Lönar sig kreativ kommunikation?
10 jan, 2016Kreativ kommunikation är ett begrepp som föddes i USA under 60-talet. Innan dess bestod reklam i stor utsträckning av rak kommunikation där produktfördelarna radades upp och fokus låg på förnuftig argumentation (som i en annons för Kexchoklad 1940: ”Härlig proviant för skidfärden och långpromenaden”).
Så lyfter content ditt varumärke
7 jan, 2016Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, har varit ett av de hetaste buzzworden de senaste åren. Men inte utan anledning. Tiden då traditionell reklam ensamt kunde förflytta ett varumärke är förbi. Idag gäller det snarare att inte göra reklam, det kan upplevas både otidsenligt och påträngande. Konsumenterna styr och bestämmer åt vilket håll kommunikationen ska gå, vilket för tillfället är mot bra innehåll.
Smart teknik blev årets julklapp
16 dec, 2015Smart teknik tar allt större plats i våra hem och årets julklapp blev robotdammsugaren. Robotdammsugaren är helt klart en pryl av sin tid och HUI:s motivering stämmer bra överens med det moderna hemmet: ”Det har länge talats om det smarta hemmet och nu kan vi på riktigt säga att vi är där. Innovativ teknik driver på robotiseringen i samhället och med dagens tidspress söker vi verktyg som kan underlätta i vardagen. Robotdammsugaren kombinerar efterfrågan på hjälpredor i vardagen med ett starkt fokus på hemmet.”
Medieträningar en färskvara
13 dec, 2015Medieträningar syftar till att skapa en förberedelse och trygghet i intervjusituationen. För trots att många tycker att det är en skrämmande tanke att få frågor av en journalist är det nästan alltid ett ypperligt tillfälle att föra fram sitt budskap. Förutsatt att man är förberedd på rätt sätt!
Positionering – ta plats i kundens medvetande
2 dec, 2015Kampen om kundernas uppmärksamhet hårdnar i alla kanaler. Enligt undersökningsföretaget Yankelovich Research utsattes en amerikan 2014 för i genomsnitt 5 000 kommersiella budskap varje dag. Självklart passerar många av dem förbi helt obemärkta. Våra hjärnor kan inte ta in allt och av det vi ändå uppmärksammar fastnar väldigt lite. Faktum är att vi bara klarar av att hålla ett fåtal varumärken i huvudet samtidigt. Med andra ord är det viktigt för dig att vara ett av dem. Men hur lyckas man med det? Svaret är positionering – du måste hitta din egen position i dina kunders medvetande.
Receptet för ett starkt ingrediensvarumärke
26 nov, 2015Intel Inside, Teflon, Gore-Tex, Dolby Digital. Du känner säkert igen varumärkena. Alla i helt olika branscher. Ändå har de något väsentligt gemensamt. De är alla framgångsrika ingrediensvarumärken. Men vad krävs egentligen för att man ska bygga ett riktigt starkt ingrediensvarumärke? Och vad har man att vinna på att associeras med ett sådant varumärke?