no-useningssokarna3 Spänningssökarna är en kampanj från Kraftringen som syftar till att öka kunskapen om energi och hållbarhet. Navigator har varit involverat i allt från tävlingsupplägg till kommunikation under hela kampanjperioden.
Rekordintresse för Spänningssökarna
I år bjöds samtliga niondeklassare i Lund, Eslöv, Hörby och Lomma in och gensvaret blev rekordstort. Över 1000 elever i 42 klasser, av 56 inbjudna, deltog i arbetet med att ta fram nya spännande energilösningar för framtiden. När tävlingen avslutades i november stod klass 9C på Fäladsgården i Lund som vinnare med sitt bidrag ”Självladdande dator”. Den publika omröstningen genererade hela 76 000 röster, en ökning med 13 000 röster jämfört med föregående år.
Positivt resultat
I skolorna mottogs Spänningssökarna väl bland både elever och lärare. 65% av eleverna uppger att de lärt sig mer om energi och hållbarhet, och 85% av eleverna skulle gärna rekommendera andra elever att delta. Även lärarna var positiva till Spänningssökarna, hela 91% skulle rekommendera andra lärare att delta.
Aktivitet i flera kanaler
Allmänheten har kunnat följa tävlingen via Spänningssökarnas hemsida, blogg, och i sociala medier. Aktiviteterna har marknadsfört via annonser i tidningar och aktiviteter på Facebook samt genom remarketing och banners på exempelvis Skånskan,se, Sydsvenskan.se och Hemnet.se. Mediabyrå för Spänningssökarna är Starcom och no-useningssokarna.se är framtagen i samarbete med 040 Internet.
Ökad kunskap kring energi
Sammanfattningsvis har Spänningssökarna 2014 ökat kunskapen om energi hos ännu en generation niondeklassare. Samtidigt har den breda allmänheten fått ökad kännedom om Kraftringens arbete i de viktiga hållbarhetsfrågorna. Följ Kraftringen på webben >> Följ Kraftringen på Facebook >>