Kvalitet slår kvantitet inom content marketing

Det finns ett begrepp inom marknadsföring som varit på allas tunga det senaste decenniet. Content marketing. Innehållsmarknadsföring. Inget slår content, content is king. Sant, framför allt sedan traditionella metoder att nå målgrupperna (läs disruptiv kommunikation) ständigt tappar kraft. I dessa tider är det egenproducerat innehåll som ska locka besökare till hemsidor, bloggar och sociala medier. Varje företag är sin egen redaktion eller mediehus. Men precis som vanligt med trender finns det också risk att det slår över. I ivern att ständigt publicera nytt, fräscht och unikt innehåll för att tillfredsställa marknad och sökmotorer ser vi ofta exempel på att kvantitet blivit viktigare än kvalitet. Content med lågt värde, och i värsta fall även dåligt skrivet. Erfarenheten säger oss att detta är en farlig väg att gå.

Content till varje pris?

En färsk analogi. Vi har alla Swedbankskandalen i tydligt minne. Vad händer när man sätter kortsiktiga vinster främst? När man låter cash is king-sensmoralen råda, och slänger långsiktighet och förtroende överbord. Det spricker, förr eller senare, och då blir uppförsbacken brant. Precis samma sak med content. Det företag som försöker kamma hem snabba SEO-poäng genom att ösa ut halvhjärtade blogginlägg kommer på sikt att tappa i förtroende. Ja, SEO är viktigt, men dina kunders förtroende är viktigare. Låg kvalitet är inte vägen till framgång, framför allt inte när det kommer till kommunikation. Kommunikationens viktigaste uppgift är, nu och alltid, att skapa relationer och bygga förtroende.

Content måste skapa värde

Svårigheten att bemästra inom content marketing är att du måste underhålla både Google och dina kunder på samma gång. Bra innehåll ska skapa värde för dina besökare och samtidigt hjälpa dig att ranka på sökmotorerna. Men måste du välja ska du alltid välja att skriva för kunderna, inte för Google. Om de skulle hitta till någon av dina kanaler tack vare extremt SEO-optimerade texter, men inte få det värde de letar efter, så kommer förtroendet att naggas i kanten. Sker detta upprepade gånger kan du lita på att dina nyhetsbrev kommer att avprenumereras och ditt Facebookflöde att avföljas. Lika lite som folk vill ha reklam, lika lite vill de spammas med innehåll av låg kvalitet.

Kvalitet ligger i betraktarens ögon

Vad är då kvalitet inom content marketing? Det ligger i betraktarens ögon. Alltid. Det handlar om att vara relevant. Det handlar om att förmedla kunskap, om att underhålla och om att hålla dialogen levande. De företag som nått störst framgångar inom content marketing har alla en genomtänkt innehålls- och kanalstrategi. De jobbar med redaktionella planer som löpande skapar aktuellt och relevant innehåll. Och inte minst viktigt, de knyter till sig de bästa kreatörerna som vet hur man skapar innehåll av hög kvalitet. Vill du lyckas med content marketing? Prata gärna med oss på Navigator så hjälper vi dig med såväl strategi som genomförande.

mikael_sv-14Fler blogginlägg?

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Mikael Jisander
Copywriter
SEO and social media
Tel +46 40 631 62 18
mikael.jisander@navigator.se

 


 

leif_sv-14Intresserad av content marketing?

Hör av dig om du är intresserad av att veta mer om kvalitativ content marketing.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share