Hackvertising skapar nya spelregler

Det kan verka som att någon varit lite snabb på tangenterna, men hackvertising är faktiskt ett riktigt ord. Och en trend som spritt sig likt ett virus inom digital marknadsföring på senaste. Men vad innebär det egentligen?

Precis som det låter är hackvertising ett begrepp som hämtar inspiration från superhackers som Lisbeth Salander. Men tillskillnad från black-hat skills som att ta sig in på polisens intranät och läsa privata mejl, håller sig hackvertising inom den grå hattskalan. Det handlar helt enkelt om att med ett “hacker mindset” följa händelser i nyheterna och konversationerna som trender på sociala medier, för att hitta relevanta sätt att infoga sitt varumärke i samtalet. Även om det innebär att bryta vissa regler.

En av de som knäckt koden är Burger King.

Hamburgarkedjan som hackats – och hackar

För fem år sedan hackades Burger Kings twitterkonto av McDonalds fans, som roade sig med att byta profil- och bakgrundsbild till konkurrentens. Men sedan dess har rollerna blivit ombytta.

I samband med filmpremiären av Steven Kings ”Det” förra året, serverade hamburgerkedjan sin revansch kall. När eftertexten rullade visades en annons med taglinen ”The moral is, never trust a clown” följt av Burger Kings logotyp några sekunder senare.

Temat med clowner återkom under halloween. De första 500 gästerna klädda som clown fick en gratis whopper i utvalde restauranger. Ett erbjudande som spreds genom en video med taglinen ”Come as a clown. Eat as a King.” En inte heller så subtil nod till huvudkonkurrenten.

Om det gett effekt? Svar ja. Burger Kings hackvertising-strategi har över de senaste fyra åren lett till över 30 miljarder visningar och ett värde av 400 miljoner dollar i förtjänade medier. Teamet bakom hackvertising-kampanjerna mottog också utmärkelser vid årets Cannes Lions, festivalen där föregående års bästa reklam koras.

5 steg för att lyckas med hackvertising

Byrån bakom Burger Kings framgångar heter DAVID Miami. Och i Cannes gav Juan Pavier Peña och Ricardo Casal, båda Executive Creative Director på David Miami och självutnämnda teknisknördar, sina fem tips för att lyckas med hackvertising.

Steg 1: Hitta något som är värt att hacka

Det bästa sättet för att hitta det är genom att spendera tid på sociala medier, kolla på tv-shower och besöka sidor som Imgur.com, reddit.com och trendmap.com. Forum där det snabbt blir tydligt vad som trendar just nu. Det som hackare kallar ”avlyssning”.

Steg 2: Bli expert på ämnet

Oavsett om du hackar en politisk nyhet eller popkulturhistoriskt ögonblick, krävs att du blir expert på ämnet. Det är viktigt att känna till hela historien, för att hitta insikten och kunna infoga ditt varumärke på ett intelligent sätt. Det gäller alltså att lyckas komma in, precis som en hackare. Och att känna till reglerna för att kunna böja dem eller bryta dem.

“you need to know the rules so you can bend – or even break – them”

Ett exempel är insikten att Rumänien bara har en Burger King och den ligger inne på flygplatsen, efter säkerhetskontrollen. Det innebär att om du är rumänsk invånare är enda sättet att få en Whopper att lämna landet. Samtidigt finns en uppsjö av webbplatser som säljer billiga sista-minuten-flygbiljetter. Ur detta föddes idén om ”Whopper No-Show”, en webbplats som matchar hamburgarsugna med galet billiga flygbiljetter. Så billiga de inte skulle behöva användas för annat än som inträdesbiljett till restaurangen.

Steg 3: Infoga ditt varumärke i konversationen

Det mest avgörande steget är att koppla ihop ditt varumärket med ämnet. Likt skadlig kod som är designad för att ta kontroll över ett system, ska den kreativa idéen ta kontroll över konversationen. Tricket är att inte glömma ditt varumärkets tonalitet, och att det måste upplevas autentiskt och vara relevant för din målgrupp.

“insert the brand at the heart of the conversations going on”

Steg 4: Ring juristerna

Precis som datorhackning är hackvertising en känslig sak. Om det görs rätt kan det leda till stor framgång. Om det görs fel kan det orsaka stora problem. För att veta att du håller sig på rätt är det bra att ha någon som hjälper dig att navigera i de utmaningarna och eventuella problem som kampanjen kan leda till.

Steg 5: Utför attacken

Sista steget är att verkställa attacken och följa resultatet.

“It is risky, but it is worth it!”

Läs fler inlägg

Om du vill få fler inlägg som detta direkt i din inkorg, prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Sara Harlin
Digital Strategist
SEO, web and social media
Tel +46 40 631 62 19
sara.harlin@navigator.se

 


 

leif_sv-14Behöver du hjälp med nästa kampanj?

Vi hjälper dig gärna med från idé till utförande, varmt välkommen att kontakta oss.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se
Share