SEO för B2B, del 2: Arkitektur

Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. Därför brukar vi tala om kvalitativ SEO när det gäller B2B. Men hur gör du då för att tänka kvalitativ SEO?

33 punkter att prioritera

Här har vi sammanställt de 33 viktigaste punkterna som påverkar din ranking hos Google. Vi har delat upp dem i olika blogginlägg och här kommer del 2 om Arkitektur. Ambitionen är inte att vara heltäckande. Google har över 200 viktiga rankingsignaler och över 10 000 subsignaler som de utgår från. Dessutom gör de fler än 900 uppdateringar per år. Men genom att följa de grundläggande principer kring din SEO som vi presenterar här, kommer du att täcka upp för de viktigaste.

2.0 Arkitektur

Arkitekturen och uppbyggnaden av din webbplats är viktiga faktorer när det kommer till ranking och SEO. För att lyckas bra krävs en lättförståelig struktur, anpassad för mobiler, unika sidor och unikt innehåll och gärna en snabb sajt. Allt sådant som Google och andra sökmotorer men även dina besökare gillar.

2.1 Spindling

Kan sökmotorerna enkelt söka av dina sidor på sajten?

Sökmotorer spindlar webbsajter för att på mindre än millisekunder ta reda på vilka sidor som är relevanta för de ord som en viss person söker på. När någon söker, hittar sökmotorn alla relevanta sidor och väljer ut den som ska visas överst. De flesta sidor har inte några problem med spindling men det finns saker som kan skapa problem såsom JavaScript och Flash som döljer länkar. Ett bra sätt att undvika hinder är att använda sitemaps, både HTML och XML.

2.2 Mobilt

Fungerar din sajt bra för mobila enheter?

Idag sker det mer sök på mobiler än datorer. Därför är det inte så konstigt att Google värdesätter mobilvänliga webbplatser och gör det lättare för dessa att ranka högt. Att mobilanpassa webbplatsen är ett av de effektivaste sätten om du vill ranka högre. Om du har en app kanske du ska överväga att använda app-indexering och app-länkning för att optimera ännu bättre.

2.3 Duplicerat

Innehåller dina sidor mycket duplicerat innehåll?

Om sökmotorn hittar många sidor med liknande innehåll är det svårt att välja ut vad som är viktigast. Det är bra om flera sidor handlar om samma ämne men det får inte vara duplicerat innehåll. Om du har flera sidor med samma innehåll är det bra om bara en visas för sökmotorerna. Se till att du har kanonisering rätt inställt och att du arbetar på ett genomtänkt sätt med dina URLer.

2.4 Hastighet

Laddar dina sidor snabbt på olika enheter?

Google vill göra webben snabbare och har därför informerat om att snabba webbplatser får ett litet övertag över långsamma. Men bara för att du har en snabb webbplats är det inte en garanti för ett bra resultat. Det är trots allt bara en liten faktor när det gäller ranking. Men för besökaren finns det många fördelar med en snabb sajt.

2.5 URLer

Innehåller dina URLer meningsfulla och relevanta sökord?

Att ha sina viktigaste sökord med i sina URLer är inte nödvändigt men det kan hjälpa dig att höja din rakning ytterligare. Dessutom underlättar du för dina besökare som även här kan se var de befinner sig och vad sidan handlar om.

2.6 HTTPS

Använder din sajt HTTPS för att erbjuda en säker miljö för dina besökare?

Google vill helst att hela webbvärlden baseras på servrar med HTTPS för att de som surfar ska få en så säker miljö som möjligt. Det gör också att sökmotorer belönar webbplatser som använder HTTPS med en lite rankingfördel. Och för dina besökare är det såklart intressant att du har en väl fungerande och säker sajt.

Del 3 kommer snart

Det här var andra delen i en serie blogginlägg om SEO för B2B-företag. Nästa blogginlägg handlar om vad du bör tänka på kring HTML-koden. Så håll ögon och öron öppna!

niclas_sv-14Hjälp med SEO för B2B?

Vill du ha hjälp med hur du ska tänka kring SEO för B2B är du varmt välkommen att höra av dig.

Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se
Share