Är bounce rate alltid relevant?

Bounce rate är ett begrepp inom webbanalys som det är lätt att ha en förutfattad mening om. Det kan kännas givet att den ska vara så låg som möjligt och att en hög bounce rate då är ett solklart symtom på att något är fel med sidan. Men är det verkligen så självklart? Är det ens alltid relevant att titta på bounce rate?

Vad är bounce rate?

Det finns olika definitioner av bounce rate, men enligt Google räknas en bounce (avvisning) som ett ensidesbesök. Enkelt uttryckt betyder det att en besökare landar på din webbplats och sen inte går vidare inom samma session. Alltså varken klickar sig vidare till en annan sida i menyn eller via en länk på sidan.

Bounce rate (avvisningsfrekvens) är ett mätvärde i Google Analytics som mäter andelen sessioner med ensidesbesök, dividerat med det totala antalet sessioner för din webbplats. Om du kopplat Google Analytics till din webbplats kan du se statistik för hela webbplatsen och för enskilda webbsidor. Det sistnämnda är oftast mest intressant eftersom olika sidor tenderar att ha olika syfte och mål.

Sätt realistiska mål

En fråga vi brukar få är vad som är bra bounce rate – eller normalt? Det korta svaret är att det beror på sidans innehåll och syfte. Men för att få en ungefärlig uppskattning kan du jämföra dina resultat med en infographic från Hubspot som presenterar genomsnittlig bounce rate för olika typer av sidor:

  • Contentsidor: 40-60%
  • Lead generation: 30-50%
  • Bloggar: 70-90%
  • Försäljningssidor: 20-40%
  • Servicesidor: 10-30%
  • Landningssidor: 70-90%

Generellt sett är det alltså rimligt att sidor vars syfte är att informera eller inspirera har en högre bounce rate än sidor som ska konvertera.

Bounce rate mäter inte kvalité

Det är lätt att tänka att en bra webbplats gör att besökaren vill klicka sig vidare till flera sidor. Och att en optimal sida därför bör ha en låg bounce rate. Men så enkelt är det inte. Bounce rate mäter inte kvalitén på sidan.

Att alltid optimera för så låg bounce rate som möjligt gör inte alla sidor mer användarvänliga. Tvärtom kan du göra användarupplevelsen sämre genom att exempelvis dela upp information som ryms på en sida till två och länka där emellan. Du vinner kanske ett klick och KPI, men riskerar samtidigt att irritera eller rent av förlora en nöjd återkommande besökare.

Påverkar inte direkt din ranking

Det finns också en oro kring att hög bounce rate gör att din webbsida rankas sämre på Googles resultatsida (SERP). Men det är inte riktigt så svart eller vitt. En sida som direkt ger besökaren svar på sin fråga kommer troligtvis att ha en hög bounce rate, men det behöver inte göra den mindre relevant.

Säg att en besökare landat på en av dina artiklar efter att ha googlat ”inbound marketing”. Besökaren får här ett tydligt svar på sina frågor och kan sen fortsätta vidare med det hen gjorde innan. Eller så leder kanske din sida direkt vidare besökaren till en annan webbplats, exempelvis till en webbshop där du säljer en en bok på ämnet. I båda fall kommer det att resultera i en bounce, men du har samtidigt tillgodosett besökarens behov.

Viktigt att ta med dig är att bounce rate inte berättar något om engagemang eller tillbringad tid på sidan. Sidan kan alltså ändå vara relevant för besökaren, vilket är det som Google primärt utgår ifrån i sin rankning. Ett tydligt bevis är att sidor med många ensidesbesök, som exempelvis Wikipedia, fortsatt rankas högt.

Ett mätverktyg bland flera

Istället för att stirra dig blind på bounce rate betrakta det som ett mätvärde att ta hänsyn till. Tillsammans med andra värden ger det dig en djupare förståelse kring sidans användarvänlighet och funktion. Genomsnittlig tid på sidan är ett bra kompletterande värde. Om du bara hade tittat på bounce rate hade du enkelt kunnat avfärda en sida med hög bounce rate som dålig, men när du tar hänsyn till hur lång tid genomsnittsbesökarens tillbringade på sidan kan det visa sig att den faktiskt är väldigt bra. Ett så kallat ”long click” där besökaren tillbringat mycket tid på din sida säger en hel del om din sidas användarvänlighet och ger en skjuts framåt i din rankning.

Kombinationen av flera mätvärden gör det lättare att veta om något inte fungerar optimalt på din sida. Efter en analys av dessa kan du mer strategiskt gå från insikt till avsikt.

 

Läs fler inlägg som detta

Vill du fördjupa dig och läsa fler inlägg som detta är ett hett tips att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev.

Sara Harlin
Digital Strategist
SEO, web and social media
Tel +46 40 631 62 19
sara.harlin@navigator.se

 


 

Vill du ha hjälp?

Vi hjälper dig gärna med allt från analys och insikter till strategi och produktion. Varmt välkommen att kontakta oss.

Leif Lindau
Managing Partner
Strategic communication
Tel +46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se

 

Share