i England, Ware Anthony Rust, att ”Det här eventet är ur mitt perspektiv unikt. Jag har inte hört om någon annan som samlar så många kunniga människor och får dessa att arbeta gränsöverskridande under några intensiva dagar för att tänja på gränserna och skapa kampanjer som går utanför boxen”.
Värdbyrån konstaterar
Miguel Pereira, CEO på Social Noise, kommenterar: “Dialogues kreativa forum visar på ett nytt sätt att arbeta inom byråvärlden. I linje med det ethos som präglar Generation X främjar det samarbete, i motsats till konkurrens, som en av hörnstenarna för sin framgång. Delegaterna delas in i lag med okända likasinnade från andra byråer och utsätts för spännande utmaningar – såväl affärs- som nöjesrelaterade. De ska hitta ledarskapet, komma överens om processer och metoder, generera kreativa idéer och ta gemensamma beslut. Hela tiden med ett gemensamt mål och under tighta tidsramar. Det är modellen för en modern byrå.”
Ordföranden kommenterar
Frédéric Faivre, Ordförande för Dialogue International och partner på franska byrån Grenade & Sparks, säger: “Det årliga forumet tillåter oss att fånga unika perspektiv från hela världen. Det ger varje medlemsbyrå konkret insikt i hur olika marknader och målgrupper fungerar. Det representerar ett modernt angreppssätt på internationellt varumärkesbyggande. På så vis speglar det nätverket som helhet – ett flexibelt men samlat samarbete med experter på varje viktig marknad. Till skillnad från de flesta globala nätverk är Dialogue International ett byrånätverk för varumärken som vill utmana på nya marknader. 17 oberoende byråer från USA och Mexico till Turkiet och Iran utnyttjar sin entreprenörskraft för att erbjuda spännande och innovativa lösningar för sina kunder. Forumet är ett väletablerat och framgångsrikt event som ger kunderna tillgång till några av de främsta hjärnorna inom kommunikation i världen. Har du ett varumärke som du vill att vi ska hjälpa dig att utveckla är du varmt välkommen att höra av dig”.
Kontakta oss gärna
Vill du veta mer om vårt globala nätverk Dialogue International är du varmt välkommen att höra av dig.