Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Google RankBrain – vad är det? Har du hört begreppet är det förmodligen i samma mening som SEO och ranking. RankBrain är sedan 2015 en del av Googles kärnalgoritm, som använder maskininlärning för att hitta de mest relevanta resultaten för användares sökningar. I korthet innebär det att Googles algoritmer blir allt mer smarta och kan använda olika faktorer för att tolka en sökning och det svar användaren söker. Som gäller generellt med Googles sökalgoritm så är det inte många fler än Google själva, om ens de, som vet detaljerna i verktyget. RankBrain är inget undantag och Google väljer medvetet att inte lämna ut för mycket information om ämnet. Google vill naturligtvis leverera så relevanta resultat som möjligt på användarens sökningar, stora marknadsbudgetar och skickliga SEO-experter ska inte kunna styra detta. Det ska helt enkelt vara en sport att ranka högt på Google.
Hur viktigt är RankBrain?
Ännu är det bara Google som vet hur deras sökalgoritm fungerar i detalj och i sin helhet. Enligt Search Engine Land är RankBrain den tredje viktigaste parametern för hög ranking, bakom innehåll och inlänkningar. Dessa i sig består av många olika delar, var och en som kräver kunskap och bearbetning. Under 2015 användes RankBrain i 15 % av Googles sökningar, idag är det sagt att RankBrain används i mer eller mindre alla sökningar som görs.
Det som skiljer RankBrain från de hundratals andra uppdateringar Google gör årligen är kopplade till just maskininlärningsförmågan. Ur stora mängder data kan RankBrain lära sig att förfina sina resultatleveranser, bland annat baserat på var sökaren befinner sig, personalisering och hur sökorden används. RankBrain kan till exempel gissa sig fram till vilka ord som efterfrågas, även när användaren stavat fel.
Hur viktigt är RankBrain?
Ännu är det bara Google som vet hur deras sökalgoritm fungerar i detalj och i sin helhet. Enligt Search Engine Land är RankBrain den tredje viktigaste parametern för hög ranking, bakom innehåll och inlänkningar. Dessa i sig består av många olika delar, var och en som kräver kunskap och bearbetning. Under 2015 användes RankBrain i 15 % av Googles sökningar, idag är det sagt att RankBrain används i mer eller mindre alla sökningar som görs.
Det som skiljer RankBrain från de hundratals andra uppdateringar Google gör årligen är kopplade till just maskininlärningsförmågan. Ur stora mängder data kan RankBrain lära sig att förfina sina resultatleveranser, bland annat baserat på var sökaren befinner sig, personalisering och hur sökorden används. RankBrain kan till exempel gissa sig fram till vilka ord som efterfrågas, även när användaren stavat fel.
Fortsatt fokus på bra innehåll
Kort sagt kommer RankBrain hjälpa Google att fortsätta premiera hög kvalitet på innehåll. Rankbrain är inte utvecklat för att kunna optimeras för, på samma sätt som on- och offpage-metoderna, funktionen är smartare än så. Därför är det svårt att peka på specifika åtgärder hos webbplatser som hjälper Google att hitta rätt innehåll. Istället är det fylligt, kvalitativt och varierande innehåll som bör ligga i fokus för ditt SEO-arbete.
Relaterade inlägg
SEO för B2B, del 4: Förtroende
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…
Läs hela