Fildelning minskar – lättare att ta betalt för innehåll

18 nov, 2014

Den stora frågan har länge varit hur man ska kunna hitta en modell för att kunna ta betalt för innehåll på nätet. Många kämpar fortfarande i motvind, exempelvis nyhetsbranschen, men när det gäller musik och film syns en ljusning.

Läs hela

Nätet fångar ständigt fler och allt yngre

17 nov, 2014

För många grupper är idag internet en helt integrerad del av vardagen, och nästan hälften av svenskarna använder nätet flera gånger varje dag. Men ständigt kommer nya användare till – förra året cirka hundra tusen svenskar. Trots detta återstår det en miljon svenskar som inte använder internet alls.

Läs hela

Varumärkesstrategier i vardagen

6 nov, 2014

Det har doktorerats, skrivits hyllmeter efter hyllmeter och teoretiserats i det oändliga omkring begreppet varumärkesbyggande. För oss är det dock mycket enkelt. Därmed inte sagt att det är lätt. Tvärtom tycks konsten att inte krångla till något vara en av de svåraste man kan ägna sig åt. Vår ambition är att göra varumärkesstrategier till något tydligt, enkelt och konkret användbart i vardagen.

Läs hela

Tio tankar kring Internet of Things

4 nov, 2014

Igår var det fokus på Internet of Things (IoT) på Slakthuset i Malmö som inledning på den årliga konferensen Öredev. Konferensen arrangeras av en av våra samarbetspartners JayWay och huvudansvarig är Pär Sikö som flera av våra kunder hade möjlighet att träffa vid vår senaste Inspirationsfrukost kring Wearables. Internet of Things har diskuterats under flera år men med den exponentiella utveckling som sker inom området är det först nu som fenomenet slår igenom med full kraft. Hur kommer detta att påverka världen för oss som arbetar och brinner för varumärken och kommunikation? Här följer några blandade tankar och reflektioner.

Läs hela

Bloggsamarbete och sociala medier – vad säger lagen?

28 okt, 2014

Idag använder nästan alla någon form av sociala medier. Medan många av oss är upptagna med att fundera ut vad vi skall blogga om så är det lätt att glömma bort sådana enkla saker som att reklam skall se ut som reklam och att en avsändare fortfarande skall kunna kännas igen i den digitala världen. Vad är det egentligen som gäller vid bloggsamarbete?

Läs hela

Brainwriter, ett samspel mellan hjärna och maskin

9 okt, 2014

Brainwriter kan kategoriseras som ”wearable technology” och innefattar teknologi som man bär på kroppen. Tanken bakom Brainwriter är att man ska kunna ägna sig åt design och skapa konst utan att använda kroppen. Idén bygger på den tidigare uppfinningen Eyewriter.

Läs hela
Jenny Wendel
Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Jenny Wendel
Client Director Strategic communication