Nya Skånskan blir närmare och tydligare

Den 2 februari nylanseras Skånska Dagbladet. ”Nya” Skånskan blir mer lättläst, tydligare och får en ännu starkare lokal prägel. Nylanseringen stöds av en stor kampanj som innehåller annonser, TV-reklam, radioreklam och DR.


Skånska Dagbladet vill komma närmare sina läsare och sätter nu större fokus på de lokala och nära nyheterna.

– Jag tror det blir viktigare för alla läsargrupper att läsa om sådant som berör och ligger nära en själv, säger Richard Kling, Skånska Dagbladets VD. Givetvis ska vi fortsätta att rapportera om riks- och världsnyheter, men det viktiga för oss är det som är viktigt lokalt.

Nylanseringen innebär också att tidningen blir tydligare. Det ska bli enklare att hitta i tidningen genom att delarna får mer distinkta profiler. Skånska Dagbladet har också bytt tryckeri, vilket innebär bättre kvalitet och fyrfärgstryck på alla sidor.

Kampanjen som stödjer nylanseringen har temat ”Närproducerat” och ska framför allt lyfta fram Skånska Dagbladets starka lokala närvaro. Kampanjen är framtagen av Navigator i Malmö och innehåller annonser, TV-reklam, radioreklam och DR.

– Vår målsättning är att kampanjen ska bidra till både fler läsare och fler annonsörer, säger Johan Larsson, projektledare på Navigator.

Förändringen av tidningen har gjorts samtidigt som en stor organisationsförändring, där flera personer varslats.

– Vi behöver förändra både tidning och organisation för att göra Skånska Dagbladet till en bättre och mer konkurrenskraftig tidning, säger Richard Kling.

Arbetsgrupp Navigator: Projektledare Johan Larsson, AD Victoria Schönström, Copy Niclas Bergenbladh, Produktionsledare Frida Löfgren, AD-ass Christoffer Andersson.

Filmbolag: Barbro Filmproduktion, Regissör Tobias Ahlstedt, Producent Cilla Öwall.

Radioproduktion: Ljudateljén, Producent Andy Lundgren

För mer information kontakta:

Richard Kling, VD Skånska Dagbladet, richard.kling@skd.se
Johan Larsson, projektledare Navigator, johan.larsson@navigator.se
0733 – 43 99 31

Share