Varumärkesstrategier i vardagen
6 nov, 2014Det har doktorerats, skrivits hyllmeter efter hyllmeter och teoretiserats i det oändliga omkring begreppet varumärkesbyggande. För oss är det dock mycket enkelt. Därmed inte sagt att det är lätt. Tvärtom tycks konsten att inte krångla till något vara en av de svåraste man kan ägna sig åt. Vår ambition är att göra varumärkesstrategier till något tydligt, enkelt och konkret användbart i vardagen.
Tio tankar kring Internet of Things
4 nov, 2014Igår var det fokus på Internet of Things (IoT) på Slakthuset i Malmö som inledning på den årliga konferensen Öredev. Konferensen arrangeras av en av våra samarbetspartners JayWay och huvudansvarig är Pär Sikö som flera av våra kunder hade möjlighet att träffa vid vår senaste Inspirationsfrukost kring Wearables. Internet of Things har diskuterats under flera år men med den exponentiella utveckling som sker inom området är det först nu som fenomenet slår igenom med full kraft. Hur kommer detta att påverka världen för oss som arbetar och brinner för varumärken och kommunikation? Här följer några blandade tankar och reflektioner.
Bloggsamarbete och sociala medier – vad säger lagen?
28 okt, 2014Idag använder nästan alla någon form av sociala medier. Medan många av oss är upptagna med att fundera ut vad vi skall blogga om så är det lätt att glömma bort sådana enkla saker som att reklam skall se ut som reklam och att en avsändare fortfarande skall kunna kännas igen i den digitala världen. Vad är det egentligen som gäller vid bloggsamarbete?
Brainwriter, ett samspel mellan hjärna och maskin
9 okt, 2014Brainwriter kan kategoriseras som ”wearable technology” och innefattar teknologi som man bär på kroppen. Tanken bakom Brainwriter är att man ska kunna ägna sig åt design och skapa konst utan att använda kroppen. Idén bygger på den tidigare uppfinningen Eyewriter.
Wearables förbättrar ditt uppkopplade liv
6 okt, 2014En av de hetaste trenderna inom mobil teknik det senaste året handlar om wearables. Smarta, uppkopplade prylar som du bär på dig. Det kan vara en pryl som Samsung Galaxy Gear – en smartwatch som kan kolla mailen och påminna om nästa möte. Eller hypade Google Glass – ett par uppkopplade glasögon som både kan söka på internet och filma. Vi har hittills bara fått en försmak av vad som komma skall – tekniken är ung och är under snabb utveckling.
Tre saker att tänka på i förändringsprocesser
20 aug, 2014Att åstadkomma en förändring är kanske inte så märkvärdigt i teorin, men i praktiken kan det vara ack så mödosamt. Många är de företag och organisationer som kämpat med att få alla ”att dra åt samma håll”, ”med på tåget” eller ”att jobba mot samma mål”. Uttrycken kopplat till förändringsprocesser är många, men för att nå framgång så är tillvägagångssättet alltid mer eller mindre det samma.