On-page 2019 – så sökoptimerar du ditt innehåll

Blir 2019 en nystart för ditt företags SEO-arbete? Härligt att höra! Men hur ska innehållet optimeras enligt 2019 års mest effektiva on-page-metoder? Vad tittar spindlarna efter och hur anpassar man innehållet on-page för det? Vi reder ut begreppen och ger dig ett bra startläge inför det kommande årets nya content.

Effektiva on-page-metoder för content

SEO är en av de viktigaste metoderna inom digital marknadsföring och bör vara utgångspunkten för resten av dina digitala satsningar. Genom att kontinuerligt skapa nytt innehåll och optimera det både on-page och off-page ökar du chanserna att ranka högre på Googles resultatsidor.

Högkvalitativt innehåll

Den gyllene regeln om bra och relevant content är fortfarande den tyngsta rankingfaktorn. Google fortsätter premiera fylligt innehåll med hög kvalitet och multimedia och som inte är allt för gammalt. Skapa nytt content och uppdatera och förbättra sånt som tidigare genererat många besök till sajten.

Mobile first-indexeringen

Googles mobile-first-indexering fortsätter växa. Se till att innehållet fungerar lika bra för mobil som desktop. Det ska ha samma funktioner och vara lika enkelt att använda, oavsett enhet! Det är lätt att tro att den egna branschens aktörer mest surfar på datorn, men kolla av om detta verkligen stämmer i Google Analytics.

Spegla innehållet på sökordets resultatsida

Hur ser SERPen (Search Engine Result Page) ut för ditt sökord? Är det fullt av bilder, videos och featured snippets? I så fall bör ditt content också innehålla det. Är det mest textbaserade svar? Då kanske det ändå är bild och animation ni bör satsa på, men även rikt textinnehåll.

Metataggar

Metataggar fortsätter vara grundläggande för on-page-optimering. Meta, titel, H1, H2 och H3, taggarna måste alla finnas med på varje sida. Detta är i regel en quick fix, men en kosta på dig en ordentlig genomgång för att se till att de alltid finns på plats.

Bilder

Låt inte tunga bilder förstöra din site speed. Dålig uppladdningshastighet påverkar ranking negativt så se till att alla bilder är komprimerade och funkar oavsett enhet. Glöm inte att sökmotoroptimera filnamn och alt-texterna också.

Addera sammanfattningar

Mer än var tionde googling har nu en featured snippet. För att hitta bra material till dessa tittar Google allt oftare efter sammanfattningar på texttunga sidor. Lägg därför lite extra tid på att skriva ihop sammanfattningar av ditt innehåll. Dessutom är det ett bra sätt att ytterligare addera sökordet.

Lägg till delningsknappar

Enligt Google är RankBrain nu den tredje viktigaste faktorn för hög ranking. Vad innebär det för din on-page-optimering? Jo, om du kan du få läsaren att dela din sida så visar det RankBrain att hen gillar innehållet. Så delningar är i allra högsta grad med och påverkar din ranking positivt.

Latent Semantic Indexing

Webbsidor med minst 2000 ord dominerar fortfarande på förstaplatserna på resultatsidorna. Men hur får man ihop så mycket text om bara ett enda ämne? Räddningen heter LSI, Latent Semantic Indexing. Det innebär att man inte längre måste fokusera på ett specifikt sökord och information om bara detta, utan även kan väva in annan relevant info runt sökordet. Det handlar om att skriva för den semantiska webben, och mer om hur man gör det kan ni läsa här.

Grammatiskt korrekt

Det låter kanske lite fånigt, men en ren och snygg text signalerar till Google att innehållet är seriöst och skapat för användaren. Stavfel, felsyftningar, för många skiljetecken också andra misstag är onödiga misstag när du lägger tid och resurser på att skapa kvalitativt content.

Så, sammanfattningsvis.

Googles sökalgoritmer förändras ständigt, men ovan har vi beskrivit några av de grundläggande parametrar som spindlarna tittar efter. Nya metoder tillkommer men kravet på kvalitet och användarfokuserat innehåll är det allra viktigaste för hög ranking. Se till att varje nytt inlägg uppfyller alla de punkter som behövs så att det ges så stor chans som möjligt att ranka högt.

sanna-sv15

Håll dig uppdaterad

Vill du hålla dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation och marknadsföring ska du prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Sanna Dehlin
Digital strategist
Marketing and communications
Tel +46 40 631 62 15
sanna.dehlin@navigator.se


 

leif_sv-14Hjälp med ditt varumärke?

Om du vill ha hjälp med en strategi för ditt varumärkesarbete är du varmt välkommen att höra av dig.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share