SEO för B2B, del 5: Länkar

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?

33 punkter att prioritera

Här har vi sammanställt de 33 viktigaste punkterna som påverkar din ranking hos Google. Vi har delat upp dem i olika blogginlägg och här kommer del 5 om länkar. Ambitionen är inte att vara heltäckande. Google har över 200 viktiga rankingsignaler och över 10 000 subsignaler som de utgår från. Dessutom gör de fler än 900 uppdateringar per år. Men genom att följa de grundläggande principer kring din SEO som vi presenterar här, kommer du att täcka upp för de viktigaste.

5.0 Länkar

Länkarna var den första riktigt avgörande faktorn ”off-page” för hur väl en webbplats eller sida rankar på ett visst sökord eller en viss sökfras. Google var snabbast ute med att räkna länkar för att avgöra relevans. Än idag är länkar, tillsammans med bra innehåll, något av det viktigaste för att lyckas. Men alla länkar är inte lika värda.

5.1 Kvalitet

Kommer dina länkar från trovärdiga, kvalitativa och respekterade sajter?

Sökmotorerna räknar och bedömer alla länkar in till din webbplats men beroende på varifrån de kommer som värderas de olika. Generellt kan man säga att en länk från en stor, respekterad webbplats ger mer kraft än en länk från en mindre välbesökt webbplats. Länkar från sidor, som bör vara relevanta för en sajt som din beroende på bransch etc, kan också ge högre ranking.

5.2 Texter

Använder du rätt ord för dina länkar till andra sidor?

När någon länkar till dig eller du länkar till någon annan är det viktigt att använda rätt ord och fraser i länken. Sökmotorerna tolkar texten för att bedöma hur relevant länken är och med rätt text beroende på landningssida och innehåll kan länken uppfattas som mer värd.

5.3 Antal

Har du många länkar som pekar till dina sidor?

Antalet länkar är också en viktig faktor som påverkar rankingen. Många länkar från många olika webbplatser är såklart det bästa men som nämnts tidigare så påverkas det också av vilken kvalitet länkarna har och vilken kvalitet webbplatsen som det länkas från har.

5.4 Betalda

Har du köpt länkar i tron att du ska rankas högre?

Ett stort antal länkar som plötsligt dyker upp på en webbplats är en tydlig varningsklocka för de flesta sökmotorer idag. I värsta fall kan det innebära att webbplatsen straffas för detta och att få straffet hävt är inte det lättaste. I slutändan handlar det om att följa Googles regler och varken köpa eller sälja länkar.

5.5 Spam

Har du skapat länkar genom att spamma bloggar, forum eller andra sajter?

Detta är såklart heller inte att rekommendera. Sökmotorerna är smarta idag och reagerar direkt när de misstänker att något inte går rätt till eller avviker från det normala. Skulle du ha gjort något fuffens eller fått hjälp av någon SEO-expert som inte är renhårig kan du såklart ta bort länkarna och hoppas på att du blir förlåten…

niclas_sv-14Hjälp med SEO för B2B?

Vill du ha hjälp med hur du ska tänka kring SEO för B2B är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share