Kategorier
- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Även 2016 hittar vi Apple överst bland världens högst värderade varumärken med Google som stark tvåa. En bra bit därefter kommer Coca-Cola tillsammans med Microsoft och Toyota. Men vad är det egentligen som gör Apple så framgångsrikt? Och vad karaktäriserar de snabbast växande varumärkena på listan?
Värdefullaste varumärket
En gång i tiden fanns det tydliga skiljelinjer mellan olika branscher och det var sällan något varumärke som var starkt inom flera. Idag bygger de vassaste och värdefullaste varumärkena sömlösa lösningar som spänner över flera sektorer. Lösningar som är skapade runt människan och hens behov oavsett bransch.
Värdefullaste varumärket
En gång i tiden fanns det tydliga skiljelinjer mellan olika branscher och det var sällan något varumärke som var starkt inom flera. Idag bygger de vassaste och värdefullaste varumärkena sömlösa lösningar som spänner över flera sektorer. Lösningar som är skapade runt människan och hens behov oavsett bransch.
Rör sig i takt med livet
De mest framgångsrika varumärkena är idag de som tar störst plats i din värld. De lever i ögonblicket och tillför nytta eller underhållning när du bäst behöver det var du än befinner dig. De rör sig i takt med livet och erbjuder mängder med kontaktytor som alla är snillrikt sammankopplade.
Starka samarbeten
För att lyckas lånar de från de bästa. De skapar starka samarbeten med specialisterna inom respektive fält och kan på så vis stärka sitt kärnerbjudande och bredda det mot nya målgrupper. Att växa är lika naturligt för dessa företag och varumärken som det är för oss människor. Tillväxten kräver en klar och tydlig strategi samtidigt som de använder ny teknik som språngbräda och styr genom en grundläggande förståelse för människors behov.
Apples ekosystem
Precis så jobbar Apple. Det är inte bara bra produkter och snygg design som ligger bakom framgångarna. De bygger sitt värde genom att skapa stora övergripande nätverk och system av sömlösa och intuitiva upplevelser. Ekosystem som levererar värde i varje interaktion och premium-upplevelser i alla led. System där mjuk- och hårdvara är integrerad och du som användare kan personalisera på lagom nivå utifrån dina behov. För dig som användare är det lätt att lägga till nya produkter. För varje ny produkt som läggs till skapas nya data som kan utnyttjas för att attrahera dig som användare att köpa igen och vilja ha mer.
Andra ekosystem
Två bra exempel på andra ekosystem är Amazon Prime och GE:s Predix. Amazon Prime länkar samman produktköp med video, musik, molnförvaring, logistik och personliga rekommendationer. Predix sammankopplar industriella tillgångar och använder data för att leverera insikter i realtid kring produktionsoptimering. Båda varumärkena Amazon och GE tillhör de företag på Interbrands lista som växer i värd.
Om undersökningen
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men sedan några år tillbaka är paradigmskiftet ett faktum med Apple överst på tronen och Google som den närmaste konkurrenten. De starkast växande varumärkena under 2016 är Facebook med 48 procent, Amazon med 33 procent och Lego med 25 procent.
Hela undersökningen
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen Interbrands Best Global Brands 2016, hittar du den på interbrand.com
Starka samarbeten
För att lyckas lånar de från de bästa. De skapar starka samarbeten med specialisterna inom respektive fält och kan på så vis stärka sitt kärnerbjudande och bredda det mot nya målgrupper. Att växa är lika naturligt för dessa företag och varumärken som det är för oss människor. Tillväxten kräver en klar och tydlig strategi samtidigt som de använder ny teknik som språngbräda och styr genom en grundläggande förståelse för människors behov.
Apples ekosystem
Precis så jobbar Apple. Det är inte bara bra produkter och snygg design som ligger bakom framgångarna. De bygger sitt värde genom att skapa stora övergripande nätverk och system av sömlösa och intuitiva upplevelser. Ekosystem som levererar värde i varje interaktion och premium-upplevelser i alla led. System där mjuk- och hårdvara är integrerad och du som användare kan personalisera på lagom nivå utifrån dina behov. För dig som användare är det lätt att lägga till nya produkter. För varje ny produkt som läggs till skapas nya data som kan utnyttjas för att attrahera dig som användare att köpa igen och vilja ha mer.
Andra ekosystem
Två bra exempel på andra ekosystem är Amazon Prime och GE:s Predix. Amazon Prime länkar samman produktköp med video, musik, molnförvaring, logistik och personliga rekommendationer. Predix sammankopplar industriella tillgångar och använder data för att leverera insikter i realtid kring produktionsoptimering. Båda varumärkena Amazon och GE tillhör de företag på Interbrands lista som växer i värd.
Om undersökningen
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men sedan några år tillbaka är paradigmskiftet ett faktum med Apple överst på tronen och Google som den närmaste konkurrenten. De starkast växande varumärkena under 2016 är Facebook med 48 procent, Amazon med 33 procent och Lego med 25 procent.
Hela undersökningen
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen Interbrands Best Global Brands 2016, hittar du den på interbrand.com
Andra ekosystem
Två bra exempel på andra ekosystem är Amazon Prime och GE:s Predix. Amazon Prime länkar samman produktköp med video, musik, molnförvaring, logistik och personliga rekommendationer. Predix sammankopplar industriella tillgångar och använder data för att leverera insikter i realtid kring produktionsoptimering. Båda varumärkena Amazon och GE tillhör de företag på Interbrands lista som växer i värd.
Om undersökningen
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland världens varumärken, Interbrand Best Global Brands, för att utröna vilka som är de högst värderade i världen. Under många år var listan relativt konstant med samma etablerade företag i topp såsom CocaCola och IBM. Men sedan några år tillbaka är paradigmskiftet ett faktum med Apple överst på tronen och Google som den närmaste konkurrenten. De starkast växande varumärkena under 2016 är Facebook med 48 procent, Amazon med 33 procent och Lego med 25 procent.
Hela undersökningen
Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen Interbrands Best Global Brands 2016, hittar du den på interbrand.com
Hela undersökningen Vill du läsa mer om varumärkesundersökningen Interbrands Best Global Brands 2016, hittar du den på interbrand.com
Relaterade inlägg
Vuxenlärande – en nyckel till framgångsrik förändring
Att få till stånd en bred och varaktig…
Läs hela