Världens 10 högst värderade varumärken
11 feb, 2015Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men nu är paradigmskiftet ett faktum när Apple stannar överst på tronen 2014 med Google som den närmaste konkurrenten.
Vad ska en innehållsstrategi för sociala medier innehålla?
26 jan, 2015Det finns många faktorer som avgör hur framgångsrik man är med sina aktiviteter i egna kanaler och sociala medier. Engagemang, kontinuitet och kunskap om mottagaren är viktigt men även rätt struktur med effektiva arbetsrutiner och tydlig ansvarsfördelning. Är det dags för dig och ditt företag att ta fram en innehållsstrategi? Här får du några goda råd på vägen.
Den digitala resan
23 jan, 2015Hur ska du hantera ditt varumärke på den nya digitala arenan? Hur ska du följa och hjälpa dina potentiella kunder från behov till beslut? Hur ska du få marknad och sälj att ha gemensamma mål och stötta varandra? Vilka processer, system och strategier behöver du investera i? Frågetecknen är många när man ger sig ut på den digitala resan.
Hållbar trend – att låna istället för att äga
19 jan, 2015Ett populärt alternativ till att köpa produkter som endast kommer till användning vid få tillfällen är att låna dem. Det ökade miljö- och hållbarhetstänket som har vuxit fram bland dagens konsumenter är en bidragande faktor till denna popularitet. Att det även är ett sätt att bespara plånboken är en bonus. Att låna istället för att äga är en hållbar trend som du säkert kommer att höra mer om framöver.
10 trender för ett mer digitalt 2015
9 jan, 20152015 har precis börjat och vad är då lämpligare än att ta en titt på de tekniktrender som kommer att prägla året? Inte minst inom området kommunikation öppnas hela tiden nya möjligheter i takt med att användarna anammar den nya tekniken. För företagen gäller det att anpassa sig då kommunikationen sker allt mer på mottagarens villkor. Annars riskerar man inte bara att bli betraktade som omoderna, man kan missa givna affärsmöjligheter och på sikt även tappa i konkurrenskraft. Kolla in listan och se vilka möjligheter som finns för ditt företag att skapa ett mer digitalt 2015.
Exempel på viral kommunikation
7 jan, 2015Sociala kanaler som Facebook och Twitter svämmar över med statusuppdateringar om förkylning och snoriga näsor. Det är med andra ord ett smart drag att lansera en kampanj för nässpray på nätet. Här letar många efter information om behandlingar vilket ger möjligheten att kommunicera sitt budskap och nå sin målgrupp med viral kommunikation. Tricket är att göra det så pass intressant att informationen sprids.