Är annonseringen död?

Annons. När tänkte du det ordet senast? Begreppet börjar mer och mer kännas som en relik från 1900-talet. Som ett störande avbrott i vår mediakonsumtion. Oavsett sammanhang, privat eller i jobbet, väljer vi ofta bort annonser. I TV. I mailen. Online. I slutet av 2018 använde 34% av svenskarna en adblocker, enligt statistikportalen Statista. Det innebär att en tredjedel av svenskarna inte går att nå via annonsering online.

Allt fler vill undvika reklam

Vårt beteende visar tydligt att vi inte vill ha den mängd reklam vi exponeras för, och att vi är beredda att ta till nya grepp för att undvika den. Inte särskilt goda nyheter för de mediaföretag som lever på annonsförsäljning, men väl ett incitament för målgruppsfokuserade företag att fundera två gånger över hur de fördelar sin marknadsföringsbudget. Vill du verkligen investera i något som dina kunder betalar för att undvika?

Annonser lika med fake news

Hittills inga större nyheter, eller hur? Men kanske ändå en välkommen påminnelse, för att inte slentrianmässigt addera annonsering till mediabudgeten. Men om då annonsering inte är rätt väg att gå, vilka vägar är då att föredra? Frågar man vilka källor till information människor litar på blir svaret: vänner, brandade hemsidor, redaktionella hemsidor och recensioner. Detta enligt Nielsen’s Global trust in Advertising Survey, en omfattande undersökning från 2015 där 30 000 personer i 60 länder svarade. Och för att spä på det ytterligare, enligt en undersökning från Rakuten Marketing 2017, associeras annonser i samma negativa kontext som fake news.

Värdeskapande innehåll

Slutsatserna vi kan dra från ovanstående är entydiga. Se till att styra om marknadsföringsbudgeten till sammanhang som uppskattas av dem du vill nå. Icke disruptiva sammanhang. Eget innehåll av hög kvalitet, som upplevs som relevant för läsarna. Samarbeten med influencers, eller som vi säger inom B2B – Key Opinion Leaders, som har en naturlig trovärdighet. Det finns många alternativ och gemensamt är att de handlar om att skapa content som dina kunder ska hitta och uppskatta, snarare än att avbryta deras upplevelser med oönskade annonser.

Respektera mottagarna

Betyder detta att annonseringen är död? Nej, men det finns idag mer effektiva sätt att få uppmärksamhet och bygga lojalitet. Men om du verkligen, verkligen känner att ditt företag fortfarande har behov av att annonsera, se då till att annonserna är tillräckligt relevanta och värdeskapande för dina målgrupper. Av ren respekt, för både mottagarna och för ditt varumärke. Annars är risken att de stänger av vidare kommunikation med ett enkelt klick.

mikael_sv-14Fler blogginlägg?

Vill du läsa fler inlägg som detta är du varmt välkommen att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Mikael Jisander
Copywriter
SEO and social media
Tel +46 40 631 62 18
mikael.jisander@navigator.se

 


 

leif_sv-14Hjälp med din kommunikation?

Om du vill ha hjälp med din kommunikation inom B2B är du varmt välkommen att höra av dig.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share