Merger – så lyckas du med din sammanslagning
Ett samgående mellan två bolag är en omfattande process som inte sällan underskattas. Även om det på pappret ser ut att finnas många likheter mellan bolagen vad gäller kultur, arbetsprocesser och tjänster så krävs det mycket hårt arbete för att alla synergier ska falla ut. Ett exempel på en riktigt lyckad och väl genomförd merger är den mellan Tyringe och PipeChain, två IT-bolag som blev ett för inte så länge sedan.
Många aspekter att ta hänsyn till
Det handlar om en väl avvägd balansakt där det gäller att hålla medarbetarna involverade och kunderna uppdaterade samtidigt som man jobbar fram det nya erbjudandet utan att påverka de dagliga leveranserna till kunder och partners. Det krävs såväl momentum i mergern som business as ususal. Dessutom är det inte ovanligt att man tappar några personer på resan, som antingen inte ser samma möjligheter eller som inte passar in i den framtida strukturen, vilket gör att nyrekrytering ofta är ett viktigt inslag i processen.
Gemensam vision som ledstjärna
För att lyckas krävs noggrann planering. Ofta är det bra att låta en ny gemensam vision eller mission vara ledstjärna i arbetet som hjälper medarbetare (och kunder) att visualisera resan och se vart man är på väg tillsammans. Precis så gjorde de två IT-bolagen PipeChain och Tyringe när man gick samman för något år sedan.
”Vi såg tidigt att vi skulle kunna komplettera varandra på ett bra sätt och skapa ett gemensamt starkt erbjudande”, konstaterar Hans Berggren, vd för koncernen.” Tillsammans gav det oss möjlighet att förverkliga våra kunders supply chain-visioner på ett helt nytt sätt.”
Ledande inom supply chains
Idag är PipeChain ledande i Norden inom digitalisering av vitala delar inom Supply Chain-området. PipeChain är ett svenskbaserat mjukvaruföretag med global räckvidd och 700+ kunder i Europa, USA och Asien samt 22 000+ anslutna partners i supply chain-nätverket. Huvudfokus är lösningar inom Supply Chain Management och Supply Chain Networks. Tack vare samgåendet har PipeChain breddat sin portfölj och kan skapa ännu bättre värden för sina kunder.
”Vi gör våra kunders supply chains mer kraftfulla genom att integrera och effektivisera alla deras affärsflöden. På så vis frigör vi finansiella mervärden och skapar långsiktigt hållbara lösningar som underlättar automatiserat beslutsfattande och bidrar till ökad konkurrenskraft”, beskriver Hans.
Ny varumärkesstrategi och webbplats
PipeChain valde efter en pitch att ta hjälp av Navigator i samband med sammanslagningen. En ny gemensam varumärkesstrategi. kommunikationsplattform och visuell identitet togs fram i samarbete med ledningsgruppen. För att nå ut med det nya gemensamma erbjudandet togs även en ny webbplats fram.
Grundlig intern implementering
Samtliga medarbetare involverades i arbetet med vision, mission och kärnvärden och implementeringen avslutades med en gemensam resa för hela nya PipeChain.
“Att få samtliga medarbetare att känna sig inolverade i processen är oerhört viktigt i samband med en sammanslagning”, påpekar Peter Imhäuser, Client director på Navigator. “Vi genomförde flera workshops med teamen på PipeChain för att skapa förståelse för den nya gemensamma plattformen och resan.”
Intern och extern visionsfilm
För att skapa emotionellt engagemang och för att förtydliga helheten togs även en film fram som beskriver det nya PipeChain för såväl de egna medarbetarna som partners, kunder och potentiella kunder.
Omarbetat kommunikationsmaterial
Som en del i arbetet ingick även att applicera den nya grafiska profilen och de uppdaterade budskapen på olika typer av kommunikationsmaterial såsom stationary, powerpointmallar och techpapers.