Grundkurs Medierelationer – så kommer du igång!

 
shutterstock_97435724
Journalister beskrivs ofta som den tredje stadsmakten och har stor integritet. Det urval de gör i den mängd information de får avgör vad som senare diskuteras i lunchrummen och många gånger vilka beslut som fattas. Och det går att påverka mediernas urval.

Nå ut med dina budskap

Genom att presentera sina budskap på ett nyhetsmässigt sätt och långsiktigt bygga relationer med medierna ökar dina chanser att få ut dina egna budskap i medierna. Faktum är att en stor del av det vi läser i tidningar och ser på nyheterna är PR-genererat.

Fånga intresset med rätt vinkling

Utmaningen är att veta vilka budskap som kan vara en nyhet, och att presentera dem på ett sätt som fångar journalistens intresse och underlättar dennes arbete. Ett lyckat arbete med medierelationer är ett mycket kostnadseffektivt sätt att öka synlighet, kännedom, stärka varumärket och nå ut med sina budskap. Dessutom har det som rapporteras på redaktionell plats i medierna högre trovärdighet än annonser på motsvarande ställe.

Kom igång på egen hand

Grundkurs Medierelationer lär dig hur du själv kan komma igång med ditt PR-arbete genom medierelationer och ger dig verktygen för att du själv ska kunna börja arbeta med medierelationer, eller bli en bra kravställare vid köp av PR-tjänster.

Kursen består av följande delar:

1. Varför Medierelationer? Lär dig förstå skillnaden mellan PR och reklam, och hur de kompletterar varandra.

2. Så funkar medierna Bra medierelationer bygger på en förståelse för mediernas förutsättningar och journalistens arbetssätt.

3. Nyhetsvärdering Lär dig lyfta fram nyheten i ett budskap för att öka chanserna för mediegenomslag.

4. Mediestrategi Olika nyheter kommuniceras på olika sätt. Hur får du bäst genomslag för din nyhet mot din målgrupp?

5. Pressmeddelande Lär dig skriva nyhetsmässigt på ett sätt som fångar journalistens uppmärksamhet.

6. Kontakta en journalist Lär dig vett och etikett i mediekontakter. Vi tränar på mediepitchen.

7. Medielistan Så bygger du upp ett kontaktnät för medierelationer. Vi visar också vilka verktyg som finns för att hitta medier och journalister som är intresserade av dina ämnen.

8. Utvärdering Vilket reslutat kan du vänta dig av ditt arbete och hur värderas resultatet?

När?

Tidpunkt bestäms inom kort. Inklusive lunch

Var?

Hos oss på Navigator, Norra Vallgatan 102, Malmö.

Kostnad?

4 900 kronor per deltagare

För vem?

Kursen passar dig som arbetar med kommunikation, marknadsföring eller inom företagets ledning och är nyfiken på hur ni kan använda media i er kommunikation. Några förkunskaper är inte nödvändiga.

Kursledare

Kursen leds av Navigators PR-strateg Lovisa Hermansson. Lovisa har arbetat flera år som journalist och som PR-konsult på en av världens största PR-byråer.

Anmälning

Max tio deltagare per kurstillfälle. Anmälningar prioriteras utifrån tidpunkt för anmälan, så vänta inte med att anmäla dig. Fler kurstillfällen kommer att ges. Vid för få anmälningar flyttas kursen till ett senare tillfälle.

Anmälan till: info@navigator.se eller på telefon 040-10 35 85.

Share